Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Argumenter og regnestykke for kjøp av Model S 75

Startet av John Doe, torsdag 24. august 2017, klokken 10:52

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: John Doe på søndag 25. juni 2017, klokken 17:04
Ser noen nevner at max kapasitet er begrenset til 18,7Kwh, men hvor mye har dere med 60Ah modellen etter x antall km.

Sjekket min 14-mod som har gått ca 40000km og med bruk av hurtiglading ca 3 ganger i uken de siste 6 mnd (ukjent bruk tidligere). Servicemenyen viser 18,3Kwh max batterikapasitet..

Min erfaring er at hurtiglading lett gir litt ubalanse i batteriet og at dette gjenspeiles i litt lavere kapasitet.
Gjentatte klattladinger fra høy% til 100 vil etter hvert balansere batteriet og gi en høyere maks kapa.
Dette har vært min erfaring flere ganger når jeg fulgte med på max kapa.


Beckern

Sitat fra: 02jan på mandag 26. juni 2017, klokken 18:19

Så spørsmålet er om programvaren også er med på å bes temme Max. Eller om jeg re'elet har mistet 2 mil kjøring.
Det er vel ingen tvil om at sofware er med på å bestemme, det har vi da sett før også, men om det er tilfelle her er vel et åpent spørsmål.

model3citizen

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juni 2017, klokken 08:47
Som nevnt på den andre tråden, ville jeg ikke lagt alt for mye i en enkeltmåling. Har selv tatt 12 noteringer bare siden 1/5, og fått alt fra 29.54 til 30.10 (på 94Ah).

En spredning på 0,56kWh er nå ikke rare greiene det heller.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Pit

#18
2014
78k km
En god del hurtiglading (50-100 ganger?), ellers vanlig 16A lading hver natt.
BMW-routes viser nå kun 17,1 kWt ved 100% :-\

Edit: Bilen var ikke ferdig ladet ved innlogging til bmw routes. Etter ny innlogging viser batterikapasiitet 17,6 kwt

Kanon

Spørsmålet er om du har merket noe på rekkevidden?

Jeg har lest av alt fra 17,9 til 20,4 på min. Etter siste softwareoppdatering har jeg ikke sett mer enn 18.5.
  Siden jeg kjører stort sett den samme strekningen, kan jeg se at rekkevidden min, ikke varierer likt med maks soc.

Beckern

Sitat fra: Kanon på onsdag 28. juni 2017, klokken 15:32
Spørsmålet er om du har merket noe på rekkevidden?

Jeg har lest av alt fra 17,9 til 20,4 på min. Etter siste softwareoppdatering har jeg ikke sett mer enn 18.5.
  Siden jeg kjører stort sett den samme strekningen, kan jeg se at rekkevidden min, ikke varierer likt med maks soc.

Tilsvarende her. 17.7 - 19.2 alt avhengig av sw og køre/lade bruk. Ligger også i 18.2 - 18.5 omårdet nå.

02jan

Har 17.5, 70'km.  Hadde 19.5 før siste SW oppdatering.
Har også fulgt med på diskusjon rundt dette på tysk i3 forum.

Tok en liten uhøytidlig test idag (ikke planlagt, inn og ut av Oslo i morgen/ettermiddagsrushet) 25km+25 , så landeveiskjøring fram til 50% rest.

Kjørte da 25km(inn til jobb) + 62 km = 87 km med 50% rest. Optimale forhold, tørre veier og 20grader i luft.

Tilsvarende test tur når bilen var kjørt 15'km ga 88km på 50% rest.

Er det slik at dere med 19max kjører 19 mil , og min bare går 16-17 mil med normal kjøring ? Eller er 16-17 Ok ? .











Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

02jan

Med diverse turer fra Nittedal- rælingen- Lillestrøm-kjeller-Asker-Slemmestad , i normaltrafikk, kjørtebilen 95km før 50% rest.

Konkludere da med at med bare 17.5max kapasitet, kan gå like langt som da den var ny.

Legger ved bilde som dokumenter forbruk.

Estimert rekkevidde vises som oftest mellom 10-13 mil, som fortsatt bommer på 20-30 % , selv om den har kjørt 80% av turene i 3 år i samme område.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

bromm

Sjekka nettopp min egen - etter 3 år og 4 mnd. Merker absolutt ingenting til redusert kapasitet ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA