Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla has updated its Autopilot hardware to suite called “HW 2.5"

Startet av Initium, tirsdag 22. august 2017, klokken 09:03

« forrige - neste »

Initium

Vi har hatt mye trøbbel med ladekladden på vår 2012 Nissan Leaf.
Stadige ledningsbrudd har ført til at vi har byttet inntakskabel minst 6-8 ganger.

Kona kjøpte derfor først pent brukt Leaf ladekladd, som ser litt annerledes ut. Den er blandt annet vesentlig mindre. Den fungerte fint 2 dager, men nå står den bare blinker grønt.
Er de nyere ladekladdene vesentlig mer sensible hva jordfeil angår ? Jeg har forsøkt å finne jordfeilen her, men finner ingenting. Har koblet fra ALLE sikringer, UNNTATT den som går til en ekstra utekontakt, og forsøkt koble den til bilen, men like forbasket viser den jordfeil.

Mistenker derfor at naboen har jordfeil på sitt anlegg.

jkirkebo

Sitat fra: Initium på onsdag 21. juni 2017, klokken 21:54
Vi har hatt mye trøbbel med ladekladden på vår 2012 Nissan Leaf.
Stadige ledningsbrudd har ført til at vi har byttet inntakskabel minst 6-8 ganger.

Kona kjøpte derfor først pent brukt Leaf ladekladd, som ser litt annerledes ut. Den er blandt annet vesentlig mindre. Den fungerte fint 2 dager, men nå står den bare blinker grønt.
Er de nyere ladekladdene vesentlig mer sensible hva jordfeil angår ? Jeg har forsøkt å finne jordfeilen her, men finner ingenting. Har koblet fra ALLE sikringer, UNNTATT den som går til en ekstra utekontakt, og forsøkt koble den til bilen, men like forbasket viser den jordfeil.

Mistenker derfor at naboen har jordfeil på sitt anlegg.

Et godt tips er å sette opp en fast ladestasjon hjemme og kun bruke standardladekabelen til lading på tur (ogf da kun der man ikke kan bruke type 2-type 1 kabelen).

Vi har ikke hatt noen problemer med ladekabelen til vår 2012 Leaf, men den kabelen blir kanskje brukt en gang pr. måned eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Kladden detekterer ikke jordfeil. Den skal detektere manglende jordleder. Noe helt annet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Initium

mye snåle påstander rundt de der ladekladdene. Jordlederen er iaf hel fin den, anlegget var sjekket og godkjent for under et år siden.
Virker fint når den kobles til andre steder, merkelig system.

Rav4_EV

#4
Ja det er ganske snålt at noen tror at man kan detektere jordfeil føre kladden  ;D.

Hele logikken er at man skal forhindre at man lader biler på ujordede uttak. Denne teknikken trenger man ikke på fastinnstallerte veggbokser fordi man forventer at installatør sørger for korrekt jordforbindelse.

Dersom du har et nylig sjekket anlegg regner jeg med at de har målt jordresistansen og verdiene står på rapporten?

Du kan jo henge på en liten kabelstump fra jord på stikkontakten til et spett du kjører ned i nærmeste blomsterbedd for å se om ikke manglende jord er problemet ditt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

brako79

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. juni 2017, klokken 10:15
Ja det er ganske snålt at noen tror at man kan detektere jordfeil føre kladden  ;D.

Hele logikken er at man skal forhindre at man lader biler på ujordede uttak. Denne teknikken trenger man ikke på fastinnstallerte veggbokser fordi man forventer at installatør sørger for korrekt jordforbindelse.

Dersom du har et nylig sjekket anlegg regner jeg med at de har målt jordresistansen og verdiene står på rapporten?

Du kan jo henge på en liten kabelstump fra jord på stikkontakten til et spett du kjører ned i nærmeste blomsterbedd for å se om ikke manglende jord er problemet ditt.

Det er vel bare å kjøpe/låne seg et testapparat og måle Volt mellom jord og hver av lederene.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Initium

Ingen målbar jordfeil registrert.
Det morsomme er at kladden ladet helt fint første to ganger den var i bruk, mens tredje gangen den ble plugget inn, nekter å starte ladesekvensen.

Dessverre er svært mye av teknologien knyttet til elbiler, fortsatt i betatest-fasen....

Og ja,selvsagt har jeg verdiene for jordresistanse, og ja, den var normal. Og nei, selvsagt forsøker vi ikke lade fra et ujordet støpsel... Det er altså snakk om en helt nyinstallert utekontakt på garasjeveggen...

Rav4_EV

Det er ingenting av dette som ikke er ferdig utviklet. Forøvrig er det lite hjelp i et multimeter for å sjekke jord. En ladekladd legger typisk en liten last mellom hver fase og jord (En last på 3-10 mA som ikke løser ut eventuelle jordfeilvern). Dersom det er høy motstand i jordforbindelse frem til jordspyd eller liknende vil multimetermåling vise  en OK verdi men ladekladd vil feile.

En separat jordkabel rett i bakken vi avsløre problemet. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rasmus.B

Sikkert mye riktig i det som Rav4EV skriver, men det er ett faktum at de ladekablene som ble levert med første gen. Leaf tåler å lade på plasser der andre generasjons Leaf ladekabler feiler. Hvorfor vet jeg ikke, men det vet sikkert Rav4EV :)
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Initium

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. juni 2017, klokken 14:09Forøvrig er det lite hjelp i et multimeter for å sjekke jord. En ladekladd legger typisk en liten last mellom hver fase og jord (En last på 3-10 mA som ikke løser ut eventuelle jordfeilvern).

Multimeter kan lure enhver . Hadde en servicesak for noen dager siden, der jeg feilsøkte en maskin relativt lenge, og relativt heftig før vi oppdaget at BYGGET vi jobbet i hadde jordfeil i tillegg til maskina. Ganske heftig jordfeil også, lurer litt på tilstanden på det anlegget. :o

Men neida, ingen " vettuge " bruker vel multimeter til å søke etter jordfeil ? Har ikke 1KV megger, men 500V utgaven bør normalt avsløre det meste.

Skal forsøke jorde kontakta lokalt, for øyeblikket er den gamle ladekladden operativ igjen, med ny inntakskabel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA