Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer barebone X75D Hva går jeg glipp av?

Startet av Vannkraft, torsdag 24. august 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

kodalse

Beklageligvis har EU kommet med dette:

"Første september 2017 blir wattgrensen for støvsugere senket til 900 watt. EU har beregnet at det vil spare 19 terawattimer per år i 2020."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jejl

I tillegg til støvsuger kunne det vært kjekt å hatt mulighet til å vaske bilen litt utvendig også. En bøtte med vann (og litt såpe) for vask av ruter og lykter. Og kanske en vannslange eller en høyttrykspyler for de som vil gjøre litt mer.

goggo

Her er jeg veldig uenig med trådstarter.

Bensinstasjoner er for meg ideelle lokasjoner for hurtigladere, da de ofte ligger fint til i forhold til hovedveier og trafikk knutepunkter, de har hyggelig og serviceminded betjening, de har toalettfasiliteter og mulighet for en rask matbit, de er ofte døgnåpne, og de er lett å finne fram til når man er ukjent i området - de fleste GPSer har de jo til og med inne som POIs.

For meg er de 20-25 minuttene jeg typisk bruker pr hurtiglading velkomne avbrekk på kjøringen, da får jeg fylt opp kaffekoppen og tømt blæra, sendt den SMSen eller eposten jeg trengte å sende, vasket av frontruta på bilen, tatt den telefonsamtalen som jeg har utsatt litt for lenge, etc etc.

Jeg er selvfølgelig enig i at hurtigladere ved matbutikker, kjøpesentra, etc er flott det også. Men jeg personlig foretrekker at godt lokaliserte bensinstasjoner prioriteres for nye ladestasjoner.

Jeg vil vel gå så langt som å si at hvis de ladepausene blir for vanskelig å takle så er kanskje ikke dagens elbiler det som trådstarter trenger. Da er kanskje en pluginhybrid et bedre valg, så kan man fremdeles kjøre miljøvennlig når man har tilgang til saktelading og så kan man kjøre fort og effektivt med et og annet 3-4 minutters stopp for bensinfylling på langkjøring :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

cra

Sitat fra: Jejl på tirsdag 27. juni 2017, klokken 01:45
En bøtte med vann (og litt såpe) for vask av ruter og lykter.

Disse finnes fortsatt på de fleste bensinstasjoner? Bare husk å sette bøtta tilbake på plass etter bruk, så blir det ikke noe styr. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

Sitat fra: kodalse på tirsdag 27. juni 2017, klokken 00:40
"Første september 2017 blir wattgrensen for støvsugere senket til 900 watt. EU har beregnet at det vil spare 19 terawattimer per år i 2020."
Jeg mener å huske at EU har gjort noen gode forbrukergrep her, siden det forbrukere har forbundet med en god støvsuger er støy og wattbruk. Så man har hatt støvsugere som er designet for å bråke mer enn nødvendig og kunne godt være innefektiv dersom lønnsomt siden det er det som selger.

Alternativt så er jo dette en mulighet :

https://www.power.no/hjem-og-fritid/stoevsuger-og-rengjoering/haandstoevsuger/dyson-dc43h-carnboat-haandstoevsuger/p-249127/

Ulempen er at det virker som det ikke er noe 12v lading

Ev så er dette en mulighet dersom man godtar ledning :

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/stovsuger-og-rengjoring/PAD1200XJ/black-decker-flexi-bilstovsuger
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

goggo

Sitat fra: cra på tirsdag 27. juni 2017, klokken 10:15
Sitat fra: Jejl på tirsdag 27. juni 2017, klokken 01:45
En bøtte med vann (og litt såpe) for vask av ruter og lykter.

Disse finnes fortsatt på de fleste bensinstasjoner? Bare husk å sette bøtta tilbake på plass etter bruk, så blir det ikke noe styr. :)

Ser til min glede at noen Cirkle-K stasjoner har begynt å sette ut både søppelspann og vindusvaskebøtte ved hurtigladerne. Både Cirkle-K Ringdalsskogen (Larvik) og Cirkle K Kjerlingland (Lillesand) hadde dette sist jeg var på de kanter.

Mens andre Cirkle-K stasjoner (som Cirkle-K Grelland nordgående) gjør det de kan for å unngå at vi elbilister stopper der for å lade, f.eks ved å permanent plassere en massiv søppelkomprimator rett foran ladestasjonen. 



HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

THE

På Best-stasjonen på Jølstraholmen langs E39 er det støvsuger plassert ved hurtiglader. Både hurtiglader og støvsuger betales med kredittkort. For øvrig den ladestasjonen jeg har brukt som har den mest tungvinte og tregeste måten å starte lading.
https://www.facebook.com/bestjolstraholmen/photos/a.496110123807501.1073741827.496104877141359/1383461615072343/?type=1&theater
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Jeg velger ofte hurtigladere på "energistasjoner" da de har et tilbud som passer greit til mine 15 minutters stopp med 24kWt Leafen. Da er det greit med et par pølser eller en sandwich, og kanskje et dobesøk på neste stopp. Det er også en stor fordel at disse energistasjonene ofte er døgnåpne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OlaM

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 26. juni 2017, klokken 23:40
Plassering av hurtigladere påvirker også bruken av disse, er stedene for spennende er folk ofte borte lenge etter bilen er ladet og kan skape ladekø, og hurtigladeselskapene tjener ingenting på biler som har stoppet lading.

Steder uten noe som helst annet tilbud utover ladere er lite blokkert av biler som er ferdigladet, men de stedene er klart kjedelige og man må ha med lesestoff eller ipad eller rett og snakke litt med medpassasjerene under lading.

Enig med dette. 50+ kW ladere burde ha litt den samme følelsen som bensinstasjoner, her er du bare så lenge du trenger. Et dobesøk, vaske over rutene og lyktene, kanskje en kopp kaffe og en bolle. Høres ut som en bensinstasjon. Kanskje vi burde begynne å kalle det noe likt britenes "service station"?

Hvis det er ved siden av et sted der man kunne tenke seg å bruke en time eller mer, f.eks. tur- eller utsiktspunkt, handlesenter med spisested o.l., så er det kanskje bedre med semihurtig AC. Man kan jo ha mange flere båser da. Helst burde plassene også være et godt stykke unna inngangen slik at de ikke så lett blir ICE'd eller - ja, finnes det noe slanguttrykk for elbilister som tror ladeplasser betyr "priviligert parkering for elbiler som ikke trenger å lade"?

Men i en klassisk døll næringspark med en Clas, en byggevare, et hagesenter og en Rema, så er jo parkeringsarealet billig (og strømforsyningen muligens stor) og en kunne flesket til med store DC-stasjoner, 6-8 båser eller mer. Kanskje butikkene ville vært interessert i å subsidiere litt også. Du har ikke lyst til å kose deg i så altfor mange timer på Møbelringen. Litt straffeprising på unødig hurtigladerbruk vil også hjelpe. Økt takst etter 30 min?

Electrix

Sitat fra: kodalse på tirsdag 27. juni 2017, klokken 00:40
Beklageligvis har EU kommet med dette:

"Første september 2017 blir wattgrensen for støvsugere senket til 900 watt. EU har beregnet at det vil spare 19 terawattimer per år i 2020."
Siden støvsugerbransjen ikke klarer å håndtere markedet selv så er det helt greit at EU griper inn her.

Det er vanlig å oppgi ytelse på en del produkter, men på støvsugere er det forbruk. Om du kjøpte en bil som var oppgitt med 200hk/150kW så ville du nok blitt skuffet om du ble frakjørt av de fleste andre biler. Når man så sjekker nøyere og finner ut at den riktignok BRUKER 150kW, men bare yter 50 kW pga at det er brukt en billig motor med elendig virkningsgrad så ville ikke det bedret humøret.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

AmocoCadiz

Er vel ikke alltid den flinkeste å holde OT, men spørs om trådstarter ønsket seg en kombitråd med hurtigladeplassering og støvsugerproblematikk i skjønn ferietidsmiks?

Prøver litt OT, Fortum og Grønnkontakt, har holdt på en del år med erfaringer nå,
og har nok gjort en del praktiske og økonomiske erfaringer hvor laderne blir mest effektivt brukt = høyest inntjenning som er nr 1 prio for dem.

Men Grønn Kontakt og Fortum, kunne vært interessant å høre hva dere mener om beste plasseringer?

goggo

Nå viser det seg faktisk at støvsuger ikke er så OT som vi trodde.  :D

Jeg er i Oslo et par dager nå, og jaggu ser det ut som de er i ferd med å montere støvsugere mellom hurtigladerne på Cirkle-K Storo.   Så nå skal vi altså risikere å bli stående i kø bak en fossilbil som støvsuges før vi får tilgang til hurtigladeren....    Kan bli noen interessante kø situasjoner ut av det der :)




Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

ReneM

Det er jo bra at de plassere hurtigladere på kjøpesentre osv. Men jeg foretrekker heller bensinstasjoner.

På bensinstasjonene lader de som må lade. Ingen phev eller Ice som opptar plassen. I tillegg slipper man at folk bare lade for å lade.

På en bensinstasjon har man ofte spisemuligheter og toalettmuligheter. Ikke mellom 10:00-21:00 men døgnet rundt. 20 minutt stopp er derfor helt greit.

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ElTorro

Veldig enig i <goggo>


Bensinstasjoner er ideelle lokasjoner for hurtigladere, da de ofte ligger fint til i forhold til hovedveier og trafikk knutepunkter, de har hyggelig og serviceminded betjening, de har toalettfasiliteter og mulighet for en rask matbit, de er ofte døgnåpne, og de er lett å finne fram til når man er ukjent i området - de fleste GPSer har de jo til og med inne som POIs.

> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Panduck

Sitat fra: goggo på tirsdag 27. juni 2017, klokken 21:54
Jeg er i Oslo et par dager nå, og jaggu ser det ut som de er i ferd med å montere støvsugere mellom hurtigladerne på Cirkle-K Storo.   Så nå skal vi altså risikere å bli stående i kø bak en fossilbil som støvsuges før vi får tilgang til hurtigladeren....    Kan bli noen interessante kø situasjoner ut av det der :)


Artig. Men nei, dette er reserverte ladeplasser. Dermed er disse støvsugerene reservert for folk som lader. Tror derimot det kommer til å bli noen sure bensinbilister som synes det er absurd dårlig gjort at vi har "reserverte støvsugere".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA