Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beste Leaf valg 24kwh til ca. 150.000,-

Startet av Måkemannen, søndag 27. august 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

Måkemannen

I følge TV2 skal denne "rett i strupen på TM3"

Rykter, eller noe med hold i?

http://www.tv2.no/broom/9217632/

JorgenM

Er nok hold i det, men den er basert på neste generasjon 3-serie som kommer i salg i siste halvdel av 2018, så det blir defintivt ikke mulig å kjøpe denne til høsten slik det kan virke som i følge media :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

THE

Det at den er basert på neste generasjon 3-serie gjør også at jeg har mer tro på bilen. Regner med den er basert på en plattform der det vil være mulig å bygge inn batteripakken i gulvet under kupéen, og dermed oppnå både god bagasjeplass og god vektfordeling mellom for- og bakaksel.

En el-utgave av ny 3-serie vil vel ikke komme tidligere enn eksosversjonene, så da er det antagelig snakk om sent 2018 eller tidlig 2019 før denne kan leveres. Da vil Model 3 få ca. et år med monopol i denne bilklassen. Med de registreringstallene vi ser for elbiler  om dagen, så vil det nok være plass til både Tesla og BMW i markedet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Må innrømme at min første tanke når jeg leste dette var om hvorvidt de med "debutere" ville vise frem en konseptmodell som kanskje ville komme om 3-4 år, eller en ferdig modell klar for produksjon og salg...

Om det som har fremkommet her stemmer så kan det virke som om det altså er noe midt i mellom ;)

Men ja, betyr dette at det kan komme en stasjonsvogn med hengerfeste - før Model Y er på banen - så virker det lovende... Om ikke annet bør det i alle fall kunne rette opp mine i dag største ankepunkter mot Model 3 - manglende bakluke og instrumentpanel foran føreren, men sikkert skape noen nye - som f.eks. manglende hurtigladenettverk ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JorgenM

THE: Ja den bygges på CLAR-plattformen (CLuster ARchitecture) som bruker kombinasjoner av karbon-fiber, aluminium og stål og er designet for både fossil, hybrid og elbil.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: JorgenM på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:47
THE: Ja den bygges på CLAR-plattformen (CLuster ARchitecture) som bruker kombinasjoner av karbon-fiber, aluminium og stål og er designet for både fossil, hybrid og elbil.

Den må vel stå på ny plattform ja, for med det half-ass "forsøket" de gjorde med 330e, så hadde det i så fall bare blitt en Focus electric med et litt mer fænsi karosseri.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

jlan

#7
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.
Enig. Siden sikkert 90% av vanlige fossilbilmodeller er  godkjent for hengerfeste, men bare en elbilmodell, så kan det virke som dette er et betydelig designproblem for elbilprodusentene. 
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Måkemannen

Sitat fra: jlan på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.
Enig. Siden sikkert 90% av vanlige fossilbilmodeller er  godkjent for hengerfeste, men bare en elbilmodell, så kan det virke som dette er et betydelig designproblem for elbilprodusentene.

Eller kanskje oss særingene i Norge er noen av de få som etterspør det?

Jeg kommer neppe til å realisere reservasjonen min om ikke TM3 kommer med ekte hengerfeste. Sykkelholdere går det 13 på dusinet av.

THE

Hengerfeste er et absolutt krav for å bestille Model3. Minst 1300 kg tilhengervekt, men helst 15-1600 kg.

Snakket med en familie på tur med Tesla X og ei 740 Kabe vogn i sted, og jeg fikk inntrykk av at X var ei veldig god trekkvogn selv med 2100 kg vogn på slep. Forbruk/rekkevidde er problemet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Med en liten vogn tror jeg det er komfortabelt å rekke 180 km med en 75kWh bil. Og det er jo en ganske typisk avstand mellom superladere. En må vel regne ca dobbel ladetid. Men så er det fint å slappe av i vognen mens man lader.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Beamer Screamer

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:37
Sitat fra: jlan på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.
Enig. Siden sikkert 90% av vanlige fossilbilmodeller er  godkjent for hengerfeste, men bare en elbilmodell, så kan det virke som dette er et betydelig designproblem for elbilprodusentene.

Eller kanskje oss særingene i Norge er noen av de få som etterspør det?

Jeg kommer neppe til å realisere reservasjonen min om ikke TM3 kommer med ekte hengerfeste. Sykkelholdere går det 13 på dusinet av.

Jeg vet ikke hvorfor dette med hengerfeste på elbil sitter så langt inne for produsentene å få til, men jeg ville ikke hatt store forhåpninger til at Model 3 får det - i hvert fall ikke i starten.

De store markedene er USA og Kina. I USA bruker folk pickupen eller SUV'en til å trekke henger, ikke en liten personbil. Nettopp derfor har X hengerfeste. I Kina trekker ikke kundene henger, der har de folk til å gjøre slikt for seg. Tilhengertrekking er heller ikke så utbredt nedover i Europa, så det er stort sett i nord-Europa dette er et tema.

Model 3 er "rushed into production" og ting er gjort så enkelt som mulig for å gjøre den enklere å produsere og få den raskere ut på markedet i følge Musk'en selv. Så at de har tatt seg tid til å utvikle og godkjenne hengerfeste tror jeg neppe.

Når det er sagt så lurer jeg på hvorfor nordmenn er så utrolig opptatte av dette hengerfestet. Mye kan jo gå på taket eller man kan leie/låne bil med krok de få gangene det trengs. Eller driver halve folket transportvirksomhet i jord/grusbransjen?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Måkemannen

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 29. juni 2017, klokken 21:45
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:37
Sitat fra: jlan på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 18:50
Finnes det noen som helst kilde på hengerfeste?
Hver gang det lanseres en bil så kommer dette opp, foreløpig er det kun X som har innfridd!

Jeg tror ikke det kommer før det bekreftes fra produsenten.
Enig. Siden sikkert 90% av vanlige fossilbilmodeller er  godkjent for hengerfeste, men bare en elbilmodell, så kan det virke som dette er et betydelig designproblem for elbilprodusentene.

Eller kanskje oss særingene i Norge er noen av de få som etterspør det?

Jeg kommer neppe til å realisere reservasjonen min om ikke TM3 kommer med ekte hengerfeste. Sykkelholdere går det 13 på dusinet av.

Jeg vet ikke hvorfor dette med hengerfeste på elbil sitter så langt inne for produsentene å få til, men jeg ville ikke hatt store forhåpninger til at Model 3 får det - i hvert fall ikke i starten.

De store markedene er USA og Kina. I USA bruker folk pickupen eller SUV'en til å trekke henger, ikke en liten personbil. Nettopp derfor har X hengerfeste. I Kina trekker ikke kundene henger, der har de folk til å gjøre slikt for seg. Tilhengertrekking er heller ikke så utbredt nedover i Europa, så det er stort sett i nord-Europa dette er et tema.

Model 3 er "rushed into production" og ting er gjort så enkelt som mulig for å gjøre den enklere å produsere og få den raskere ut på markedet i følge Musk'en selv. Så at de har tatt seg tid til å utvikle og godkjenne hengerfeste tror jeg neppe.

Når det er sagt så lurer jeg på hvorfor nordmenn er så utrolig opptatte av dette hengerfestet. Mye kan jo gå på taket eller man kan leie/låne bil med krok de få gangene det trengs. Eller driver halve folket transportvirksomhet i jord/grusbransjen?
Kaste rusk og rask, samt et og annet møbel for min del. Liker ikke å styre med å låne bil og henger for hvert gang ånden kommer over meg. Man må allerede planlegge endel for å lade, så hvorfor enda mer planlegging?

Men ja, er enig i at å håpe på hengerfeste på en TM3 kan skjære seg. Man får bare vente og se.

Rolf Gjerdsjø

Det er endel av oss som bruker tilhenger i en eller annen form jevnlig, og det er rimelig uaktuelt å ringe Avis, Sixt eller Hertz hver gang jeg skal kjøre bort hageavfall, avfall etter oppussing og andre transportoppdrag. For min del må Model 3 få hengerfeste, ellers er det kansellering. Men når det er sagt har Elon Musk selv bekreftet at den får, men det er lite trolig at det kommer nå i sommer.

Men som et generelt hjertesukk må jeg si at jeg er ganske lei av at folk (presumptivt med biler uten hf) på død og liv skal ha meg til å rettferdiggjøre ovenfor dem hvorfor jeg skal ha hf på minst en av bilene mine. Det er da for pokker ikke deres oppgave å ettergå mine bilbehov!  >:( :-1-:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

knut.aulie

Poenget i denne tråden er at jeg er sterkt tvilende til om serie 3 eletric får hengerfeste, Model 3 er topic i en annen tråd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA