Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lys

Startet av Christopher Neumann Ruud, mandag 21. august 2017, klokken 19:48

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Er det bare meg, eller har FW 17.24.28 på AP1 blitt dårligere til å

  • lese fartgrenseskilt, spesielt rett etter påkjørsel til ny vei?
  • Huske den skiltete fartsgrensen mellom skilt
  • hente korrekt fartsgrense på veien fra GPS der skilt ikke finnes

I mitt nærområde har jeg en strekning som er ///60 dvs 80, men her begrenses AP til 70 plutselig- og på mange av småveiene med 60 og 50 blir grensa oppgitt til 80, selv om det er skiltet 50 og dette ikke har vært tilfelle pre-oppdatering. Ny skiltdatabase i bruk? Bekreftes dette av andre?

lunitiks

AP1 oppleves definitivt verre nå enn i fjor høst synes jeg. Men det handler ikke så mye om fartsgrenser, mer om plutselige nedbremsinger og dårlig takling av enkelte svinger jeg kjører daglig
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

daktari

Kjørte E18 og Ring 3 med 17.24.28 AP2/FSD-bil i dag, og den svingte og holdt seg fint i filen sin, kanskje bedre enn før. Men masse små "fantom-bremsinger", dog bare som et forsiktig touch på pedalen. Skal prøve å filme "local roads" i morgen.

evole

Et lite sidespor, men gir bruk av AP merkbart kortere rekkevidde?

spirrevipp

Sitat fra: evole på onsdag 21. juni 2017, klokken 23:04
Et lite sidespor, men gir bruk av AP merkbart kortere rekkevidde?

Spørs selvsagt hvordan du kjører uten AP, men generelt vil jeg si nei, snarere tvertom. Jevn fart uten kraftige oppbremsninger og akselerasjoner gir lavt forbruk. Går man inn for det så kan man kjøre mer økonomisk enn AP (visstnok, selv har jeg aldri giddet å forsøke).
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

pers1

Virker som Tesla kun bruker GPS data for fartsgrenser, har en 2015 e-Golf også som leser skilt. Ved vei arbeid eller midlertidige fartsgrenser leser e-Golfen dette og dette endres i displaye,mens både min forrige AP 1 og min nye AP2 viser opprinnlige fartsgrenser slev om det står tydlige redusert fart skilt.

Må si at dette er litt flaut på en så "high Tech" bil blir overgått av min e-golf - dette gjelder også muligheter vi App og innstillinger av ladning og tempratur programmering. e-golfen kan jeg via appen slå av og på varmetråder i front og bakruten.

just my2cents
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

smokey

Sitat fra: pers1 på torsdag 22. juni 2017, klokken 09:51
Virker som Tesla kun bruker GPS data for fartsgrenser, har en 2015 e-Golf også som leser skilt. Ved vei arbeid eller midlertidige fartsgrenser leser e-Golfen dette og dette endres i displaye,mens både min forrige AP 1 og min nye AP2 viser opprinnlige fartsgrenser slev om det står tydlige redusert fart skilt.

Min tidlig 2016 AP1 (autopilot ikke aktivert) virker som leser skilt. Kommer ihvertfall opp i displayet riktig fartsgrense ved veiarbeidsområder etc. Akkurat fått 17.24.28 så ikke sjekket på den versjonen, men ihvertfall slik på tidligere versjoner.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

OleI

Verken AP1 eller AP2 leser skilt så langt, dette er basert på kart / gps data.

turfsurf

AP1 pleide vel å lese skilt. Den fikk ihvertfall med seg midlertidige fartsgrenser.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

DagfinnN

AP1 leser skilt. Det er kun når fartsgrense oppheves den må ut på GPS og sjekke.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

jlan

Min TMX AP1 oppførte seg også merkelig i dag etter oppgradering til 17.24.28. Først begynte den å følge fartsgrensen opp og ned i Auto, det har den ikke gjort før. Bremset f.eks. ned til 50 i et vegarbeidsområde før jeg fikk gjort det, og gikk opp igjen til 70 av seg selv etterpå. Jeg var jo veldig fornøyd med det, men så tok det plutselig slutt og jeg måtte trekke i spaken som før for å få ny fartsgrense.

Etterhvert fikk jeg opp mange feile fartsgrenser, bl.a. flere ganger 100 km/t som vi ikke har noen steder i mitt nærområde. Jeg fikk også opp 40 midt i en tunnel med 80 hvor det ikke sto noen skilt. Det kan være tilfeldig, men bilen i feltet ved siden av hadde da et skiltnummer som sluttet på 40.

abetterrouteplanner.com viste stort sett riktig fartsgrense hele tiden.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Muffinman

Sitat fra: OleI på torsdag 22. juni 2017, klokken 12:02
Verken AP1 eller AP2 leser skilt så langt, dette er basert på kart / gps data.
Kan ikke stemme, på et bestemt sted viser min bil 50-grensa som skiltes etter en avkjøring selv om man fortsatt kjører på veien som har 80.

Thor2014


aness

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. juni 2017, klokken 18:48
Sitat fra: OleI på torsdag 22. juni 2017, klokken 12:02
Verken AP1 eller AP2 leser skilt så langt, dette er basert på kart / gps data.
Kan ikke stemme, på et bestemt sted viser min bil 50-grensa som skiltes etter en avkjøring selv om man fortsatt kjører på veien som har 80.
Dette gjør min AP1 også, og jeg har flere steder hvor bilen "gjetter" 50 og så endrer til 40 når den passerer skiltene noen meter senere.

Annet konkret eksempel er østgående i Operatunellen, der tror ofte bilen at det er 80.
Ligger jeg i mitterste felt med biler på begge sider er det ikke alltid den ser 70-skiltene inne i tunellen, men de gangene den gjør det endrer den til 70.

Guybrush

#14
Jaja. AP1 leser skilter. Opplevd flere ganger at bilen viser midlertidige 30/50 soner pga veiarbeid. Neppe i gps databasen.
Som sagt, i dag fulgte bilen automatisk fartsgrensene. Digg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA