Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av TMS 85

Startet av Bondeknøl, onsdag 23. august 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

Bondeknøl

Hei
Sikkert noen tråder om dette, men hvilket sommerdekk har lavest rullemotstand av de vi får kjøpt nå?
Er ikke opptatt av så mye annet enn rullemotstanden da jeg er sikker på at de andre egenskapene er ivaretatt. Slitestyrke på dekket kommer på andreplass av hva jeg vurderer som viktig.
Komforten min ligger i å ha lengst mulig rekkevidde.

Noen som vet hvilket dekk jeg bør gå for? 205/55/R16

leafnor

#1
Jeg må ha nye på min også, og med erfaringene fra i vinter på å gå opp til 60 profil er jeg falt ned på et Kumho dekk.
https://www.byttdekk.com/dekk/kumho/kumho_ecowinges01kh27/205-60R16/104272

Har A i rulle, og B på sikkerhet.

For den originale dimensjonen 205/55 så finnes en hel rekke med beste klasse.
https://www.byttdekk.com/sok/storrelse/dekk/0/DS/205-60-16#!price=461,1548&economy=A,A
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Jeg tror det bare er å søke på dekkfirma online slik som Leafnor og sortere på rulle og velge A. Jeg startet en tråd en gang for å prøve å finne forskjell på de med A men det ble mest spekulasjoner og lite fakta. En bruker Ourasi fant ut at Goodyear EfficientGrip Performance merket XL i org.dim. 205/55R16 rullet bedre enn originale dekk på eGolf (Conti e.Contact), begge merket rulle A. Så sånn sett kan Goodyear være et bra valg fordi det slår et annet A-dekk på rulle.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil


tomrh

Det er vel å gå for 205/55R17 siden det finnes endel dekk med rulle A i den dimensjonen (og i tillegg litt smalere så marginalt mindre luftmotstand som bonus). I 215/50R17 er det vel fortsatt bare rulle B som er lavest?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Tør ikke anbefale det, men har i grunnen en fiks idé om å sette på 185/60R16 neste gang (Toyo Proxes R39, rulle B, våt B). Smalere dekk vil ha lavere forbruk i regnvær fordi en mindre mengde vann må pumpes vekk, noe som også øker sikkerheten på vannplaning. Og de vil ha lavere luftmotstand, noe som får betydning i høyere fart. Min pendlehverdag består ofte i å følge trafikken i 90 på våt veibane, så disse vil passe dette kjøremønsteret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Luftmotstand på 185 vs 195 er vel ikke all verden forskjell, men poenget ditt med vann som må pumpes vekk kjøper jeg glatt  :+1: Vi bor jo tross alt i trøndelag  *LOL*
Tro om man da også burde ha et dekk med minst mulig kontaktflate, slik at vannet pumpes lettere vekk..?

Hvis jeg noen gang sliter ut mine 215/50 vil jeg absolutt vurdere 205.
Vinterdekkene (205/55-16) sporer noe infernalsk, og sommerdekkene er vesentlig bedre. Men de ligger og "duver" litt frem og tilbake. Hadde nok vært bedre med litt smalere dekk.
På Tekna-felgen passer det også felgbredden bedre (var det 6,5" ?), så 215 er max bredde for felgen.

Når man f.eks. snakker 205 vs 215 stiller jeg meg litt tvilende til dekkmerkingen her. En type dekk, som har lik gummi, burde ha temmelig lik rullemotstand.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#7
Kontaktflata er like stor på et smalt dekk som et bredt dekk, bare fasongen som endres (lang og smal kontaktflate på smalt dekk, kort og bred på bredt). Men å pumpe opp dekket minsker kontaktflata, som også er bra i forhold til vannplaning fordi mønsteret åpner seg og vannet pumpes lettere vekk. Men foretrekker lang og smal kontaktflate framfor mindre kontaktflate. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:51
Hvis jeg noen gang sliter ut mine 215/50 vil jeg absolutt vurdere 205.
...
På Tekna-felgen passer det også felgbredden bedre (var det 6,5" ?), så 215 er max bredde for felgen.
Det finnes enda smalere om man vil:
185/60R17
195/45R17
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:52
Kontaktflata er like stor på et smalt dekk som et bredt dekk, bare fasongen som endres (lang og smal kontaktflate på smalt dekk, kort og bred på bredt).
Har lest det der noen ganger, men det får jeg bare ikke til å stemme!
Kan ikke begripe annet enn at det er fysisk umulig at et 155 dekk har samme kontaktflate som et 255 hvis de har omtrent lik rulleomkrets (og selvsagt sett bort fra at 155 er slicks og 255 er grovmønstret  ;) ). 155-dekket ville sett temmelig deformert ut da, som jo da må bety at det vil være stor svikt i dekkskuldrene, som igjen betyr svært forhøyet rullemotstand..
Er kontaktflata lik uansett bredde, vil også grepet være det samme, uansett dekkbredde hvis man handler dekk X i forskjellige dimensjoner (igjen, selvsagt sett at rulleomkrets er lik).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ampera

Sitat fra: tomrh på onsdag 28. juni 2017, klokken 07:29
Det er vel å gå for 205/55R17 siden det finnes endel dekk med rulle A i den dimensjonen (og i tillegg litt smalere så marginalt mindre luftmotstand som bonus). I 215/50R17 er det vel fortsatt bare rulle B som er lavest?

Goodyear Efficientgrip Performance finnes i 215/55/17 med rullemotstand A. Sjekket nemlig for Ampera Må jo vare samme rullemotstand på 215/50/17.

nr1rayner

@Ampera
Burde vel tro det ja, hvis ikke den er A, men veldig nært B..
Men 215/55-17 blir ulovlig stort på Leaf.
Interessant nok ville vel speedometer med den dimensjonen bli like riktig som det er på Mondeoen min med original dimensjon og godt slitte dekk  :laugh:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 05. juli 2017, klokken 03:03
Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. juli 2017, klokken 13:52
Kontaktflata er like stor på et smalt dekk som et bredt dekk, bare fasongen som endres (lang og smal kontaktflate på smalt dekk, kort og bred på bredt).
Har lest det der noen ganger, men det får jeg bare ikke til å stemme!
Anta at en Leaf veier 1600 kg med fører.

Kraft mot bakken: 1600 kg * 9,81 = 15.696 N
Trykk i dekk: 2,5 bar = 250 kPa = 250.000 N/m2

Hvis bilen kun holdes oppe av trykket i dekkene så blir kontaktflata:

15.969 N / 250.000 N/m2 = 0,0628 m2 = 628 cm2

Som fordeles over 4 hjul, dvs. kontaktflate på 628/4 = 157 cm2 pr hjul.

Om styrken på sideveggene er lik 0 så må kontaktflaten alltid være 157 cm2 ved 2,5 bars trykk uansett dekkets dimensjon, dette er en fysisk lov.

Men styrken på sideveggen kompliserer dette, for om den er stiv så bæres jo noe av vekta av den og ikke trykket alene. Likevel, om sideveggene er like stive for to dekk av ulik dimensjon så må kontaktflata ha samme areal.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Blir vell så at sidevegg bærer null uavhengig av hvor stivt dekket er uten luft i. MEd luft i er det "strekt" før det kommer i bakken, og så avlastes dekket og sidene bærer ikke noe av bilens vekt. Vekten holdes opp av "luftsøylen" og kontaktflatens areal.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

downlow

Hei,

Har selv Dunlop Enasave Ec300 215/50/17 Kom som standard ved levering av bil. Hvordan finner jeg rullemotstand på dette dekket? Fant ikke noe når jeg Googlet.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA