Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Marinius, torsdag 24. august 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

Marinius

Hei godtfolk!

Jeg har i dag en Nissan Leaf 30kwh jeg er alt annet enn fornøyd med.
Jeg er i hovedsak svært lite fornøyd med servicen på Nissan, og bytter nesten litt på trass.

Hovedgrunnen til at jeg vurderer en Tesla er fordi jeg bytter jobb og derfor skal pendle mye. Og med renten som tilbys i dag, så er det svært fristende å hoppe på en 75D.

Jeg har et par spørsmål rundt ekstrautstyr og hva man bør ha.

Følgende liste:
-Blå metallic lakk
-AP2
-Vinterpakke
-19' Nokian Vinter
-8k minus og fri bruk av superlading med henvisning

Pris 715,5k

1. Er 4x4 verd 40k?
Har familie med hytte på fjellet og er forsåvidt der mye på vinteren, men har ikke vært noe problem uten 4x4 til nå.

2.
Vinterpakke, 8k for rattvarme og baksetevarme.
Som singel 21-åring ser jeg kanskje ikke helt poenget?

I en alder av 21 år, så prøver jeg desperat å holde kostnadene nede - men innser at det ikke er mulig  :angel:

knut.aulie

Rattvarme er verd 8 k alene.

Jeg ville ikke hatt bil uten Awd hvis jeg hadde muligheten. Du får også igjen for dette ved salg.

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 01:05
Rattvarme er verd 8 k alene.

Alle biler i dag har vel forvarming via app.  Trenger man rattvarme da?  8)

thilo

Jeg har vinterpakke og den er svært lite i bruk. Som vanlig varmes bil via appen, da er det sjelden behov for rattvarme. 

Skulle i hvert fall ikke ha bil uten 4WD.

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Knut Røe

Bytte FRA Nissan for service, da kan du nok få deg en overraskelse på Tesla.
Ikke alle som er dårlig men ventetiden kan være lang.

knut.aulie

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 26. juni 2017, klokken 01:10
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 01:05
Rattvarme er verd 8 k alene.

Alle biler i dag har vel forvarming via app.  Trenger man rattvarme da?  8)
Jeg mener ja, men er også en frysepinn [emoji851]

BMW850

1. Kommer an på hvor du bor og hvor du kjører. Husk på med Tesla``s optimale vektfordeling og gode kjøreegenskaper er det en meget god vinterbil også med bakhjulsdrift. Har hatt min P85 i 3 vintre (med Sottozero!) og har ikke hatt noen problemer. Bor i nedre Telemark, har også hytte på fjellet. SÅ AWD er absolutt ikke noe must.

2. Rattvarme er for kvinnfolk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Go-carter

Sitat fra: BMW850 på mandag 26. juni 2017, klokken 01:34
1. Kommer an på hvor du bor og hvor du kjører. Husk på med Tesla``s optimale vektfordeling og gode kjøreegenskaper er det en meget god vinterbil også med bakhjulsdrift. Har hatt min P85 i 3 vintre (med Sottozero!) og har ikke hatt noen problemer. Bor i nedre Telemark, har også hytte på fjellet. SÅ AWD er absolutt ikke noe must.

2. Rattvarme er for kvinnfolk.

4x4 er ikke et must. Spørsmålet er om det er verdt å spare 40' for den ene gangen du står i grøfta på fjellet, og du er "elbilidioten som ikke kan kjøre". Har kjørt rwd S og har nå en X, og i 99,999% av tilfellene merker jeg ikke forskjell. RWD er mer gøy :)

Rattvarme er MUST. Men nå er jeg også i 20-åra, og alle påstår jeg er litt småhomo  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Marinius95

Takker for mye svar! Ser ut til at det er delte meninger på mye av dette.


Sitat fra: tiger``n på mandag 26. juni 2017, klokken 01:25
Bytte FRA Nissan for service, da kan du nok få deg en overraskelse på Tesla.
Ikke alle som er dårlig men ventetiden kan være lang.

Whats? Jeg som bare har hørt positivt om Tesla sin kundeservice...
Ventetid kan jeg klare meg med!



Sent from my iPad using Tapatalk

petersv

Bakhjulsdrift støyer mye mindre (ingen motorstøy) og bruker endel mindre strøm på vinteren. Firehjulsdrift er konge når du skal ta 0-100 og når du har kjørt deg fast.

Nasatech

Enig med de fleste her. Syntes vinterpakken er grei da den er såpass billig. 4x4 er bra om du har råd til det, men ikke et must. Tror ikke bruktprisen på en 4x4 er 40 over en som ikke har det, men det vil jo tiden vise.

Rolf Gjerdsjø

Jeg har akkurat bestilt, og har stått med noen av de samme dilemmaene. Jeg valgte 75D mye pga. komfortfaktoren med 4WD, men for de fleste av oss er det langt fra et must. Vinterpakken er dyr, og det du strengt tatt har igjen for det er oppvarmet ratt. Det er ekstrautstyr som dermed koster ca. 2000 kr hos andre merker, kommer på 8300 kr hos Tesla. Jeg tok den med, men det var fordi referral-code ga avslag i samme størrelsesorden slik at den ble "inkludert" i prisen.

Vinterdekk kommer jeg til å kjøpe utenom. De er fryktelig dyre hos Tesla, og dekkfirmaer leverer (med moms) for 15-18k for full felg/dekk-pakke.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Marinius95

Takker igjen for mye god info.
Angående dekk og felg. Har du noen eksempler på dette?

Lurer også endel på om jeg skal investere i lyd pakka. Er det noen som har erfaring med stock lyd? De hadde ingen demobiler slik at jeg kunne ha testet denne.
Forventer på en måte at en bil til 700k har grei lyd uten at man må oppgradere dette?

Sent from my SM-G955F using Tapatalk


snd

#13
Eneste pakken du trenger er AP2.  Kjøp vinterdekk hos tredjepart hvis du ikke må bake det inn i lånet. Jeg kjøpte min første P85 som 21 åring, men var litt heldigere med prisen i 2013.

1. Fint å ha
2. Fint å ha hvis du ikke varmer bilen før bruk. Rattvarme er digg, men kanskje ikke verdt 8000,- 

Tesla service er ubrukelig per e-post/telefon, men om du personlig møter opp i lokalene så får du service.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Marinius95 på mandag 26. juni 2017, klokken 09:36
Takker igjen for mye god info.
Angående dekk og felg. Har du noen eksempler på dette?

Lurer også endel på om jeg skal investere i lyd pakka. Er det noen som har erfaring med stock lyd? De hadde ingen demobiler slik at jeg kunne ha testet denne.
Forventer på en måte at en bil til 700k har grei lyd uten at man må oppgradere dette?

Angående dekk og felg, så gjorde jeg bare et onlinesøk på noen nettsider, men vil be om tilbud fra flere forhandlere når det nærmer seg. Greit å vite at de rene nettbutikkene leverer dekk og felg ferdig montert når begge bestilles samtidig.

Jeg har valgt oppgradert anlegg, men det har jeg gjort på alle biler jeg har hatt siden 2005 uansett.  8)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA