Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ på ioniq?

Startet av Kim Kim, tirsdag 22. august 2017, klokken 08:35

« forrige - neste »

Luring

Eg synes mange slike artikler tar utgangspunkt i det senaroiet og det markedet de kjenner best, men overser at bilmarkedet er svært varierende ulike steder i verden. Sevfølgelig kan det gå fort, men for 3 år siden skulle Tesla starter levering av X'en, men den kom 2 år seinere, og det er først i kanskje 2018 eller 2019 at ein volummodell som M3 kjem i større kvanta. TTT også i bilverden. Ampera, Ionic etc. klarer jo ikkje leverere nok biler til Norge engang og me har 0,3% av verdens personbiler?

Espen Hugaas Andersen

Sammenligningen med Model X er ikke god. Model 3 er designet til å være mye enklere å produsere, og produksjonen er nå i gang.

Sammenligningen med Ampera-e eller Ioniq er heller ikke god. Dette er elbiler som aldri var ment å masseproduseres. Selskapene har aldri hatt planer om å produsere mer enn noen få titusen i året. På Model 3 har Tesla nå installert utstyr for å produsere 250k biler per år, og vil gjøre nødvendige oppgraderinger til å produsere 500k per år i løpet av noen måneder.

Mot slutten av 2018 kan vi forvente at Tesla produserer nærmere 600k elbiler per år. Da utgjør Tesla alene nærmere 1% av verdens bilproduksjon. Kineserne pusher også på, så at elbilproduksjonen ved slutten av 2018 er nærmere 2% er ikke usannsynlig. Da er det fortsatt 6-7 år til 2025. En tredobling på 6-7 år er veldig moderat.

En tredobling på tre år er mer sannsynlig (i underkant av 50% økning per år) - da er vi på 6% i 2021. Klarer vi da ytterligere en tredobling på tre år, så er vi på 18% i 2024.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


olavxxx

Var litt dyr den ja.. koster vel mindre ny fra tesla?

ModelS_Oslo88


Knut Røe

Det eneste utstyret den har er sub zero?

samotholt

100 tusen billigere ny (fra Tesla :--/
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Luring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 01. oktober 2017, klokken 21:29
Sammenligningen med Model X er ikke god. Model 3 er designet til å være mye enklere å produsere, og produksjonen er nå i gang.

Sammenligningen med Ampera-e eller Ioniq er heller ikke god. Dette er elbiler som aldri var ment å masseproduseres. Selskapene har aldri hatt planer om å produsere mer enn noen få titusen i året. På Model 3 har Tesla nå installert utstyr for å produsere 250k biler per år, og vil gjøre nødvendige oppgraderinger til å produsere 500k per år i løpet av noen måneder.

Mot slutten av 2018 kan vi forvente at Tesla produserer nærmere 600k elbiler per år. Da utgjør Tesla alene nærmere 1% av verdens bilproduksjon. Kineserne pusher også på, så at elbilproduksjonen ved slutten av 2018 er nærmere 2% er ikke usannsynlig. Da er det fortsatt 6-7 år til 2025. En tredobling på 6-7 år er veldig moderat.

En tredobling på tre år er mer sannsynlig (i underkant av 50% økning per år) - da er vi på 6% i 2021. Klarer vi da ytterligere en tredobling på tre år, så er vi på 18% i 2024.
Mykje gode poeng her og ein interessant diskusjon, men me får heller fortsette diskusjonen i ein anna tråd som ikkje avsporer så mykje. Framtida får vise kven som får rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA