Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av tomrh, fredag 25. august 2017, klokken 13:04

« forrige - neste »

tomrh

Det er en fyr i Polen som holder på med et prosjekt der han kombinerer to 10A faser til å lage en "superfase" som han kaller det, med spenning på opptil 260V. Som med dette får til å lade en Leaf med 4,4-4,8 kW. Såvidt jeg forstår er dette lading av Leaf som ikke har støtte for 6,6 kW.

Se https://www.indiegogo.com/projects/accelerated-evse-charger-type1-2x-faster-car-electric#/

Jeg er ingen elektriker og heller ingen guru på strøm, så jeg lurer på hva han egentlig gjør for å få til dette? Han sier at prototypen hans har virket en stund, men utgjør dette noen risiko for bilen på lengre sikt? Hvilke forskrifter vil evt. vil kunne forhindre salg i Norge av en slik lader, eller er det bare tut og kjør?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Forstår det slik at det bare er for å slå sammen faser, for å kunne lade med mer enn 10A man ville fått på den ene fasen.
Skulle jo lade Leafen raskere hvis man kjører på med 260V, men det blir ikke 4,8kW, det er 20A (10Ax2 faser).
Det er nok data for PHEVen som gjelder for oss med 3,3kW lader her..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

Her har nok TS misforstått. Han lader en bil med lader 6,6kW enfaselader med 4,8kW fra en 3fas 10A 400V kurs. Vanligvis ville en kunne få 2,3 kW fra denne uansett om en har en 6,6 kW eller 3,6kW enfaselader i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Aha, ja da har nok TS misforstått. Det gir mening at man med 3x10A på 400V TN i Polen ønsker å kunne lade med mer enn 2,3 kW.

Men han sier også noe om at laderen i bilen tåler opptil 260V. Betyr det at om man kunne skrudd opp spenningen litt så kunne man ladet gen1 Leaf med litt større effekt? 260V * 16A = 4160W ?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Høres jo ut som det stemmer ja, men skal man ta sjansen på det...?
Hva skjer hvis penningen hopper til 265-270V...?

Ser at min lader noe raskere på type2 enn schuko med EVI-kabel på 16A. Vil tro at forskjellen der ligger i at EVI trekker 14-15A, mens på type2 trekker man virkelig 16A.
Da må det vel være mer hensiktsmessig å finne den kraftigste 16A-kabelen, eller få oppjustert en..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#5
Ja, jeg har en EVSE fra i-MiEV 2011-mod som faktisk drar 16A. Med blå kontakt fordi den ble bestilt fra Sverige i sin tid. Men selvsagt fristende å kunne lade på 4,1 kW hvis mulig, har bruk for det en dag i uka da 3,6 er for snaut om vinteren.

Er interessant å vite om EVSE'n regulerer ned spenningen til 230V om den er litt høyere i kontakten? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. juni 2017, klokken 16:59
Er interessant å vite om EVSE'n regulerer ned spenningen til 230V om den er litt høyere i kontakten? ;)
Nei, det eneste den prøver å kontrolere er strømmen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

EVSE lager eit pilot signal, som indikerer den strøm /A bil / lader kan trekke.
Ingen annen regulering skjer.

Dvs, bil / lader som ikkje følg standard kan gjerne trekke meir eller mindre. Mange trekker litt under.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Så ut fra hva dere sier, for å få ladet med litt større effekt skal det i prinsippet være nok å få økt spenninga litt mellom vegg og EVSE?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rav4_EV

Du kan også øke strømmen ved å servere bilen et høyere pilotsignal enn 16 A.
Selv har jeg satt opp 20A og da har bilen klart 18A effektivt. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tomrh

#10
Interessant! Og sikkert enklere enn å tukle med spenning. Kunne du beskrive kort eller linke til en webside som viser hvordan en slik modifikasjon av pilotsignalet kan gjøres? Eller er det bare å bruke en 32A EVSE og stille inn på mer enn 16A?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. juni 2017, klokken 22:33
Du kan også øke strømmen ved å servere bilen et høyere pilotsignal enn 16 A.
Selv har jeg satt opp 20A og da har bilen klart 18A effektivt. ;D


Hvordan har du klart det? Jeg antar vi har snakker om 230v/240v?

Hvis du har klart å overgå specs på 3,3 Kw så tror jeg det er mange som gjerne vil høre hvordan du har klart det. En 20% økning i ladefart fra 3,3 Kw er jo svært interessant.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#12
Nå har jeg aldri funnet noen nøyaktig spec på hvor mange A likeretter kan dra, men det heter seg vel at den er på 3,6kw hva nå det måtte bety.

Ved lading av 2012 Leaf med 16A EVSE, så er det vanlig at jeg får ca 3kw til batteriet, iflg Leaf Spy.
Ved lading av 2012 Leaf med 32A EVSE, så  synes jeg huske at jeg har fått ca 3,3kw, men talla danser opp og ned på Leaf Spy og er usikre. Så jeg har innbilt meg at bilen kan klare ca 10% mer enn 16A, og 18A høres sannsynlig ut.

18A*230V skulle bli 4,1 kw.

Dersom en likeretter har nonimell effekt på 3,6kw, så er det ikke sikkert den er på nøyaktig den effekten i alle situasjoner. Temperaturen kan variere. I Norge har vi 230V nominellt og et slingrinsmonn på -10%. I Nordamerika er det  240V på nivå 2 lading.



Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 28. juni 2017, klokken 02:40
Ved lading av 2012 Leaf med 32A EVSE, så er synes jeg huske at jeg har fått ca 3,3kw, men talla danser opp og ned og er usikre. Så jeg har innbilt meg at bilen kan klare ca 10% mer enn 16A, og 18A høres sannsynlig ut.

3300W / 230V = 14,34A.
Om tallet inkluderer 10% tap i omformer blir regnestykket følgende
(3300 / 0,9) /230 = 15,94A.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA