Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konvertering - godkendelsesregler i Danmark

Startet av el nino, fredag 25. mars 2011, klokken 12:32

« forrige - neste »

el nino

Hei, jeg ville teste ut om kjøring på eco betyr flere km enn kjøring i Drive,  og kjørte den samme distanse på begge,  med samme innstilling på varmeapp. nøyaktig samme kjørestil, osv. Det viste seg at jeg hadde brukt nøyaktig samme % strøm på begge innstillinger.
Den eneste forskjellen er derfor etter min mening at i eco merker man mer virksomhet fra regen, (uten at dette utgjør noen målbar forskjell i strømbruk)
Er det noen med andre erfaringer ang. dette? ???

elektrolux

Normalt vil mer regenerering medføre mer tapt energi.

Det kommer selvfølgelig helt an på den aktuelle turen, og om du har brukt bremsene i tillegg til regenerering eller ikke.

All energi som går til bremsene er tapt energi, mens en regner at 2/3 av energien som regeneres tapes.

På Think classic startes regenerering først når en rører bremsepedalen, eller farten har økt med 5 km/t etter at en slapp fartspedalen. På PSA classic økes regenereringen når en berører bremsepedalen, mens Vectrix maxiscooter har et håndtak en kan vri "feil" vei, og dermed trinnløst bestemme regenereringen/motorbremsingen. Alle disse løsningene syntes jeg er bedre og enklere enn "flertrinns girkasse" løsningen som syntes å være trenden på nyere Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Forskjellen mellom "E" og "D" ligger jo i regenering og maksimal effekt. Dersom man kjører økonomisk, dvs. akselererer sakte og unngår bremser så vil "E" og "D" gi samme resultat.

Når jeg låner bort Thinken til andre ser jeg at de bruker mindre strøm i "E" - sannsynligvis pga. at akselerasjonen begrenses.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

Lurte på en ting som var tatt opp et annet sted her, tror jeg. Det ble diskutert om man kunne bytte fra D til E i fart, dette prøvde jeg riktignok når jeg hadde en lånebil. 'Stoppa i rundkjøring og bytta fra E til D. Når jeg da skulle ut på motorveien, synes jeg det at det fremdeles var "begrenset" akselrasjon. Noen som vet om det faktisk er mulig å bytte, under kjøring?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Selvfølgelig kan man geare mellom mellom alle trinn mens bilen er i fart. Det er elektriske brytere som kobles om.

Hvis noen tror noe annet er det kanskje fordi man måtte stoppe 4-hjulstrekkere under 2. verdenskrig for å koble ut og inn lavserien, diffsperrer eller 4-hjulstrekken. Der var det mekaniske tannhjul i en usynkronisert transferkasse.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Okei. Gir mening. Er litt redd for å dra i for mange spaker, når jeg har starta med en kewet som brenner opp motoren bare man -ser- på ryggebryteren i fart  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#6
Med min begrensede erfaring fra 2*prøvekjøring, så konkluderte jeg også med det samme. Ingen forskjell fra D til E med lett høyrefot.

Tror imidlertid at det vil utgjøre en forskjell med kona bak rattet. Hennes høyrefot er tyngre enn min, og på vei inn i rundkjøringer benytter hun akselrasjonen aktivt (sliter 3mm mer fordekk enn bakdekk på audien gjennom en sommer). Under prøvekjøring ble spaken stående i D, E var litt tregt.

Selger bekreftet at bytting E-D er ok i fart. Jeg spurte ikke om N, men det ligger vel implisitt. Med buddy kjøre-stil, savnet jeg å trille uten å holde pedalen inn.
Jeg brukte D->E aktivt inn mot kryss etc, meget tydelig forskjell i effekt på "nedbremsing". Og sikkert merkbart mer rust på skivene med en slik kjørestil.

Enig med deg, elektrolux. Overgang til dette "Automat-giret" vil sikkert føles kjent for en som kommer fra en fossil-bil, men det oppmunterer ikke til strøm-sparende kjørestil...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

el nino

Jeg vil legge til at jeg synes det er bedre med E- kjøring på glatt vinterføre, får da bedre utnyttet motorbremsen

El rayo

#8
Sitat fra: Go-carter på søndag 27. februar 2011, klokken 19:57
brenner opp motoren bare man -ser- på ryggebryteren i fart  :D
Jeg mente "alle gear forover", beklager at jeg tok det for gitt at ingen tenker på å legge inn revers (eller park, for den saks skyld) mens bilen er i fart - glemmer at vi har svært kyndige sjåfører blant oss.  ;D

Nok en unnskyldning for min manglende presisering er at emnet for denne tråden er Eco kontra Drive.

På biler med "vanlig gearspak" er det en sperreknapp på gearspaken. Gearspaken kan trygt flyttes uten å trykke inn sperreknappen mens bilen er i fart. Husker ikke hvordan et er på nye Th!nk, det er mulig de har brukt gearspaken fra en fossilbil med automatkasse og i såfall er det sperre på Eco-stillingen som ikke burde vært der.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: El rayo på tirsdag 01. mars 2011, klokken 07:14
Husker ikke hvordan et er på nye Th!nk, det er mulig de har brukt gearspaken fra en fossilbil med automatkasse og i såfall er det sperre på Eco-stillingen som ikke burde vært der.

Man kan skifte mellom D og E uten å trykke inn sperreknappen. Og fra D til N, men ikke tilbake.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

RoadRunner

Sitat fra: POSi411 på onsdag 02. mars 2011, klokken 19:55
Man kan skifte mellom D og E uten å trykke inn sperreknappen. Og fra D til N, men ikke tilbake.
Betyr det at man ikke skal flytte fra N til D mens bilen er ifart ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Baltor

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 02. mars 2011, klokken 22:29
Betyr det at man ikke skal flytte fra N til D mens bilen er ifart ?
Har ikke merket noe problem med det. N for å trille, D for å kjøre.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

POSi411

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 02. mars 2011, klokken 22:29
Sitat fra: POSi411 på onsdag 02. mars 2011, klokken 19:55
Man kan skifte mellom D og E uten å trykke inn sperreknappen. Og fra D til N, men ikke tilbake.
Betyr det at man ikke skal flytte fra N til D mens bilen er ifart ?
Jo, men man må trykke inn låseknappen på girspaken.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

HHF

Sitat fra: el nino på mandag 28. februar 2011, klokken 23:04
Jeg vil legge til at jeg synes det er bedre med E- kjøring på glatt vinterføre, får da bedre utnyttet motorbremsen

Jeg må si at akkurat her er jeg av 100% motsatt oppfatning. Er det veldig glatt, ønsker jeg ikke å ha ukontrollert automatisk oppbremsing med påfølgende mulige uheldige effekter. Jeg vil gjerne da heller "trille" meg ut av ubehagelighetene med egendosert bremsing etter forholdene.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

commiesoft

Jeg kjører i E fordi regen bremser bilen slik at køkjøring blir enklere og mer behagelig, pluss

I E er motoreffekten begrenset til 20kW, og ting går litt tregere, så jeg synes
det er enklere å lære å kjøre økonomisk med E innkoblet.

På denne (indirekte) måten er det en del energi-poeng å spare ved å kjøre i E. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA