Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ på ioniq?

Startet av Kim Kim, tirsdag 22. august 2017, klokken 08:35

« forrige - neste »

mecanica vergara

#120
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 25. september 2017, klokken 23:18
Sitat fra: olavxxx på mandag 25. september 2017, klokken 23:11
Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 22:44
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk selger slike biler så fort med så stort tap. Virker som om det er veldig mange ny og nesten ubrukte biler til salgs på finn.no.

Skal man ha en så dyr bil som Tesla, så bør man ha dem i mange år. Men det er nå bare min mening da.

Hvis jeg skal gjette:
1. De ser at de kan kjøpe en ny med 0.25% rente og har kanskje selv høyere rente (2-3%?).
2. De som ikke har lån, men vil heller frigjøre disponible midler og betale mnd-beløp.
3. De som kjøpte bil før bolig og nå ikke får boliglån, før de kvitter seg med bilen.
4. De med endrede behov?

Mange muligheter :-P Men en del folk var jo maks uheldig ved å kjøpe når dollaren var på topp og rett før Tesla høvlet priser, økte ytelsene og standardutstyr. Så de har jo fått en "dobbel knekk" på bruktmarkedet.

Enig! Tror de som kjøper nå vil oppleve mindre verdifall enn de som kjøpte i 2016 og Q1 2017.
Jeg tror de som kjøper nå vil oppleve et større verditap enn de som kjøpte i 13-14. Jeg tror også mange har kjøpt i 16-17 med forventning om at de skal få solgt uten tap som enkelte i 15-16.

Jeg har en 2014 nå som kommer til å bli en rimeligere bil enn X'en jeg har i bestilling nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

geear

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på mandag 25. september 2017, klokken 23:18
Sitat fra: olavxxx på mandag 25. september 2017, klokken 23:11
Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 22:44
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk selger slike biler så fort med så stort tap. Virker som om det er veldig mange ny og nesten ubrukte biler til salgs på finn.no.

Skal man ha en så dyr bil som Tesla, så bør man ha dem i mange år. Men det er nå bare min mening da.

Hvis jeg skal gjette:
1. De ser at de kan kjøpe en ny med 0.25% rente og har kanskje selv høyere rente (2-3%?).
2. De som ikke har lån, men vil heller frigjøre disponible midler og betale mnd-beløp.
3. De som kjøpte bil før bolig og nå ikke får boliglån, før de kvitter seg med bilen.
4. De med endrede behov?

Mange muligheter :-P Men en del folk var jo maks uheldig ved å kjøpe når dollaren var på topp og rett før Tesla høvlet priser, økte ytelsene og standardutstyr. Så de har jo fått en "dobbel knekk" på bruktmarkedet.

Enig! Tror de som kjøper nå vil oppleve mindre verdifall enn de som kjøpte i 2016 og Q1 2017.
Noen har vært veldig uheldige rett før spec-endring og på høy dollar, men jeg tror ikke vi som har kjøpt nå heller skal ha for store forhåpninger til bruktverdien. Det er dyre biler, og når man først kjøper såpass dyr bil så er det mange som gjerne vil ha helt ny. Man får også gratis supercharging når man kjøper ny bil, og selv om det betyr minimalt i krone og øre for de fleste, så er det et argument for å kjøpe nytt. Har man tid til å vente kan man også treffe rentekampanjer og få rente man ikke er i nærheten av på boliglån eller billån på bruktbil.

Skal heller ikke glemme at dollaren er i synkende trend mot den norske krona.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

SigX

Jeg tror nok de som kjøper nå også bør kalkulere inn et vesentlig verdifall. Dollaren er på vei ned, og det kommer til å bli langt flere brukte Tesla på markedet om noen år.
Det som kan forhindre et vesentlig verdifall er jo om det skulle bli innført avgifter på elbil.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SigX på tirsdag 26. september 2017, klokken 10:24Jeg tror nok de som kjøper nå også bør kalkulere inn et vesentlig verdifall. Dollaren er på vei ned, og det kommer til å bli langt flere brukte Tesla på markedet om noen år.
Hvis du vet dette, så er det lett å bli rik. Lån ti millioner dollar og sett det på høyrentekonto i kroner, så se på at lånet blir mindre og mindre i kroner, mens pengene på konto øker.

Det er faktisk veldig vanskelig å vite hvor dollarkursen er på vei. Jeg vil nesten forvente at dollaren kan styrke seg innen noen år. Oljeprisen er jo nå høy, i forhold til den nye normalen, og når dette normaliserer seg så vil trolig kronen dras med i fallet. Det er svært få analyser av oljeprisen som tar hensyn til den nært forestående dominansen av elbiler, elbusser, ellastebiler, elferger og fornybar energi. Det vil ta noen år før vi er der, men med en gang folk innser retningen vi er på vei vil vi se de økonomiske virkningene. Det kan skje når som helst. Kanskje 2018, når Model 3 kommer seg opp i en produksjon på 500k per år. Kanskje når produksjonen av Tesla Semi kommer i gang.

Når det er sagt, jeg forventer at min Model X vil tape seg 100.000+ kroner per år de første årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luring

Optimistiske prognoser typer på 6% elbilsalg i 2025 for personbiler på verdensbasis, og nybilsalget av fossilbiler øker fortsatt i 2017(3-4% pr. år), og det er først nærmere 2025 at elbilsalget kan gje reell reduksjon i fossilbilsalget (og derved oljeforbruket), så eg trur ikkje me ser dette i oljeprisen med det første.
Elbilene utgjør 0,2% prosent av verdens bilpark pr. 1.1.2017.
For lastbiler og busser trur eg heller ikkje det vil gå fortere, elpersonbiler starter tross alt med 5 års forsprang.

Men det einaste som er sikkert med dollarkursen framover er at den kan opp eller ned....

geear

Jeg tror heller ikke at elbilsalget vil gjøre noe stort utslag for oljeprisen de nærmeste årene. Antallet biler på veien øker så mye at totalandelen fossilbiler vil øke selv om elbilsalget tar helt av i den vestlige verden. Det tar lang tid før elbiler topper salgsstatistikkene i India, Kina, Mexico, Brasil og så videre...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Luring

Sitat fra: gr på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:54Antallet biler på veien øker så mye at totalandelen fossilbiler vil øke selv om elbilsalget tar helt av i den vestlige verden.
Kan totalandelen øke viss elbilsalget tar heilt av ? Kor mykje kan den øke? Til over 100%? ;)

geear

Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 13:38
Sitat fra: gr på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:54Antallet biler på veien øker så mye at totalandelen fossilbiler vil øke selv om elbilsalget tar helt av i den vestlige verden.
Kan totalandelen øke viss elbilsalget tar heilt av ? Kor mykje kan den øke? Til over 100%? ;)
Vet ikke helt hva du egentlig vil frem til her, men ganske sikker på du skjønner hva som menes. 100% er ikke det samme i antall i dag og i morgen. Du får skifte ut totalandel med totalantall hvis det hjelper deg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

chimay1969

Hva dollar og pris på ny Tesla er om noen år har ikke noe å si for oss som eier en allerede. Hvis jeg selger min brukt for 400 tkr og ny koster 700 tkr eller om ny koster 800 tkr og jeg får 500 tkr så må jeg likevel ut med 300 tkr. Det er det samme som de som gleder seg over at huset er verdt tre ganger så mye som når de kjøpte det. Nye hus har også økt i pris...

geear

Sitat fra: chimay1969 på tirsdag 26. september 2017, klokken 14:16
Hva dollar og pris på ny Tesla er om noen år har ikke noe å si for oss som eier en allerede. Hvis jeg selger min brukt for 400 tkr og ny koster 700 tkr eller om ny koster 800 tkr og jeg får 500 tkr så må jeg likevel ut med 300 tkr. Det er det samme som de som gleder seg over at huset er verdt tre ganger så mye som når de kjøpte det. Nye hus har også økt i pris...
Var da veldig svart-hvitt. Klart dette betyr noe. Du kan f.eks. selge Teslaen din på høy dollar og kjøpe en tysk bil på lav euro eller japansk bil på lav yen, eller du kan kjøpe deg opp i klasse på lav dollar og selge deg ned til billig bil på høy dollar. Akkurat som du også kan gjøre med bolig, eller til og med spekulere i å leie i perioder som faktisk en del gjør. For noen av oss (spesielt med barn) er det viktigere med stabil bopel, men ikke alle bryr seg om det.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

chimay1969

 ;D ;D ;D Ja litt svart-hvit men du skjønner poenget mitt og selvsagt enig i det du skriver også. Likevel, tenker at man ikke skal bry seg så mye over priser opp og ned og dollar opp og ned og erge seg over at man kanskje kom inn litt høyt. Så er det vel også så at har man en gang kjøpt en Tesla så kjøper man ikke noe annet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:16Optimistiske prognoser typer på 6% elbilsalg i 2025 for personbiler på verdensbasis, og nybilsalget av fossilbiler øker fortsatt i 2017(3-4% pr. år), og det er først nærmere 2025 at elbilsalget kan gje reell reduksjon i fossilbilsalget (og derved oljeforbruket), så eg trur ikkje me ser dette i oljeprisen med det første.
Elbilene utgjør 0,2% prosent av verdens bilpark pr. 1.1.2017.
For lastbiler og busser trur eg heller ikkje det vil gå fortere, elpersonbiler starter tross alt med 5 års forsprang.

Men det einaste som er sikkert med dollarkursen framover er at den kan opp eller ned....
6% i 2025 er nok realististisk mer enn det er optimistisk. Optimistisk kan vi være nærmere 20%. Folk undervurderer hvor raskt ting kan skje.

Og som sagt, oljeprisen er ikke basert kun på *dagens* etterspørsel. Prisen er til en betydelig grad satt utifra fremtidsutsiktene. Når salget er oppe på noen prosentpoeng, og øker med noen titalls prosent per år, så vil det nok fort bli panikkstemning på diverse kontorer i oljebransjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luring

Nå er nok ikkje elbiler konkurransedyktige i pris før langt i på 20 tallet uten subsidier (http://e24.no/bil/elbil/tror-elbiler-kan-konkurrere-i-2025/24074842), så 20% andel i 2025 trur ikkje eg mykje på, men me får sjå.
Bra hadde jo det vore da.

olavxxx

Sitat fra: chimay1969 på tirsdag 26. september 2017, klokken 14:16
...Det er det samme som de som gleder seg over at huset er verdt tre ganger så mye som når de kjøpte det. Nye hus har også økt i pris...
Dette er langt fra uvesentlig, du må tenke alternativ avkastning.

Eksempel: kjøper bolig for 1.2 mill og selger etter 5 år for 2.2 mill. Da har man tjent 1 mill. (Minus ev omk).

Man må jo bo uansett og selv om alle boliger stiger, så stiger ofte de små boligene mest per m2. Så alternativet er å leie.. da går fremdeles prisene opp og du får ingen rentefordeler eller verdier.

Det samme gjelder bruktpris på en bil. Etter 8 år er den verdt veldig lite, alternativet er å putte pengene i banken eller kjøpe fond. Men med dagens rentekampanje kan lånet for mange være fornuftig selv med verditap, så fremt man klarer å forsvare verditapet opp mot faktorer som alternative utgifter for transport osv.  (Ev at man har nok penger uanset).

koffeld

Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 17:24
Nå er nok ikkje elbiler konkurransedyktige i pris før langt i på 20 tallet uten subsidier (http://e24.no/bil/elbil/tror-elbiler-kan-konkurrere-i-2025/24074842), så 20% andel i 2025 trur ikkje eg mykje på, men me får sjå.
Bra hadde jo det vore da.

Det kan være vanskelig å spå, særlig om fremtiden...  Her er en leseverdig artikkel som argumenterer med at dette kan gå veldig fort.  Jeg er tilbøyelig til å være enig.  Når tilgangen på biler øker og folk flest innser at fossilbilen deres kan bli vanskelig å få solgt som brukt, kommer det til å gå fort og med en masse selvforsterkende effekter. 
https://cleantechnica.com/2017/09/24/pondering-progression-ev-revolution/
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA