Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beste Leaf valg 24kwh til ca. 150.000,-

Startet av Måkemannen, søndag 27. august 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: THE på torsdag 29. juni 2017, klokken 21:02
Hengerfeste er et absolutt krav for å bestille Model3. Minst 1300 kg tilhengervekt, men helst 15-1600 kg.

Snakket med en familie på tur med Tesla X og ei 740 Kabe vogn i sted, og jeg fikk inntrykk av at X var ei veldig god trekkvogn selv med 2100 kg vogn på slep. Forbruk/rekkevidde er problemet.

TMX er en fantastisk trekkvogn :) Har en 2600kg boggihenger, merker knapt at det til tider er 2+ tonn på kroken :) Fortsatt god akselerasjon i motbakke, selv med min X75D ;) Også superenkel å rygge med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 29. juni 2017, klokken 21:45
Når det er sagt så lurer jeg på hvorfor nordmenn er så utrolig opptatte av dette hengerfestet. Mye kan jo gå på taket eller man kan leie/låne bil med krok de få gangene det trengs. Eller driver halve folket transportvirksomhet i jord/grusbransjen?

Tja. Jeg holder ihvertfall på med div. oppussingsprosjekter, og på de 9000km min TMX nå har gått har nok minst 5000km vært med henger. Snittforbruket er på 278Wh/km ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Mediene har annonsert et hav av "teslakillere" og modeller fra etablerte produsenter, spesielt tyske, som skal gå "rett i strupen på" model s, x og nå 3.
Kommer det til å skje eller bare skryter produsentene på seg fremtiden, slik som toyotas hydrogenbiler, for å slippe å endre, og melke produksjonen sin så mye som mulig mens de kan? Tipper det tar mange år før vi ser storproduksjon som konkurrerer med tesla reellt.
Disse overskriftene får i alle fall frem poenget at det er tesla som var der først, og de andre kommer etter med kopier. Og så virker det som det er mest journalistenes egne ord og ikke produsentene. Journalister som prøver å lage splid og spenning. Rett i strupen du.

Skulle denne tråden kanskje vært i et merkeuavhengig underforum?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.

Jeg kan så klart ikke svare for andre enn meg selv, og nei, jeg har ikke sett noe bekreftet om at denne el-3-serien skal få hengerfeste. Se det mer som ett ønske/håp om at den skal få enn som noe som er lovet.

... men på den annen side så støtter så vidt jeg  vet dagens 3-serie hengerfeste?  Ser ingen grunn til at den nye generasjonen skal slutte med det, og ser heller ingen grunn til at de skal droppe støtten for hengerfeste for de modellene som har batterielektrisk fremdrift dersom resten av serien har tilgang på hengerfeste.

Og om overskriften skal være korrekt - at BMW nå vil gå "rett i strupen" på Tesla - så må de utifra hva man vet i dag om Model 3 også tilby hengerfeste. (Om Tesla har ombestemt seg eller utsetter å tilby hengerfeste er noe vi ikke kan si noe om enn så lenge)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JorgenM

2-serie Active Tourer (som jeg selv har hatt) har krok, men ikke hybridutgaven av samme bil (225xe).
Eneste BMW hybrid med krok er såvidt jeg vet X5.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

THE

eGolf har ikke krok, men alle andre versjoner av Golf kan trekke tilhenger, også PHEV-utgaven.

Det er nok ingen problem å trekke tilhenger med små elbiler og små batteripakker, men rekkevidden blir veldig kort hvis man får hengt på en større tilhenger. De aller fleste hengerturer med småbiler er nok uansett ganske korte, også når bilen går på flytende drivstoff. Typiske turer er nok en tur på søppelplassen, kjøre vekk noe hageavfall, hente byggevarer, møbler osv. på en butikk, og ofte vil det ikke ha noe å si om man maks kan kjøre 50-60 km på ei lading med henger på slep.

Hvis Zoe kunne trekke tilhenger hadde jeg sluppet mange småturer med dieselbilen i løpet av året. For å erstatte de lengre turene med tilhenger som typisk går til hytta (130 km hver vei) eller Ikea (200 km hver vei), eller campingtur med vogn så må jeg uansett opp på en større bil med større batteripakke. Jeg er nesten sikker på at en X100D ville fungere som erstatning for dieselbilen, men prisen på knappe millionen er dessverre ikke innenfor budsjett.

Jeg håper at BMW velger å godkjenne en elektrisk 3 serie for tilhenger, men har egentlig ikke noe reelt håp om det. Hvis/når en elektrisk utgave av 5 serie eller X3, X5 kommer, så forventer jeg vel at de skal ha mulighet til å trekke tilhenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

#21
Sitat fra: Amoss på fredag 30. juni 2017, klokken 00:14
... men på den annen side så støtter så vidt jeg  vet dagens 3-serie hengerfeste?  Ser ingen grunn til at den nye generasjonen skal slutte med det, og ser heller ingen grunn til at de skal droppe støtten for hengerfeste for de modellene som har batterielektrisk fremdrift dersom resten av serien har tilgang på hengerfeste.

Sitat fra: JorgenM på fredag 30. juni 2017, klokken 06:32
2-serie Active Tourer (som jeg selv har hatt) har krok, men ikke hybridutgaven av samme bil (225xe).
Eneste BMW hybrid med krok er såvidt jeg vet X5.
Sitat fra: THE på fredag 30. juni 2017, klokken 08:31
eGolf har ikke krok, men alle andre versjoner av Golf kan trekke tilhenger, også PHEV-utgaven.

... bare sånn for ordens skyld: Joda, er klar over slike merksnodligheter som dere nevner. Derav behovet for å overhode nevne problemstillingen. Ellers hadde man jo bare tatt for gitt at biler uansett drivlinje ville hatt samme tilgang på hengerfeste. Men ser altså fortsatt ikke noen *grunn* til at det skal være slik - annet enn ved svært små fremdriftsbatterier. Men den tiden bør nå være over (bortsett fra for Toyota?).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på fredag 30. juni 2017, klokken 00:14
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.
... men på den annen side så støtter så vidt jeg  vet dagens 3-serie hengerfeste?  Ser ingen grunn til at den nye generasjonen skal slutte med det, og ser heller ingen grunn til at de skal droppe støtten for hengerfeste for de modellene som har batterielektrisk fremdrift dersom resten av serien har tilgang på hengerfeste.
Det er desverre ikke noe argument.

Soul og Golf har hengerfeste som fossil men ikke el [emoji22]

Innlegget over viser at BMW er samme historien.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 30. juni 2017, klokken 09:48
Det er desverre ikke noe argument.

Soul og Golf har hengerfeste som fossil men ikke el [emoji22]

Innlegget over viser at BMW er samme historien.

Jovisst er det ett argument... Når det gjelder realismen i argumentet så henviser jeg til siste innlegg før ditt eget:
Sitat fra: Amoss på fredag 30. juni 2017, klokken 09:12
... bare sånn for ordens skyld: Joda, er klar over slike merksnodligheter som dere nevner. Derav behovet for å overhode nevne problemstillingen. Ellers hadde man jo bare tatt for gitt at biler uansett drivlinje ville hatt samme tilgang på hengerfeste.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:23
Poenget i denne tråden er at jeg er sterkt tvilende til om serie 3 eletric får hengerfeste, Model 3 er topic i en annen tråd.

Jeg siktet ikke til noen spesielle her inne, var mer et generelt hjertesukk. Antar at det er flere enn meg som opplever det samme.  :)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

jlan

Sitat fra: Amoss på fredag 30. juni 2017, klokken 09:12
Ellers hadde man jo bare tatt for gitt at biler uansett drivlinje ville hatt samme tilgang på hengerfeste. Men ser altså fortsatt ikke noen *grunn* til at det skal være slik - annet enn ved svært små fremdriftsbatterier. Men den tiden bør nå være over (bortsett fra for Toyota?).
Siden vi ser at hengerfestemuligheten er tatt bort på flere modeller som bygger på fossilplattformer med hengerfestemulighet, så tror jeg det er en teknisk grunn til det, muligens kjøleproblemer. Det bidrar nå ihvertfall til å holde bruktverdien på TMX oppe enn så lenge :)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Måkemannen

Sitat fra: jlan på fredag 30. juni 2017, klokken 11:15
Sitat fra: Amoss på fredag 30. juni 2017, klokken 09:12
Ellers hadde man jo bare tatt for gitt at biler uansett drivlinje ville hatt samme tilgang på hengerfeste. Men ser altså fortsatt ikke noen *grunn* til at det skal være slik - annet enn ved svært små fremdriftsbatterier. Men den tiden bør nå være over (bortsett fra for Toyota?).
Siden vi ser at hengerfestemuligheten er tatt bort på flere modeller som bygger på fossilplattformer med hengerfestemulighet, så tror jeg det er en teknisk grunn til det, muligens kjøleproblemer. Det bidrar nå ihvertfall til å holde bruktverdien på TMX oppe enn så lenge :)

Lurer på om det kan ha noe med AWD å gjøre? Om man fordeler driften på to hjulsett går vel hver av konverterene/motorene noe lettere enn om man må legge all belastning på bare en motor/konverter? Men da burde også D versjonene av TMS ha tilgang på krok.

Geir68

Sitat fra: Måkemannen på fredag 30. juni 2017, klokken 11:25
Men da burde også D versjonene av TMS ha tilgang på krok.

Rammen i bilen som gir den strukturelle styrken MÅ være designet for å ta opp belastningen som henger/last påfører bilen. Dette ble ikke prioritert ved design av Model S. Det skal bli spennende å se om BMWs CLAR system er beregnet for dette.

Amoss

Sitat fra: jlan på fredag 30. juni 2017, klokken 11:15
Siden vi ser at hengerfestemuligheten er tatt bort på flere modeller som bygger på fossilplattformer med hengerfestemulighet, så tror jeg det er en teknisk grunn til det, muligens kjøleproblemer.

Kan godt være, men altså - det jeg sa var vel at *jeg* ikke kunne se denne grunnen. :) 

For elbiler med kortere rekkevidde ser jeg igrunnen en gyldig grunn: Rekkevidden er kort nok som den er selv uten henger, og blir enda kortere med. Men på biler som Tesla, Ampera-e, nye Leaf som kommer og denne BMW serien osv. faller etter min mening den grunnen bort.

Kjøling *kan* være en grunn, men burde ikke være så uoverstigelig? Og Tesla ser ut til å ha løst dette på Model X? Kanskje "batteripakke i bunnen" gir problemer med å få til den strukturelle styrken som trengs? Men Tesla har jo også fått til dette med Model X?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Det er ingen tekniske grunner for å ikke ha hengerfeste.

F.eks Model S kan man få montert på hengerfeste i USA og fullt lovlig trekke 900 kg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA