Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvordan går det med leveringen?

Startet av cra, fredag 25. mars 2011, klokken 19:51

« forrige - neste »

cra

Og enkelte er mer åpne om akkurat det enn andre:   :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Spiller vel egentlig ingen rolle hvorfor man kjører elbil så lenge man gjør det. I utgangspunktet er et en av mange motivasjonsfaktorer, men etterhver blir det en vane og noe man faktisk setter pris på av alle andre årsaker også.

"Litt" mer skeptisk til de nye ladbare hybridene. De "kan" være miljøvennlige som elbiler om de lades flittig og kjøres på korte turer, men jeg frykter at mange gir fullstendig beng i å lade. Da her de som enkelte smartass journalister påstod i sin tid "En elbil man slipper å lade" :-)

Så forøvrig en av de to? Mazda RX8 med HY skilter i dag. Lurer på om den er flittig gjest på statoilen på Økern (hydrogenfylling) Eller om noen er der overhodet. Spor i snøen tyder på alt annet enn stor pågang. I dette tilfelle har en RX8 som KAN kjøres på hydrogen fått alle fordeler uten å kjøre en eneste kilometer uten bensin i praksis. Ikke en gang på Vikingrallyet på den store hydrogenveien gikk den på stort annet enn bensin.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Registerere at hylekoret er i gang fra blant annet OPEL om at deres bil som kan lades MÅ betraktes som en ren elbil avgiftsmessig om den skal bli en vinner. Vel rene elbiler skal bli vinnere og om bilbransjen Opel inkludert hadde vært ærlige med sine kommende kunder og fortalt dem sannheten om fremtiden tilgang av "billig" olje hadde dn solgt seg selv. MEN jeg synes det ville vært en katastrofe om avgiften på det som potensielt kan være en ren bensinbil blir lik de som faktisk ikke har noe valg  ::)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på mandag 28. februar 2011, klokken 16:50
Registerere at hylekoret er i gang fra blant annet OPEL om at deres bil som kan lades MÅ betraktes som en ren elbil avgiftsmessig om den skal bli en vinner.

Akkurat det har de vel for så vidt rett i. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Hvis uroen i araberlandene fortsetter å utvikle seg , kan det fort bli attraktivt å kjøre elektrisk.
Løsningen må være å skattlegge hybrider etter fossil-hk, eller å øke bensinprisen. Det siste vil bli en katastrofe for de som bor i utkantstrøk og er avhengig av fossil'en.
Hvis hybrider av denne typen skal få samme fritak som elbiler, er hensikten med fritaket pulverisert.

Håper at våre politikere har mer gangsyn enn at de går på den! 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Cobos

Ja jeg er også med på at en Ampera skal ha større avgiftslette enn en Prius siden den kan lades. Men det er i mine øyne helt feil at den skal slippe MVA f.eks. slik elbiler gjør. Hverken den eller Karma er en elbil. Skal de få fritak for avgifter og mva som elbil burde Opel levere den ferdig med plombert bensinmotor, alt annet er bare tull.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elektrolux

Sitat fra: Cobos på tirsdag 01. mars 2011, klokken 08:34
Skal de få fritak for avgifter og mva som elbil burde Opel levere den ferdig med plombert bensinmotor, alt annet er bare tull.

Enig med Cobus og Hens i det.

Opel kan lett lage en avgiftstilpasset versjon, i stedet for å prøve å utvanne et fungerende avgiftsystem.

Hvorfor ikke tilby en 200 km Ampera, og en 300 km  Ampera uten fossilbiten, så kan folk betale for den kapasiteten de trenger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arha

Forøvrig burde flere produsenter av elbil gjøre som Tesla og tilby flere batteripakker å velge mellom. 
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

cra

Nå er det vel på tide at vi sporer av denne tråden; synes den har tatt en noe saklig retning. Den ligger tross alt under Humor og Kanari!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Granheim

(for de som sitter og passer på har de min velsignelse til å flytte dette innlegget til en egen tråd om Opel)

Hvor går grensen mellom et aggregat som produserer strøm og en bilmotor?

Så vidt meg bekjent er et aggregat som skal brukes på hytta ikke avgiftsbelagt, kun momsbelagt. Om jeg velger å bruke det til å lade elbilen min, skal det da avgiftsbelegges?

Dette er etter min oppfatning problemstillingen i denne saken, i og med at bensinmotoren i Volt/Ampera ikke er forbundet med hjulene og kun skal brukes som et aggregat for å lade batteriet.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

T-zero laget i sin tid en styrende tilhenger med et agregat til å henge bak Elbilen deres.

En slik løsning er jo også avgiftsmessig interresant.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion_tzero
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Da kom jeg på denne artikklen fra "gamle dager" et raskt googel søk og der var den:

Th!nk Twice: http://www.dagbladet.no/kultur/2003/01/27/359845.html

Siste avsnitt:

"HVA SÅ MED AVGIFTER? En elbil kan vel drasse rundt på en tilhenger uten at det skal koste ekstra? Da det egentlig dreier seg om et mobilt aggregat som ved anledning kan gjøre bilen om til hybridbil, vil man måtte forvente spesielle ordninger. Siden Think Twice kan føre til at mange flere vil kjøre rent elektrisk, er miljøgevinsten så stor at man bør forvente velvilje fra det offentlige."

Sitat fra: Granheim på fredag 25. mars 2011, klokken 10:23

Hvor går grensen mellom et aggregat som produserer strøm og en bilmotor?

Etter min mening burde grensen ikke ha med aggegate å gjøre, men med batterikapasitet å kjørelengde.
En plug-in hybrid med batterikjørelengde som en "state of the art" ren batteribil, kunne kanskje kalles el-bil, men kjørelengden må være såpass at ikke dovenskap fører til at pluggin funksjonen ikke brukes.

Du vil neppe kjøre til hytta bare for å lade batteriet med et aggregat, antagelig heller ikke taue rundt med et aggregat på henger. Men med en kjørelengde på bare 50 km, og med et aggregat som automatisk kobler inn ved lavt batterinivå kanskje etter 20-30 km og et relativt lavt forbruk av fosiler, er det stor sansynlighet for at plugg-in funksjonen blir lite brukt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lunde

Vet ikke hvilken planet eller solsystem for den sakens skyld Opel importeren befinner seg når han hevder at en bil som KAN kjøres som en elbil bør ha samme insentiver som en elbil som MÅ kjøres som en ebil.

En ladbar hybrid sliter med ulike utfordringer. Noen av de må antagelig ha rimelig bra futt i batteriet for å fungere tilfredstillende. Når skal den da eventuelt tappe ned batteriet og forvente en stikkontakt om ikke bilen ser inn i fremtiden og vet når den kan få strøm.

De kan jo ikke lage et program som vet hvor du har tenkt deg til enhver tid og om du mot formodning akter å lade. Blir det opp til den enkelte blir resultatet deretter.

Dette kan fort bli en "elbil" du slipper å lade (som noen smarte luringer hevdet om Prius i sin tid) Denne bilen går like hærlig enten du finner en kontakt eller ei. Trenger ikke være rakettforsker for å se at dette ikke kan bli en "elbil" når den slippes ut blant folk flest.

Lunde

Det værste er at de får best tenkelig utbytte av en forbrukstest der alle midler selvsagt trekker i riktig retning. På en relativt kort tur der batteriet subsidierer det meste blir utslippet fantastisk lavt. Noen journalister regner om dette til langtursøkter ala Oslo Trondheim etc. Ja om de kjører som en prest litt lenger enn batteriet rekker og tar en ladepause på 3-4 timer så kanskje, men det skulle ikke forbause meg om bilen på langkjøring til og med bruker mer bensin pr mil enn en gjerrig bor uten batteri og elmotor.

Dette er en teknologi som kan (om det utnyttes optimalt) redusere forbruket av bensin betydelig. Motivasjonsfaktoren her må jo være at sjåføren ser fordelen av å slippe å fylle bensin til 15 kroner litern. MEN jeg er ikek så sikker på at alle som kjøper bilen (om den får i overkant ufortjente insetiver) er spesielt opptatt av dette.  :-[

Jeg vil understreke at jeg ikke kjenner denen hybriden godt nok, men litt logisk tenkning tilsier atd e har en utfordring.

cra

Ja, jeg tror også at for mange så blir hybrid et "alibi" som ikek blir brukt i praksis. Litt som redningsvesten som alle selvsagt har i båten, men ikke gidder å bruke. Men for lokale utslipp i byer mm så vil det sikkert hjelpe på når mange nok kjører dem, og automatikken sender dem på elektrisk tur i sentrum. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA