Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ på ioniq?

Startet av Kim Kim, tirsdag 22. august 2017, klokken 08:35

« forrige - neste »

Kim Kim

Har en kammerat som vurderer en brukt 90D siden grensen hans går rundt 900 000, så X100 blir egentlig litt, men kanskje ikke for dyr i ytterste fall. Han klarar seg fint med 90 kwt (75 er for lite)


Betale finn priser på 970 000 for 90D som har gått 15K er uaktuelt etter prisnedgang og kjørte km, men kan kanskje forhandle. Hva hadde dere gitt for følgende før dere vurderte ny?


ca 15 000 km
6 seter
Metallic lakk
Skinn
Premium
Hi-Fi
Vinterpakke
Hengerfeste
AP2, men uten FSD

Disse lå vel på en  ca 1 030 000 da de ble kjøpt, og utlevert i januar-mars.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

spirrevipp

Grovt slik jeg ville tenkt:

En ny X100D med tilsvarende utstyr kommer på 1 038 000 etter referral.
X90D var til å begynne med 24 000 billigere, så 1 014 000 justert for batteristørrelse
Et sted mellom 10-15% verditap siden det er bruktbil så er vi i området 860-910k.

Ventilerte seter ville jeg sett på som et minus (ville sannsynligvis styrt unna).
Ville også vurdert AP1 bil (med tilhørende lavere pris)
Ville forsikret meg om at bilen var kjøpt privat og ikke brukt i næring (ligger en ute nå hvor det ikke er oppgitt og jeg mistenker at bilen har gått som Taxi).

Beste ville jo være å finne en inventory m/ kampanjerente som passet, men vet ikke om det er flere igjen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

RobertM

Sitat fra: spirrevipp på søndag 30. juli 2017, klokken 10:47
<znip>
Ville forsikret meg om at bilen var kjøpt privat og ikke brukt i næring (ligger en ute nå hvor det ikke er oppgitt og jeg mistenker at bilen har gått som Taxi).
<znip>

Jeg har observert det samme. En taxi i Trondheim som ble "solgt" for 800K https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99715959 og som nå ligger ute til 860K i Oslo https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100783742...

cirys1

Sitat fra: spirrevipp på søndag 30. juli 2017, klokken 10:47
Grovt slik jeg ville tenkt:
X90D var til å begynne med 24 000 billigere, så 1 014 000 justert for batteristørrelse
Et sted mellom 10-15% verditap siden det er bruktbil så er vi i området 860-910k.

Jeg gir rett over 800k for en inventory X90D med masse utstyr og gunstig rente. Hadde jeg ikke fått denne gunstige dealen så hadde jeg gått for en godt utstyrt 75 som jeg hadde først.

Bruktbilprisene på Finn er galskap for tiden, kan ikke fatte at folk vurderer det i det hele tatt.
Kjempekjedelig for de som skal selge men gunstig for de som skal kjøpe, jeg har observert flere biler til over en million som er greit utstyrt med AP1.. ::) ::)

spirrevipp

Jepp, kjedelig for de som har en X de vil selge. Med prisreduksjoner, bedre ytelse og superrente på ny bil så er det jo rått parti. Det ligger jo brukte X60'er ute som er dyrere enn ny X75 med tilsvarende spesifikasjoner...

Håper kampanjerenten er avsluttet innen jeg skal selge min S. Heldigvis har ikke jeg hatt noen illusjoner om at bilen er immun mot verditap, så da blir det ikke en så brutal oppvåkning som jeg frykter noen Finn selgere har foran seg.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Galemattis

Denne er iallefall solgt, men hva den ble solgt for vites ikke...

Knut Røe

Og hvordan vet du at den er solgt?

Galemattis

Kan jo selvfølgelig være markert som solgt og trukket av markedet? De gir iallefall uttrykk for at den er solgt.

spirrevipp

Synes synd på de som har X til salgs nå, prisjusteringene begynner jo virkelig å monne...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Knut Røe

Brukt Tesla er jo egentlig totalt uaktuelt for de fleste mtp prisnivået og hvor utdatert bilene fort blir.
Den salvage-bilen til 300k kunne vært aktuelt, hadde den ikke vært salvage...
Den har jo egentlig prisen en 13-14 85 skulle hatt nå i forhold til nypris og alle forbedringer.
(Salvage-bilen er borte nå ser jeg, lå ute før i dag. Vraket bil oppbygd på ikke-godkjent måte. Garanti og supercharging uaktuelt, og Tesla vil nok aldri røre den bilen på noen som helst måte)

Kim Kim

Er mange som strekker budsjettet ekstra for å kjøpe en Tesla. Bilen blir jo dyrere når man legger penger som vanligvis går til parkering,drivstoff og bompenger i bilen i stedet.

Tror det er en stor grunn til at prisene på finn er så stive, folk har kjøpt dyrt og har egentlig ikke råd til å realisere verditap ved å selge.

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Galemattis

Enig.
Men det er kanskje ikke alle som sjekker nybilprisen? Jeg sjekket finn.no først, så, bare for moro skyld, gikk jeg inn på tesla og konfigurerte-> ok, ikke ille. Var så innom forhandler og fikk deal på inventory X90D og god rente og referal fra en bekjent-> GLEM FINN! Venner har spurt meg i ettertid på hva jeg må ut med for teslaen, og de fleste tipper ca 1,1mill ny-> dermed er det kanskje noen som sverger til finn og tror de kan gjøre en god deal der?

Knut Røe

De fleste virker som evige optimister og bare bilen ligger lenge nok til blodpris tror de den blir solgt. I praksis syns jeg dette virker som å "dumpe dritten på neste eier til overpris og på kjøpet får han med fremtidig stort verdtitap og tilhørende bruksslitasje fra ny".
Det er i hele tatt lite realisme, men dette er vel noe som gjelder generelt på en del biler.

spirrevipp

Hvis noen ikke gjør hjemmeleksa og kjøper en overpriset bil på Finn.no eller den lokale bruktbilsjappa så dem om det, finnes helt sikkert noen av dem.

Realiteten er nok at det er svært få som klarer å få solgt bilene sine for noe i nærheten av de prisene som de er lagt ut med. Da må de enten velge å beholde bilen eller gå ned i pris.

En ny X75D med metallic + premium + AP2 ligger jo nå på 761k etter referral, og det er jo en flott og velutstyrt bil. Hvor mange X60/75 på Finn.no tåler å bli målt opp mot den prisen?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

morpheos

Ser det ligger ute en del 90D også som er rimelig hinsides priset. Virker som de enten ikke forholder seg til virkeligheten eller at de ser prisen opp mot nybilprisene da de selv kjøpte. Mye merkelige bilder også, fekk en som skryter av skinnet i setene, samtidig som du ser at barnesetene er satt rett på uten beskytter under. 950k for en 90D med 6-seter og 13kkm på telleren (riktignok 22"), eller 1.070 for en 90D 5-seter og kjør selv? Mye bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA