Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Baby cam til Tesla

Startet av afornebo, lørdag 26. august 2017, klokken 19:30

« forrige - neste »

afornebo

Har akkurat fått levert en TMS 100D men når jeg lader denne med Type 2 kabel på lade stasjon med 400V 16A så stiller bilen seg inn på 15A på min forrige TMS 85D fikk jeg 16A.

Noen som har erfaringer med dette? Er det noe nytt med TMS 100D og ladere?

Epleskreller

Jeg får 16A, men har klaget siden jeg skal ha oppgradert lader.. Bilen ser ikke ut til å være oppgradert. (Mod X 100D levert for to uker siden)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 28. juni 2017, klokken 15:22
Jeg får 16A, men har klaget siden jeg skal ha oppgradert lader.. Bilen ser ikke ut til å være oppgradert. (Mod X 100D levert for to uker siden)
Det får jeg sjekke. Skal ha oppgradert lader man har ikke fått prøvd det ut.

afornebo, du kan ikke justere opp til 16A manuelt? Jeg måtte justere ned fra 32A til 15A første gang jeg ladet hjemme i garasjen, og etter det har den husket det helt fint. Det er da med UMC. Det kan jo være noe den tror den husker e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

afornebo

@Espen jeg får ikke justert det manuelt der er kun 15A tilgjengelig. På min forrige TMS 85D som kun hadde enkel lader fikk jeg 16A og nå med oppgradert lader så får jeg mindre. Det virker jo litt rart. Vet ikke om det kan være noe med kabelen? men det ser ut til å være den samme jeg hadde tidligere.

afornebo

Jeg registrerte en sak på dette hos Tesla support og de to kontakt nå for å forklare problemet. Det viser seg at Type to boksen vi har på jobbe sender så vidt over 16A til bilen og med den nye laderen så tolker bilen det som 15A isteden for 16A. Det var ikke noe Tesla kunne gjøre med det men at jeg heller måtte ta kontakt med elektriker for å se om det var de kunne gjøre med Type 2 boksen. Ikke det at 1A utgjør mye men man ønsker jo å benytte tilgjengelig kapasitet og ikke at bilen setter begrensning . Da burde man jo heller kunne stille dette manuelt.

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Tuxedo

Sitat fra: afornebo på onsdag 28. juni 2017, klokken 16:57
Jeg registrerte en sak på dette hos Tesla support og de to kontakt nå for å forklare problemet. Det viser seg at Type to boksen vi har på jobbe sender så vidt over 16A til bilen og med den nye laderen så tolker bilen det som 15A isteden for 16A. Det var ikke noe Tesla kunne gjøre med det men at jeg heller måtte ta kontakt med elektriker for å se om det var de kunne gjøre med Type 2 boksen. Ikke det at 1A utgjør mye men man ønsker jo å benytte tilgjengelig kapasitet og ikke at bilen setter begrensning . Da burde man jo heller kunne stille dette manuelt.
Når du plugger i, vil bilen gjøre en kjapp diagnose av strømkilde,  bl.a. sjekker den spenningsfallet ved økende strømtrekk.  Da kan resultatet bli at den setter ned strømtrekk av sikkerhetsårsaker, eller nekter å lade i det hele tatt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: snd på onsdag 28. juni 2017, klokken 17:29
Hva er spenningen (V) ved 15 A?
Et spørsmål nært beslektet med 'hvor lang er en ledning' :)

snd

Nei, var beslektet med  spenningsfallet @Tuxedo snakker om.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

afornebo

@snd Spenningen er 239-240V men 3fas 400V men det er vel slik bilen viser det. Ledingen er den statndard type 2 som følger med bilen kan den vær 3-4m men det er samme ledning jeg brukte på min forrige TMS 85D

Thor2014

Siden bilen nå er høyere kan det være den kompenserer med å senke strømmen med tanke på at kabelen er mellom 3 og 4 meter

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 28. juni 2017, klokken 15:22
Jeg får 16A, men har klaget siden jeg skal ha oppgradert lader.. Bilen ser ikke ut til å være oppgradert. (Mod X 100D levert for to uker siden)
Forsøkte nettopp lade på 22 kW fortum-lader, og jeg har heller ikke oppgradert lader, selv om selger sa at dette var inkludert. Har sendt en epost, så får vi se hva de sier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

aness

Sitat fra: afornebo på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:31
@snd Spenningen er 239-240V men 3fas 400V

Så.. 240V*3*16A = 11.52kW, 240V*3*15A = 10.8kW.

Ett av de tallene er over 11kW, det andre er under, jeg lukter begrensning på 11kW.

snd

Nettopp! Du har god luktesans @aness

Spenningen er høy og strømmen er lav slik at effektbegrensningen på 11 kW skal gjelde.

Helt rett matematikk blir
Sqrt(3) * 400 V * 16 A
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Espen Hugaas Andersen

#14
Begrenseningen er på strømmen, ikke effekten. Det som dimensjonerer effekten er varmen som genereres i lader, og dette er basert på strømmen, og følger P = R x I x I.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA