Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av ToreR, torsdag 24. august 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

ToreR

I går og i dag har vi opplevd at har begynt å vibrere ved hastigheter over ca. 60 Km/t. Når vi demper farten, blir vibrasjonene gradvis svakere, til de forsvinner helt. Det kan også se ut som om fenomenet er kraftigere etter oppstart enn litt senere på turen, men det kan være tilfeldig. Det kan også virke som om lyden fra vibrasjonene kommer bakfra.

Jeg stoppet ganske raskt i dag for å sjekke at alle hjulene satt skikkelig på og ikke var punktert. Alt var OK. Sjekket også visuelt og manuelt for å se om noe var løst og vibrerte ved vindpress, men fant ikke noe spesielt. Alt ser ellers normalt ut.

Noen andre som har opplevd dette? Har en Leaf 2011, kjørt 159.000 (og mangler nå to streker).

Øyvind.h

I de aller fleste tilfeller er dette ubalanserte hjul.
Eksempelvis fordi det har festet seg møkk i felgene etter kjøring på grusveier, man har høyttrykksspylt av et balanselodd eller smelt borti en fortauskant.

Ved vibrasjon i rattet er problemet ved forhjulene. Ved vibrasjon bakfra/hele bilen er problemet bakhjulene.

Kan naturligvis være noe annet også, men vil tro hjulene har skyld i de aller aller fleste slike tilfeller :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Lettest er og bytte over til vinterdekk og se om problemet forsvinner.

mrexplode

Hadde liknende problem, det viste seg at et av dekkene hadde en luftboble på kanten av dekket, heldigvis synlig fra utside, fikk byttet og balansert. Problem borte.

ToreR

Takk for svar. Skal sjekke om skade på dekk, eller feil ved balansering! :-)

nr1rayner

Stort sett ubalanse i hjul, eller skade på felgen.
Er det skade i felgen er det vanligvis på innsiden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit


ToreR

Kjørte igjen i går og i dag. Kun på pendledistansen der vi sjelden kommer over 70. Ingen vibrasjoner i det hele tatt. Utrolig merkelig. 2 dager med kraftig vibrasjon på deler av turen. Og to dager uten spor av det. Får finne en strekning og fartsteste litt :-)

cra

Det kan jo tyde på at det har vært noeTM i et av hjulene/felgene som noen foreslo? Opplever det av og til om vinteren hvis det har pakket seg snø i felgen. Det kan riste ganske bra før klumpen plutselig løsner, og så ar verden (altså hjulet) i balanse igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Har du sjekket noe så banalt som muttrene?
På alufelger bør muttre/bolter etterstrammes etter å kjørt litt. Løs mutter kan gi litt merkelige symptomer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ToreR

Ja, sjekket mutrene først, ved første anledning. En av dem var bittelitt løs, men hjulet satt skikkelig. Ellers virket alt OK. Har i hvert fall ikke merket noe mer. Så jeg tror vi avslutter saken nå, til det eventuelt skjer noe nytt. Takk, alle!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA