Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Argumenter og regnestykke for kjøp av Model S 75

Startet av chriso89, tirsdag 22. august 2017, klokken 13:32

« forrige - neste »

staleha

Bilen fungerer godt til daglig bruk. Skal du langt må du legge inn godt med ladepauser.
18 mil på sommeren går greit på en lading, men jeg ville ikke hatt den som eneste bil. Til det tar lange etapper for mye tid.
Når det er sagt så kjørte jeg 60 mil med bilen i går.  8) Hadde 3 timer lading på vanlig 16 amp kurs. Og i tillegg totalt 4,5 timer på 22 kwt ladere underveis fordelt på 4 stopp. Så alt går hvis motivasjonen er riktig.(mange ferjer) :-)
B250E
TM3
Audi e-tron

Jankoic

Hei
En stund siden jeg har vært her inne på forumet. Men jeg leste meg litt opp. Og jeg må si jeg er svært skuffet over kjøpet av denne bilen. Jeg fikk min bil i juni i år og har kjørt vel 4500 km på den. Men her oppe kan en faktisk ikke kjøre noe særlig lengere en til de nære byområder på grunn av mangel på ladde muligheter. Og at det ikke er hurtigladere gjøre det vanskelig og bruke de meget få ladderen som finnes. Jeg har nå i noen månderer prøvd å bruke bra El mersa men måtte nå kjøpe en bil nr 2, og er nå igang med å prøve å kvitte meg med El bilen. Så her oppe i Bodø er dette ikke noen bil som passer meg med den veien jeg har til jobb og ellers det jeg ønsker å bruke bilen til.

PaulusA

Ja, høres ut som at du ikke skulle ha kjøpt elbil.
Er vel sånt sett ikke noe galt med bilen
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

 :) forstår godt hva Jankoic sier. (I feel you brother :+1:) Bilen er fantastisk å kjøre korte avstander men upraktisk for langturer med kaldt vær/regn. Fungerer egentlig som luxus shoppingbag for vår del  ;D.

PaulusA

Jupp
Vi bruker bilen ca 60 km daglig, funker fint
Igår ble den kjørt ca 200 km med litt mellomlading, perfekt bil nr2

Vår hovedbil går ofte 200—300 km hver dag og ikke noe tema med elbil lading underveis, slikt har jeg ikke tid til
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Jankoic

Hei
Vel det med å kjøpe EL - Bil er vel en annen sak. Før jeg gikk til innkjøp av mersa hadde jeg en Ion som både pris og driftsmessig fungerte vel så bra som mersa. Med det mener jeg at når en ser hva dette koster så hadde Ion vært en bedre bil til mitt bruk enn hva Mercedesen er idag. Så nå håper jeg som sagt at det er mulig å greie å kvitte seg med den til en fornuftig pris. Og så kan jeg jonsi at det er fler her opp som ikke er særlig fornøyd med denne bilen, og det går på veldig høyt strømforbruk og mangel på kjøre distanse...

Egil Fonn

Bilen min har passert 40000km nå. Har tidligere byttet lade kladd, lade luke, bærekule hs og verksted besøk på grunn av melding 'feil oppsøk verksted' som de da ikke ikke fant noe feil. Ny feilmelding for en uke siden og bilen ville ikke lade mer enn 75% soc. Etter 3 dager med feilsøking på verksted fant de ut at det var feil med ombord laderen. Står nå på verksted og venter på ny ombord lader fra Tyskland.
Er for mye søppel kvalitet fra Tesla i denne bilen. Eide en Tesla S som også stadig måtte på verksted pga. feil og mangler.
Kan bekrefte at bilen sluker strøm på småkjøring i kulde pga automatisk batteri varming som ikke kan stenges av. Ca 80% høyere forbruk enn BMW i3 på 30km kjøring i kulde.
Ville ikke kjøpt MB Belectric eller Tesla igjen.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

PaulusA

Synd du har hatt såpass mye problemer.
Vi har etter 27000 km ikke hatt noen.
Forvarming strøm er løst med kraftig lader, å lade elbil med stikk—kontakt er ikke akkurat anbefalt
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

Ja 11kw lader er bra. Problemet er når du parkerer lenge i kulde uten tilgang på strøm. Da brukes det mye energi på varming av batteri de første milene. Tesla har løst dette med  Range mode valg som deaktiverer batterivarmingen. Veldig praktisk når bilen sto parkert strømløst ved hytta i 25 kalde og jeg bare skulle korte turer til butikk og skianlegg. Kunne ikke bruke MB Belectric her. Den ville varmet batteriet tomt for strøm på disse småturene. BMW i3 fungerer fint i kulde men har ikke mulighet for aktiv batterivarming uten å være tilkoblet strøm. Det betyr meget treg hurtiglading etter en helg parkert i 25 kalde.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA