Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Vannkraft, torsdag 24. august 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

Vannkraft

Hva tenker forumdeltagerne om noe slikt?

Kjære leverandører av hurtigladestasjoner

Etter å ha kjørt en el-bil noen uker forundres jeg veldig over hvorfor så mange hurtigladestasjoner plasseres på bensinstasjoner og andre steder hvor det er lite å foreta seg.

En bensinstasjon er laget for korte besøk hvor målet er å bruke minimalt med tid. Selvom hurtigladerne er mye hurtigere enn hjemmelading så er det stykke til at et stopp ved en hurtiglader kan konkurrere med 4 minutters fylling av drivstoff fra en vanlig bensinpumpe.

Selv korte ladinger på 15-20 minutter blir fort kjedelige på en bensinstasjon uten annet å gjøre enn å kjøpe kaffe, pølse og is.

Hurtigladere hører hjemme der vi kan bruke ladetiden til å gjøre noe annet - utenfor kjøpesenterne, hagesentra, byggvarehandlere, men også på steder hvor man kan sette seg ned å slappe av en halv time eller få noe å spise(men ikke stående buffe), eller få litt underholdning - kanskje siste episode av Game of Thrones 

Selv skulle jeg sette pris på å kunne pusle litt med bilen, støvesuge litt,  kanskje sågar vaske den (det lar seg sikkert få til selvom om strøm og vann ikke hører sammen)

Jeg tror at rett plasserte hurtigladere kan være et konkurransefortrinn for de som velger å installere disse hos seg, gitt at de har noe å tilby.  Selv tror jeg ikke det er ved bensinstasjonene.

Lykke til med fortsatt kraftig utbygging av hurtiglader nettverket.


Vollis47

Sikkert bra med et slikt brev og jeg antar representanter for selskapene leser dette. Men jeg tror de allerede har de samme tankene. De fleste ladestasjonene jeg har sett ligger ved butikker eller kafeterier. Riktignok er det gjerne en bensinstasjon også i nærheten, men ser ikke det store problemet med det.
Fortum og Ikea har jo begynt et samarbeid uten at jeg er så altfor begeistret over å besøke Ikea. Men mange andre liker det og er nok begeistret for lademuligheten.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

knut.aulie

En ting som nevnes, som er en strålende ide er muligheten for støvsuger ved hurtigladere . Der kunne  de hatt samme brikkeaktivering  av støvsugeren og tjent på det også. Skulle gjerne brukt tiden på noe nyttig når jeg hurtiglader.

OG tenk deg for en støvsuger en kunne hatt med 50 kW tilgjengelig.......... [emoji847]

Glan

Støvsuger hadde vert topp da kunne man gjort noe fonuftig mens man lader.

elekTrond

+1 for støvsuger - med ekstra lang slange, siden bilen jo er immobil under lading. :+1:
'13 Mjau

m0nkey

Å kunne støvsuge bilen mens man hurtiglader er noe jeg virkelig savner!

KIA Soul EV Classic (2015)

Panduck

Bensinstasjoner er ikke lengre bensinstasjoner. Esso blir Deli De Luca, og serverer mye godt man kan spise. Circle K blir omgjort til steder man kan gjerne være 20-30 minutter. Flere kjøpesentere har allerede hurtigladere. Veikroer også. Jeg ser ikke helt problemet.

Nuvolari

+1 for støvsuger ja. Her bør Fortum /GK tenke mersalg og få opp omsetning pr time.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Arha

Jeg ser gjerne at hurtigladere plasseres på bensinstasjoner/energistasjoner.  På sikt vil dette gjøre pugging av ladekart unødvendig, og gjøre langkjøring like enkelt som med fossilbil.  Da er det bare å svinge innom første bensinstasjon langs veien når behovet melder seg.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

brako79

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 00:26
En ting som nevnes, som er en strålende ide er muligheten for støvsuger ved hurtigladere . Der kunne  de hatt samme brikkeaktivering  av støvsugeren og tjent på det også. Skulle gjerne brukt tiden på noe nyttig når jeg hurtiglader.

OG tenk deg for en støvsuger en kunne hatt med 50 kW tilgjengelig.......... [emoji847]

Tja, ulempen blir vel at man får en feilmelding: Støvsuger kan ikke startes fordi noen lader elbil på en annen kontakt. :-)
Eller, bilen kan ikke lades, fordi støvsuger er i bruk :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

OlafGTE

Eller verken bil eller støvsuger kan brukes fordi førersetet har kilt seg fast i støvsugerslangen.


elekTrond

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. juni 2017, klokken 00:26
[...] OG tenk deg for en støvsuger en kunne hatt med 50 kW tilgjengelig..........
lol^2 osv... Fra spøk til revolver. Får du kun halv fart når du plugger inn støvsugern? Og skal den også koste kr 2,50,-/min?! Mye å tenke over her ...

@m0nkey: Jeg kan ikke si jeg savner å støvsuge ... verken bilen eller heimen. Kan ikke du flytte inn i bagasjerommet mitt, og hver gang jeg stopper opp for å lade drar du over gulvteppet før du svinger deg under bilen og smører opp bærekuler og drivknuter?



https://en.wikipedia.org/wiki/Trunk_Monkey
'13 Mjau

AmocoCadiz

Plassering av hurtigladere påvirker også bruken av disse, er stedene for spennende er folk ofte borte lenge etter bilen er ladet og kan skape ladekø, og hurtigladeselskapene tjener ingenting på biler som har stoppet lading.

Steder uten noe som helst annet tilbud utover ladere er lite blokkert av biler som er ferdigladet, men de stedene er klart kjedelige og man må ha med lesestoff eller ipad eller rett og snakke litt med medpassasjerene under lading.

hanche

Personlig synes jeg mulighetene for et toalettbesøk mens man lader er viktigere. Og det er jo som regel greit når man er på en bensinstasjon! (Hvis det ikke er midt på natten.) Jeg har ikke tall på de gangene jeg har stått tissetrengt og ventet på at ladingen skal ta slutt. For øvrig er jo ladetiden en god anledning til å ta en matbit og en kaffeskvett og planlegge neste etappe frem til ny ladestasjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA