Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge får Tesla bruke "ny bilprodusent"-kortet sitt?

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 22. august 2017, klokken 18:33

« forrige - neste »

Gordon Retriever

22. juni 2012 fikk de første heldige - og modige - overta sine splitter nye Tesla Model S. Siden den gang har bilen fått en beskjeden facelift og utallige synlige og usynlige forbedringer. 

Langt mer viktig enn at andre produsenter kommer etter med stadig større skjermer i instrumentpanelet, er Model S kan bli stående som en merkestein i bilhistorien:  Selv om bilindustrien er konservativ og store endringer tar tid, står vi foran en overgang til mer utslippsfrie modeller - litt hjulpet av stadig strengere utslippskrav fra myndighetene.

Men som nybilkjøp i dag,  er Model S fem år going strong, eller eller skikkelig over middagshøyden?


Bonus, nostalgisk tilbakeblikk til 22. juni 2012:











Diravi

Jeg lurer også på det samme. Hvis man ser på modellen isolert sett så har den jo blitt utviklet (evt. utviklet ferdig...) kontinuerlig disse årene. Hvis den i tillegg får et mer oppdatert interiør og AP2 viser seg å bli ordentlig vellykket så tror jeg totalpakken holder to-tre år til. Designet var såpass tradisjonelt da den ble lansert at det ikke har tapt seg nevneverdig, og Model S er fortsatt en av de lekreste bilene på veien. Tror det holder for mange.

Men noen USPer har den mistet. En Opel Ampera matcher min 70D på rekkevidde, så den er ikke lenger den eneste elbilen som kan kjøre langt. Og jeg tror Tesla på ett vis gjorde lurt i å ikke lage kombikupé av Model 3, for det virker som en langt bedre "pakket" bil. Det er egentlig ikke mye interiørplass man får i 10m2 og 2,2 tonn Model S. Så spørsmålet er om du vil betale 200 000 ekstra for 100 liter bagasjeplass og stor luke.

Samtidig øker andelen av befolkningen som kan tenke seg en elbil. Blant de nye kundene kan det nok være flere som genuint mener at de bør kjøre en bil i luksusklassen. Fram til nå er det nok mange ex-Passat-sjåfører som har strukket seg lenger enn de planla for å få en S.

I et marked hvor Model S konkurrerer mer på storbilkvaliteter og luksus enn på rekkevidde tror jeg at I-Pace og Audi sine kommende el-SUVer blir de første reelle konkurrentene. Og da kan det hende at Model S blir gammelt nytt for alvor.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Hodetelefoner

Tesla har forandret mennesker og bilindustrien. Er utrolig glad at folk turte å kjøpe disse bilene, før vi andre fikk ræva i gir. Roadster eiere også.
113.000km i min P85D. Kan med hånden på hjertet si jeg gleder meg til hver eneste tur enda.
Kjøreglede, livsforsikring, Insane

cra

Så lenge ingen har noe som engang er i nærheten av å ligne på noe som lukter av SuperCharger-nettverket er de ikke engang på samme planet som Tesla. Andre biler kommer etter i rekkevidde, comfort og utstyr, men måten Tesla har lagt opp til lading er den virkelig store forskjellen som bokstavelig talt parkerer alle andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Sitat fra: cra på fredag 23. juni 2017, klokken 08:51
Så lenge ingen har noe som engang er i nærheten av å ligne på noe som lukter av SuperCharger-nettverket er de ikke engang på samme planet som Tesla. Andre biler kommer etter i rekkevidde, comfort og utstyr, men måten Tesla har lagt opp til lading er den virkelig store forskjellen som bokstavelig talt parkerer alle andre.

Helt enig. Det som ser mest utdatert ut etter disse fem årene er konkurrentene, ikke Tesla.

E_S

Man ser jo at store deler av Europa er innen ukomplisert rekkevidde med selv en X60D, som har den dårligste rekkevidden av noen Tesla. Opel Ampera-E som har omtrent samme rekkevidde som en S85 blir en helt annen historie på en slik tur grunnet fravær av hurtigladere på fornuftige steder i de fleste land.

Dette fortrinnet er stort, men bør ikke bli noen hvilepute..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

knut.aulie

Sitat fra: E_S på fredag 23. juni 2017, klokken 11:00
Dette fortrinnet er stort, men bør ikke bli noen hvilepute..
Jeg ble litt overrasket når jeg snakket med sales manager Europa for Jaguar, på i-Pace visningen.

Han kunne fortelle at Jaguar hadde vært interessert i tilgang til SC, og var villig til å betale rundelig, men Tesla hadde ikke vært interessert. Han lyste opp når jeg nevnte Electrec artikkelen fra dagen før om at Tesla forhandler med andre om SC tilgang, og ville sjekke dette pånytt med de i Jaguar som forhandler om slikt.

Jeg tenker det hadde vært vinn vinn for både Jaguar og Tesla om dette hadde blitt noe av. Blir litt skeptisk til om Tesla egentlig vil gi noen tilgang, selv om de har sagt det??

Synes det er litt dumt at Tesla kan lade på alle hurtigladere, mens deres egne SC er kun for Tesla. Dette må løses på sikt. Om nå det nye nettverket som VW, Porsche m.fl blir eksklusivt for dem, da har vi en skjev og dårlig utvikling.

E_S

Det ingen er tjent med er at hvert merke, eller samlinger av merker bygger opp sine egne nettverk som ingen andre har tilgang til.. Jo mer industristandard på ladetilkoblinger og åpen tilgang, jo bedre.

En annen kjempeutfordring på ladestasjoner rundt omkring er at det er så utrolig knotete og tungvint lagt opp. Mens man i flere tiår har kunnet svinge innom hvilken som helst bensinstasjon, tanke fossilt og betale med VISA/Mastercard er hurtigladerne slik at man på en Europa-tur må forske på hvilke operatører som driver hva, man må ha en haug proprietære kort, det er noen med forskuddsbetaling uten at man aner hva man har behov for, plutselig er det en annen operatør på en lader som man da ikke får brukt, alt i alt er det bare tull og rot.

Det må bli enten contactless-betaling med kredittkort (enkelt og billig) eller en "samordnet" app som "nesten alle" bruker slik at man kan åpne lader og betale gjennom denne. Dagens løsning er helt uholdbart om elbil skal bli mainstream. Det funker ikke når man må planlegge enhver tur som går lengre enn innenfor det man klarer uten å måtte hurtiglade..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

cra

LAder kommuniserer med bilen. Det burde ikke vær enoe problem at man i bilene a) Lagret "permanent" informasjon om betalingskort e.l. (slik Tesla har), eller b) får opp betalingsskjema på skjermen der man fyller ut riktig kort etc ad-hoc (for leiebiler, utlån av bil etc), eller c) noen av de andre alternativene som allerede er nevnt.

Personlig ønsker jeg ikke dille med app når jeg skal lade. Det tar for lang tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Sitat fra: cra på fredag 23. juni 2017, klokken 11:47
LAder kommuniserer med bilen. Det burde ikke vær enoe problem at man i bilene a) Lagret "permanent" informasjon om betalingskort e.l. (slik Tesla har), eller b) får opp betalingsskjema på skjermen der man fyller ut riktig kort etc ad-hoc (for leiebiler, utlån av bil etc), eller c) noen av de andre alternativene som allerede er nevnt.

Personlig ønsker jeg ikke dille med app når jeg skal lade. Det tar for lang tid.

Enig! Men er det en unik ID som kan leses ut av CCS eller CHAdeMO-standarden? En kan godt ha en app for å koble bilen med kredittkortet første gang, slik som Sesam Sesam parkering. Men etter det skal du bare kunne plugge inn så fikser dataen resten. Så kan du bruke appen til å følge med på SOC, pris, osv.

knut.aulie

Mye bra synspunkter her som også viser hvor mye som har skjedd på fem år.
Situasjonen er ganske annerledes nå.
Nissan startet ballet og Tesla fulgte opp med å fylle behov folk ikke viste de hadde.

Amoss

Sitat fra: OlaM på fredag 23. juni 2017, klokken 12:19
Men er det en unik ID som kan leses ut av CCS eller CHAdeMO-standarden?

Det skal visstnok komme i neste versjon av CCS etter modell av Tesla's løsning. Ut over det så har jo Elon sagt at det vil komme CCS kontakter på SuperChargerene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

aness

Sitat fra: Amoss på fredag 23. juni 2017, klokken 13:19
Ut over det så har jo Elon sagt at det vil komme CCS kontakter på SuperChargerene.
Kilde?

knut.aulie

Sitat fra: aness på fredag 23. juni 2017, klokken 14:16
Sitat fra: Amoss på fredag 23. juni 2017, klokken 13:19
Ut over det så har jo Elon sagt at det vil komme CCS kontakter på SuperChargerene.
Kilde?
Tesla er jo medlem i CCS konsortium (eller hva det nå heter) så det kan neppe være noen bombe.

Amoss

#14
Sitat fra: aness på fredag 23. juni 2017, klokken 14:16
Sitat fra: Amoss på fredag 23. juni 2017, klokken 13:19
Ut over det så har jo Elon sagt at det vil komme CCS kontakter på SuperChargerene.
Kilde?

Gidder i farten ikke å lete opp kilden, men det er i alle fall ett opptak på Youtube av ett møte med Tesla eiere i Frankrike for ett par år siden eller noe...  Mener det også har blitt bekreftet noen ganger siden.

Edit:  Gadd vist allikevel
https://www.youtube.com/watch?v=Off7830aMp0&feature=youtu.be&t=13m19s
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA