Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beholde 2015 Nissan Leaf eller oppgradere i ny. Hva lønner seg?

Startet av Odd G., torsdag 24. august 2017, klokken 19:14

« forrige - neste »

Odd G.

I går, søndag 25.6, var det flere biler i kø og 2 ladere ute av drift. Mener også det var to ute av drift sist jeg også besøkte denne ladestasjonen i fjor.

Etter 30/40 minutters venting kom jeg til en lader, men kapasiteten var bare 65 ampere. Etter en halv time byttet jeg til en ny lader, men den hadde bare 25 ampere. Jeg hadde ca 25% kapasitet go måtte lade for å nå Stavanger.

Det finnes ikke hurtigladere i Stavangerområdet, hvis du ikke vil ta ferge og lade på Aksdal ved Haugesund. Stavanger har utrolig mange Tesla eiere. Skal du fra eller til Stavanger regionen er det beregnet at 8 superladere i Lyngdal er tilstrekkelig. Skal du fra Stavanger til Kristiansands området eller motsatt, er du avhengig av lading Lyngdal. Tesla servicesenter i Stavanger har stengt sine ladere i helgene, visstnok pga av misbruk fra Tesla taxier.

Feil mangler i Lyngdal viser ikke på noen oversikter, og synes ikke å være en prioritert oppgave og vedlikeholde/reparere. Dette er en stemoderlig behandling av en kjempestor flåte av Teslaer.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

BømloBjørn

Håper du meldte fra til Tesla...?
Chademo kan jo alltids være en mulighet i nøden...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


turfsurf

Var samme tilstand på fredag ettermiddag og. Hadde heldigvis med CHAdeMO adapter, og trengte ikke så veldig mye strøm.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Siggen

Sitat fra: Odd G. på mandag 26. juni 2017, klokken 13:23


Det finnes ikke hurtigladere i Stavangerområdet

Jaha? Begrepsforvirring?

Det finnes da noen allerede og det er også under planlegging fra flere leverandører flere hurtigladeplasser iløpet høst/vinter. Da spesielt i og rundt Sandnes og Gjesdal.






Odd G.

Beklager, så meget at jeg var upresis i begrepsbruken. Jeg etterlyser selvsagt Tesla hurtiglader i Stavanger området. Den eneste norske storbyen uten hurtiglader, med antakeligvis Norges høyeste Tesla andel i befolkningen.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

Skjøteledning

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 27. juni 2017, klokken 11:58
Beklager, så meget at jeg var upresis i begrepsbruken. Jeg etterlyser selvsagt Tesla hurtiglader i Stavanger området. Den eneste norske storbyen uten hurtiglader, med antakeligvis Norges høyeste Tesla andel i befolkningen.
Hvis Oslo regnes som storby i norsk målestokk så har heller ikke Tigerstaden Tesla superladere, nærmeste er Drammen i syd og nord av Gardermoen.

spirrevipp

Kjedelig å høre at Lyngdal SC er på sliteren, er det vanlig at det er så mye kø der? 30/40 minutter synes jeg blir lenge å vente før man kan starte å lade

Det mangler helt klart en superlader sør for Stavanger. Har tenkt meg en tur til Preikestolen i sommer eller høst, men må vel kjøpe meg en type 2 kabel for å få det til å gå opp uten å stresse.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Ellemelle

#7
Det høres rart ut med så mye venting.

Det er åtte ladestolper der, hvis to av disse er ute av drift, betyr det at en stolpe blir ledig hvert tiende minutt hvis alle lader en time hver. Hvis alle lader 30 minutter hver, blir en stolpe ledig hvert femte minutt.

Med 30/40 minutters venting, betyr det 4 biler i kø og at alle lader en hel time hver. Det har jeg aldri opplevd noe sted. Ikke en gang på Solli.

(statistisk sett :-) )

turfsurf

En del av problemet var at alle fikk lav hastighet. Var vel ingen som var noe særlig over 60kW. Da blir folk stående lenge. Og så var det sikkert noen som gikk og shoppet og ladet bilen fullt opp. Og når det da renner inn biler med noen få minutters mellomrom blir det kø. Vi var vel fire biler som kom med 5 minutters mellomrom.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Sitat fra: BømloBjørn på mandag 26. juni 2017, klokken 13:41
Håper du meldte fra til Tesla...?
Tesla virker ikke særlig interessert i slike rapporter. 3B på Klett har kontakt som er smeltet rundt ene pinnen, og en stadig voksende klump med smeltet plast stikker ut. Jeg rapporterte dette i mai og fikk tilbakemelding om at de allerede visste om den, men den er enda ikke rettet. Og fant faktisk ut at samme feil ble meldt inn på sensommeren i fjor. Bildet fra da viste at feilen var i ferd med å utvikle seg.

Mange merker det ikke, men bruker bare ekstra kraft for å tvinge pluggen i bilen.

Vedlikeholdet av superladerene virker både elendig og tilfeldig.

BømloBjørn

#10
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. juni 2017, klokken 06:48
Tesla virker ikke særlig interessert i slike rapporter.



Synd dersom de ikke tar slikt seriøst... Men da føler jeg det er enda viktigere melde fra... Dersom de får rapporter om det 'hele-tiden' tror jeg sjansen for utbedring øker...


Odd G.

Må si jeg blir forundret av å lese denne tråden. Det misforstås der man kan, problemer og synspunkter bagatelliseres.

Jeg ventet 30/40 minutter i Lyngdal, 3 biler foran meg i kø, 2 ladere ute av drift og de øvrige laderne hadde lav kapasitet (25A til 60A). Med lading sto jeg godt over en time for å få tilstrekkelig strøm til å komme meg hjem -60%.

Faktisk ventetid forsvinner ikke med hoderegning og statistikk. Det er å bagatellisere og latterliggjøre andres opplevelser.

Jeg forstår at Tesla ikke tilbyr SC for daglig bruk, men for reiser. Det betyr at besøker jeg Oslo kan jeg enkelt lade før eller på vei ut av Oslo i nord Nebbenes, i sør Lier og i øst Sarpsborg. Dette er tilstrekkelig for meg.

Fra Stavanger til Lyngdal er det 164km og normalt over 2 timers kjøring. Neste SC i retning Oslo er Brokelandsheia 343km.  Min Tesla sliter med en slik distanse med normal kjøring. Tror de fleste derfor er avhengig av å stoppe i Lyngdal på vei til eller fra Oslo.

Svært mange i Stavangerområdet har hytte, familie eller venner i Kristiansandsområdet. Det er derfor lange køer inn og ut av Stavanger i helgene. Fra Stavanger til Kristiansand er det 243km. Det er ikke mulig å kjøre t/r Kristiansand/Sørlandet uten å lade. Lyngdal er det eneste SC alternativet.

Bor jeg derimot i Osloområdet og skal til Sørlandet på helgetur finner jeg SC'er i Lier, Porsgrunn og Brokelandsheia.

Jeg mener derfor at det ikke er tilstrekkelig med bare en SC i Lyngdal for å dekke den store trafikken mellom Stavanger/Kristiansand eller Stavanger/Oslo. Aksepterer at noen er uenig i dette, men har problemer med å forstå begrunnelsen.
Odd G.

Tesla S 75D 2018
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

Jejl

Grunnen er nok den nye planlagte E39 veien som vil gjøre at nye SC kan komme på plasser der der de blir overflødige i fremtiden. Men er enig i at de bør vedlikeholde den SC som allerede er i Lyngdal.

dragmore

Ny E39 blir nok ikke ferdig før om 10år...
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

JorgenM

#14
Hm, skal kjøre Kristiansand - Bergen etc neste uke med 3 utålmodige småunger i baksetet. Er det så ille på Lyngdal at jeg bør vurdere andre ruter? Kjøre via Bygland er kanskje bedre?
Har ikke tilgang til chademo.

Trønder som aldri har vært på sørlandet tidligere :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA