Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Startet av mr.rs4, onsdag 21. juni 2017, klokken 02:58

« forrige - neste »

mr.rs4

Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Jeg har en TMSP85DL(2015) og vurdere oppgradere til en TMSX100D(kanskje med L).
Men da ønsker jeg litt lenger kjøre lengde. Er det lenger kjøre lengde på TMSX100D iforhold til TMSP85DL?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

turfsurf

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 21. juni 2017, klokken 02:58
Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Jeg har en TMSP85DL(2015) og vurdere oppgradere til en TMSX100D(kanskje med L).
Men da ønsker jeg litt lenger kjøre lengde. Er det lenger kjøre lengde på TMSX100D iforhold til TMSP85DL?
Typical er ca 5 mil lengre på en X100D vs en 85D.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mr.rs4

Det var ikke så mye som jeg hadde håpet på da.
Jeg hadde en loaner, en TMS90D, ikke P eller L, og den fikk jeg mer ut av enn det jeg får på min TMSP85DL.
På TMS90D lå jeg rund 195 til 205Wh/km, og på min TMSP85DL er jeg oppe i 250 til 270Wh/km på ca samme kjøring(vær og plass).
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

turfsurf

Forskjell på P og ikke P dog. En tommelfingerregel er at X går omtrent like langt som en S med hakket mindre batteripakke. Så en X100D vil gå ca like langt som en S90D. Forskjellen i forbruk på din P85DL vs 90D. Høres ikke riktig ut, kan ikke være like for like (samme hjul osv). Typical på X100D er ihvertfall drøye 450km. P litt mindre, og TMSP85D er kanskje 380?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Det er egentlig to sider av dette spørsmålet, batterikapasitet og forbruk.

1. Batterikapasitet: Med 100 kWh batteripakken så har du ca 98 kWh tilgjengelig og med 85 kWh batteripakken har du ca 77 kWh tilgjengelig. Da vil du få ca 27% mer energi til framdrift med 100 kWh batteripakken.

2. Forbruk: Både vekten og luftmotstanden er i området 10% høyere. Da kan du i snitt regne ca 10% høyere forbruk.

Med disse to delene av ligningen kan vi si at du vil få rundt 127% / 110% - 1 = 15% mer rekkevidde. Altså om du har ett forbruk på 200 Wh/km i en gitt situasjon med en SP85DL, så vil du ha ca 385 km rekkevidde, mens på en XP100DL vil du da ha ett forbruk på ca 220 Wh/km og en rekkevidde på ca 445 km.

Her spiller også dekk inn. Man må ha noenlunde tilsvarende dekk for at dette blir riktig. Sammenligner man XP100DL med 22" mot SP85DL med 19", så vil forskjellen bli en del mindre. Og sammenligner man XP100DL med 20" mot SP85DL med 21", så vil forskjellen bli større.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og når det gjelder performance vs ikke-performance; du kan nok regne med noe nærmere 20% mer rekkevidde med X100D vs SP85DL, i stedet for 15% mer rekkevidde med XP100DL vs SP85DL. Man får noe mer rekkevidde pga høyere virkningsgrad på bakmotoren. (Igjen, med tilsvarende dekk.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mr.rs4

Ja, helt rett, og det er vel det jeg er ute etter og, hvor langt kommer jeg.
Jeg har Tesla Model S P 85DL med 21" nå idag(synes forbruket er noe høyt), og ser vel på Tesla Model X P 100DL med 22".
Så det blir ca 50km lenger som dere sier. Når jeg ser på gulesider, på hvor langt det er så er det vel kanskje ikke så gale allikevel da, greier Stavanger til Vikeså(ca 50,5km)...
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jlan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 21. juni 2017, klokken 07:39
Og når det gjelder performance vs ikke-performance; du kan nok regne med noe nærmere 20% mer rekkevidde med X100D vs SP85DL, i stedet for 15% mer rekkevidde med XP100DL vs SP85DL. Man får noe mer rekkevidde pga høyere virkningsgrad på bakmotoren. (Igjen, med tilsvarende dekk.)
Denne forskjellen i motorvirkningsgrad, kan ikke den reduseres ved å kjøre i Range Mode (når det er forhold for det)? Jeg har to like motorer, så jeg får ikke så mye ut av det, men jeg ser jo at i Range Mode er det stort sett front motoren som brukes.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nordtroms

Det ser ut til at dekktype og dimensjon har stor innvirkning på forbruket. Min "gamle" P85 på 19" kjører jeg glatt ned mot 170 mens den loaneren jeg har nå (P85D) på 21" har jeg store problemer med å få ned på 210 på samme strekning. Jeg lurer og på om kombinasjonen lav temperatur og sommerdekk ikke er bra for stømforbruket.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

turfsurf

Helt riktig. På en BMW 3 serie vi hadde så vi 20% høyere forbruk tidlig på våren med sommerdekk i motsetning til midt på sommeren. Dette gjelder spesielt høy-ytelses dekk. Gummien blir ikke varm nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 24. juni 2017, klokken 11:17
Jeg lurer og på om kombinasjonen lav temperatur og sommerdekk ikke er bra for stømforbruket.

Det ER typisk stor forskjell på sommerdekk med høy versus lav temperatur. Goodyear original dekka bruker fort 10% mer ved 10 grader versus 20 grader
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Jepp, hadde samme erfaring med vår S85 med de dekka.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordtroms

Jeg har en juli .14 P85 på GY RSA vanvittig slitesterke dekk som sitter som limt. Det som jeg synes var merkbart når jeg hadde en P85D på 21" var at loaneren var vanvittig mye mer stille. Er det dekkene eller er det at de nyere modellene er bedre lydisolert?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Gordon Retriever

Begge deler?
Gamle dekk = hard gummi = slitesterk - og en velkjent oppskrift for støy.

snd

Det kan være begge deler. Kan også hende du kjørte med myke 21" vinterdekk?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA