Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av Art, søndag 27. august 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Art

Hei.
Har prøvd å søke etter forbruk ved lavprofildekk og Golf, men uten å finne noe vedrørende dette. Mulig jeg ikke har skjønt søkemotoren ennå, men...
Har bestilt ny Golf, levering en eller annen gang før jul (håper jeg), og vurdere å montere på 17" eller 18" felger på bilen. Komfor er viktig, men vell så viktig er utseende. ;D
Er det noen som har erfaring med forbruket med lavprofil, kontra orginal dekk, og hva utgjør dette i tilfelle på forbruket?
I sammenheng med dette, finnes det originalt senkesett til bilen :+1:, og vil bilen i tilfelle bli "stumpete"? :-1-:

nortrahof

Det er særlig bredden på dekkene som innvirker på kjørelengde!
Jo smalere dekk man har, desto lengre kjørelengde får man - særlig ved våt asfalt. Da går mindre av energien til "å pumpe vann". - Det er sikkert ikke for ingenting at BMW har valgt 155-dekk til sin i3?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

krister461

Også størrelse på felg påvirker forbruk. Jeg har fått økt forbruk på min Tesla når jeg har økt felgstørrelse uten å endre bredde på dekk. Der øker forbruket med 10-20% når man går fra 19''-22''.

På e-golf kjører jeg med 18'' uten senk (ref bilde). Men, har egentlig ikke noen gode målinger på hvor mye forbruket har gått opp der. :)

tomrh

Denne artikkelen er litt opplysende:
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Endring i forbruk for fossile biler gir typisk 2-3 ganger så store endringer for elbiler siden elmotoren er opptil 3 ganger mer effektiv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Propell

Er ikke i tvil om at 17" felg øker forbruket 5% ca ved at man må ha 225 dekkbredde. Mye penere men økt forbruk. Selger var ikke villig til å levere bilen med 17".

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

tomrh

#5
Sitat fra: Propell på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:37
Er ikke i tvil om at 17" felg øker forbruket 5% ca ved at man må ha 225 dekkbredde.
Man må ikke ha 225, kan jo velge 215 dekkbredde som Leaf Tekna bruker. Og det finnes premium 205 dekk med rulle A i dimensjonen 205/55R17.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Propell

Dette kommer ann på felgbredden. Press mot side kant på dekket må opprettholdes. Snakk med dekk eksperter. Vil ha dekk med kantbeskytter også.

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

tomrh

Perfekt med 205 på 7" felgbredde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lassiiboiii

Har 225/35-19 + 20/30 senk

Merker at det går en del ekstra!

Hadde 75 + 75 tur/retur stavanger med 75 igjen når jeg kom hjem!
Tipper kanskje reelt 75+75+50 hvis det hadde værr en lenger tur!

Men, har ikke behov for mer egentlig ;D

- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

geear

Det er vel slik at det for de fleste er merforbruket akseptabelt på 300km e-Golf, men jeg kommer neppe til å hive på noen svære hjul på min 190km e-Golf, der er rekkevidden knapp i utgangspunktet.

Antar det også merkes på aksellerasjonen. Jeg merker tydelig forskjell når jeg går fra 255 brede 18" vinterhjul til 315/35-20" sommerhjul på oljebrenneren med 270hk.. alt er originalfelger.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elekTrond

Sitat fra: tomrh på torsdag 29. juni 2017, klokken 19:19
Perfekt med 205 på 7" felgbredde.
... og jeg som trodde du var over middels gummi-fetisjist.  :-X :police:   205 på sju-tom er jo husmor-profil, med muffin-top over bukselinningen.  :o

195/50R15 på 8x15" ser (nesten) helt riktig ut, er/var billigere enn 195/45R15 og forbrukte 0,7/mil (1.9L VAG AEF sugediesel)  8)
175/65R14 på 6x14" vinterfelger krevde bare 0,6 på mila ...
Nominelt forbruk på 13" skulle visstnok være 0,5/mil i 90 km/t, for de som har den legningen.  ???

Lassiiboiii sitt stuk er verdt hver eneste kilowattime!  :+1:
'13 Mjau

tomrh

#11
Sitat fra: elekTrond på lørdag 08. juli 2017, klokken 01:38
205 på sju-tom er jo husmor-profil,
Nja, kommer an på hvem som leser, var ment som et svar til Propell som er opptatt av å passe på felgkanter.

Forøvrig skal jeg ikke skryte på meg å være noen gummi-fetisj, men har et heller pragmatisk syn på gummiens funksjon i krysningspunktene mellom utseende, sikkerhet, forbruk, komfort og regelverk. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elekTrond

@tomrh: hehe, jeg er med på den. Og når jeg leser Prompelle's siste innlegg sier jeg amen til kantbeskytter. Jeg klarte det kunststykke å kantkjøre en dassrullfelg under sleping. Sleping pga. sprekt bunnpanne. Årsak: brukerfeil av attraktivt senket bil på bonderomantisk gardsveg i rurale distrikt. Men litt må man jo lide for skjønnheten.
'13 Mjau

Somni

#13
Sitat fra: Art på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:16
Hei.
Har prøvd å søke etter forbruk ved lavprofildekk og Golf, men uten å finne noe vedrørende dette. Mulig jeg ikke har skjønt søkemotoren ennå, men...
Har bestilt ny Golf, levering en eller annen gang før jul (håper jeg), og vurdere å montere på 17" eller 18" felger på bilen. Komfor er viktig, men vell så viktig er utseende. ;D
Er det noen som har erfaring med forbruket med lavprofil, kontra orginal dekk, og hva utgjør dette i tilfelle på forbruket?
I sammenheng med dette, finnes det originalt senkesett til bilen :+1:, og vil bilen i tilfelle bli "stumpete"? :-1-:
Hei :)
Vi har originale 18" på vår E-Golf, og etter min mening er kjørekomforten mye bedre med disse da bilen blir mer styrevillig og fastere i svingene. Synes nesten 18" ser litt lite ut, men det er vel akkurat passe. Forbruket er sikkert noe høyere, men ikke mye. Gir nok mest utslag på våt veg. Kjørte 8 mil i går på fint føre i ca. 80 km/t og fikk et ø-forbruk på 14,0 kWh/100 km. En annen fordel er at du kan bruke de kjipe originale felgene på vinteren, og de er laget for å øke rekkevidden, og det er jo på vinteren du trenger dette.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA