Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av TEB, søndag 27. august 2017, klokken 13:38

« forrige - neste »

TEB

Vi vurderer å bestille oss en ny e-golf, og lurer litt på hvordan vi skal ha opplegget for lading. Ser at den ladeboksen som man kan kjøpe krever 20A, mens vi i garasjen har 16A.
Trenger man en slik boks, eller kan man bare bruke ladekabelen som følger med? Tenker at tiden ikke bør være noe problem, den vil uansett ha relativt god tid til å lade. Det står på sidene til VW at man kun bør bruke medfølgende ladekabel som ekstralading, men vi lurer på om det er ok å bruke denne som daglig ladekabel.

SteinarSun

Vil anbefale 16A ladeboks, dette er tryggere, enklere og raskere enn ladekladden som følger med bilen.
Med ladeboks vil du lade fra tomt til fullt batteri på ca 9 timer, ladekladden vil bruke ca 15 timer på den samme ladingen.
I tillegg er ikke vanlig stikkontakt særlig egnet til å stå med høy belastning over så lang tid.
Jeg bruker ladekladd litt på jobb, hjemme er det ladeboks som gjelder.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

TEB

Takk for svar.
Men jeg forsto det slik fra nettsidene til VW at den boksen kommer i 20A, og da må vi gjøre noe endringer i strømopplegget i garasjen for å kunne bruke den? Eller har vi misforstått?

krister461

Sitat fra: TEB på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:26
Takk for svar.
Men jeg forsto det slik fra nettsidene til VW at den boksen kommer i 20A, og da må vi gjøre noe endringer i strømopplegget i garasjen for å kunne bruke den? Eller har vi misforstått?
De fleste ladebokser kan man stille inn strømtrekk på. Så, selv om boksen støtter 20A, så kan du stille den inn til å gi maks 16A. Det samme kan vel stilles i bilen.

Når det er sagt så bør du se deg om om boksen fra VW er beste valget. Når du først monterer en ladeboks kan det være greit med en som støtter 32A slik at du kan legge opp raskere lading om du seinere får et behov for det.

SteinarSun

Sitat fra: TEB på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:26
Takk for svar.
Men jeg forsto det slik fra nettsidene til VW at den boksen kommer i 20A, og da må vi gjøre noe endringer i strømopplegget i garasjen for å kunne bruke den? Eller har vi misforstått?
Det er riktig at boksen fra Møller krever kraftigere sikringskurs enn det du har. Alternativet er enten å ta kostnad med å legge nytt framlegg til en større ladeboks, eller å bruke den 16A kursen du allerede har, og skaffe deg en 16A boks som uansett lader vesentlig raskere enn kladden som følger med bilen.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

krister461



Sitat fra: SteinarSun på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:59
Det er riktig at boksen fra Møller krever kraftigere sikringskurs enn det du har.
Krever virkelig boksen 20A? Eller er det bare slik at den kan utnytte opp til 20A? En vesentlig forskjell der...

SteinarSun

Sitat fra: krister461 på torsdag 29. juni 2017, klokken 13:07


Sitat fra: SteinarSun på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:59
Det er riktig at boksen fra Møller krever kraftigere sikringskurs enn det du har.
Krever virkelig boksen 20A? Eller er det bare slik at den kan utnytte opp til 20A? En vesentlig forskjell der...
Hvis du kan stille inn max trekk i boksen, kan du sette den på 16A kurs, men da ser jeg ikke poenget med å kjøpe en 20A boks kontra en på 16A.
Sjekk med Møller om boksen kan stilles ned før du bestiller. Må du legge opp ny kurs, vil dette fort koste 6-10.000 i tillegg til boksen.
Jeg har en Saltoboks koblet til en 20A kurs, og boksen er stilt på 16A max.

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

manifold

I følge elektrikaren som monterte min Salto-boks, krev forskriftene at elbillading på 16A står på kurs som er dimensjonert for 20A, for å ha margin ifht. varmgang etc. pga. kontinuerleg last. Dette er bakgrunnen for VWs tilbud på 16A boks med 20A kurs.

Med 16A kurs i garasjen vil eg tru det greiaste er å stilla ned strømstyrken i Salto-boksen - vil tippa 13A er OK.

Det er nyttig å ha eigen ladeboks med eigen ledning uansett strømstyrke - fint å sleppa å pakka ladekladd/ledning opp og ned kvar gong.

laric

Har Møller et tilbud på lade boks? Trenger en ny ladeboks og kurs trukket til garasjen. Dagens el-Focus lades via schuko kontakt. Tenkte får det riktig innen jeg får e-Golfen.

I huset har vi 3 fas 230v med 50 amp hovedsikringer. Antar det som er mest vanlig er en 20 a kurs med 16 a ladeboks?``

Er det noen som er mer rekommandert enn noen annen?

SteinarSun

Sitat fra: laric på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:47
Har Møller et tilbud på lade boks? Trenger en ny ladeboks og kurs trukket til garasjen. Dagens el-Focus lades via schuko kontakt. Tenkte får det riktig innen jeg får e-Golfen.

I huset har vi 3 fas 230v med 50 amp hovedsikringer. Antar det som er mest vanlig er en 20 a kurs med 16 a ladeboks?``

Er det noen som er mer rekommandert enn noen annen?
Mange som driver med dette, relativt ukomplisert installasjon for en elektriker.
Lite å spare på å kjøpe boksen for så å bestille installasjon
Jeg brukte http://www.norgeseliten.no/losninger/salto-elbillading
Ellers har vel Sønnico Elektro også en landsdekkende avtale med en leverandør av bokser.

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

brako79

#10
Fikk levert saltoveggboks igår, 25A kurs.
Saltoboksen ble stilt inn på 22A og elektriker mener den gir 24A.

Uansett, mye mer enn de 5A jeg tørde å lade med kladden.
Skulle jeg ladet 10A med kladd, så måtte det i det minste vært direkte kabel fra sikringskap til kontakt. Hos meg gikk det gjennom en bryter (til utelys) og igjennom 2-3 koblingsbokser.

///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

simon.s

Jeg har fått insallert ChargeAmps Halo Wallbox fra Fortum og er kjempefornøyd.
http://www.fortum.no/hjemmelading/
2019 Tesla Model 3 SR+
e-Golf 2018 solgt
Opel Amper-e bestilt med full pakke. KANSELERT

gamer73

#12
jeg bruker den medfølgende ladekladden og det har jeg gjort i 2 år. Ingen problemer annet enn at ladekladden kanskje er litt overfølsom men det er jo bare ne garantisak på den eventuelt.

Jeg har 16 stikk ut til garasjen der den er plugget i. Jeg aner ikek helt kurs, men det er egen kurs ut til garasjen og det er en stikkontakt som er ute og under tak...dvs den er ment for hageredskaper brukt i regn etc...og da bruker jeg skjøteledning også. skjøteledning er av typen jordet og tykk og ment for regn og kraftige redskaper.

Jeg har brannvarsler tilkoblet sentral i hovedhuset og da føler jeg meg trygg nok.

Cral

Jeg ville montert ladeboks. (Noe jeg også gjorde hjemme før jeg kjøpte bilen)

Det er praktisk om man trenger mer strøm på kvelden  etter å ha kommet hjem fra jobb og kunne lade kjapt mens man spiser middag....
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA