Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av pekki, mandag 21. august 2017, klokken 16:56

« forrige - neste »

pekki

Jeg har en 2014 P85 på hånda som for tiden har et lånebatteri fra Tesla, da det kom noen feilmeldinger på batteriet som sto i. Batteriet er nå sendt til Nederland for reperasjon.

Er det noen feil som går igjen her? Evt noen grunn til at dette skjer? Eier har sjelden ladet opp til 100%, men man vet jo aldri hvordan første eieren har behandlet batteriene.

Hetlsh

Jeg har en P85+ 2014 som fikk samme feil på batteriet. Fikk også nytt batteri fra Nederland. Feilen skal vistnok være kontaktoren som blir overopphetet. Den blir skiftet til ny type og feilen har ikke kommet igjen for min del. Eldre biler blir kontinuerlig oppdatert med nye deler slik at den blir bedre og bedre. Imponert over servicen.  :)

Muffinman

De bytter kontaktor på servicesentrene og har gjort det en stund nå. Hvis batteriet er sendt ut av landet er det nok en annen feil som skal rettes.

JorgenM

Se etter annen bil kanskje?
Hvis eier selger den billig er kanskje rot med batteri / lånebatteri grunnen? Ser for meg at slikt kan ta måneder...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

aness

Sitat fra: JorgenM på torsdag 22. juni 2017, klokken 19:41
Se etter annen bil kanskje?
Hvis eier selger den billig er kanskje rot med batteri / lånebatteri grunnen? Ser for meg at slikt kan ta måneder...
Måneder med lånebatteri er måneder uten slitasje på eget batteri, jeg ser ikke helt problemet.

TeslaSvein63

Jeg synes det er rart at du ikke ser det. Man vet ikke hvor mye skade batteriet tar av å bli tappet flatt over lengre tid mens det repareres. Man vet ikke en gang om man får sitt eget batteri tilbake. Man får ingen dokumentasjon på hva som er skyldes feilen og hva som er gjort. Man får ingen dokumentasjon på om batteriet har samme kapasitet før og etter, eller det batteriet du får tilbake som erstatting, for du får heller ikke vite om det er ditt eget batteri du har fått tilbake eller ett annet. Det hjelper ikke å be om dokumentasjon. Du er altså fullstendig overlatt til ett system som tar seg den frihet å gjøre som de vill med deg og batteriet. Jeg mener det ikke er akseptabelt. Hvis man ikke får sitt eget batteri igjen med dokumenterbar tilsvarende kapasitet ( vet ikke hvordan de skal klare det, metode) , Skal man ha ett nytt batteri. Uten svar, blir du sittende der med tanker om hvor mange havarerte batterier som ble brukt for å sy i sammen ett som er sendt tilbake til deg. Jeg mistenker at det er det som foregår i Nederland. Vrak / restoppbygging. Jeg har ikke fått mitt eget batteri tilbake uten ett eneste ord. Batteriet ble også slurvete montert av dårlige mekanikere. Bekymringene bare bygger seg opp med slik behandling. Jeg oppfordrer alle til å sette ett merke på batteriet sitt på en lur plass og fotodokumentere det til eget bruk. Det vil komme godt med.

Muffinman

Batteriet tar ikke skade av å lagres på lav SOC såfremt det ikke havner på et ekstremt lavt nivå. Når bilen viser 0 er man nok enda langt unna det, og selvutladingen på slike batterier er veldig lav (må ikke sammenlignes med standbyforbruk i bil). Det er lading fra lav soc som sliter ref. utvidelses/sammentrekningsproblematikk, men noen få ganger er neppe merkbart.  Så det er jeg ikke bekymret for i det hele tatt. Jeg er mer opptatt av hvilken tilstand batteriet er i basert på hvordan det stod til når det var nytt, og hvordan forrige eier har behandlet det. Tesla garanterer jo at man får tilbake samme batteri eller et som har tilsvarende eller bedre kapasitet. Da vet man strengt tatt ikke hva man får tilbake. Når det er sagt, jeg vet om noen tilfeller hvor bileier har blitt veldig glad etter slike øvelser, enten ved å få beholde lånebatteri som har veldig god kapasitet eller er nytt eller å ha fått tilbake et brukt med større kapasitet enn det gamle.

Å måle kapasitet på en batteripakke er ikke så enkelt siden det er mange variabler ute og går, men skal man sammenligne to pakker er det faktisk grei skuring. Da trenger man ikke absolutt korrekte verdier gitt et eller annet scenario ved kjøring. Lad helt opp, og lad ut begge med samme metodikk (når de ikke er montert i bilen). Da får man verdier for energi inn/ut og kan si noe om relativ kapasitet, samt om det er forskjell på indre motstand i pakkene.

Men usikkerheten mtp hva som er utgangspunktet for "like bra eller bedre" er trasig, det er jeg helt enig i. En canbusmåling av gammel pakke som viser normalt BMS-estimat før innlevering ville vært betryggende for min del.

snd

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:44
Jeg oppfordrer alle til å sette ett merke på batteriet sitt på en lur plass og fotodokumentere det til eget bruk.

Enig  :+1:
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

TeslaSvein63

Muffinman : Vi snakker jo ikke lagre her. Vi snakker reparasjon. Jeg skulle gjerne vist sikkert hvor mye strøm det er på batteriet når det blir sendt av gårde fra Norge til rep i Nederland og hvor mye det er på det når det blir delt fra hverandre for reparasjon. Jeg tror ikke det er noe spenning å snakke om da når det repareres pga sikkerhetsregler og som man vet, tar dette lang tid. Det er klart det kan være vanskelig for Tesla å måle batteriet siden det allerede er en feil på det. Ikke sikkert det lar seg gjøre da, men jeg vil tro at det ut i fra logging om bruk av bilen og laderutiner vil se om det er tatt vare på av eieren osv og at det er opparbeidet en erfaring på området. Det er uholdbart å bare knalle inn ett hvilket som helst batteri i bilen uten noen form for dokumentasjon og forklaring. Dette var ikke ett tema når bilen var ny i 2013, heller ikke denne policyen fra Tesla om at man får et tilsvarende batteri tilbake. Hvordan i h kan man vite det når ingenting er dokumentert. Den gangen het det at man hadde garanti på 8 år osv og at man fikk ett nytt batteri ved havari. Man ser altså at ordet havari nå ikke har den samme betydning lenger og er et tolkespørsmål. Ikke holdbart å forandre kriterier i ett sett. Kriteriene er ikke lengre til stede for kjøp av bil i så måte.  Hvis det ikke var noe galt med battericellene, altså en elektronisk feil osv, så er det ingen grunn til at man ikke skal få sitt eget batteri tilbake med en forklaring på hva som var feil og hva som er gjort for å rette det opp. Når så ikke er tilfelle og man ikke har fått sitt eget batteri tilbake, da mener jeg at dette er alvorlig. Så får bare de individene som ikke synes det er noe problem bare synes det. De har nok heller en egeninteresse for å skrive sludderet og akter nok ikke som de skriver.

Muffinman

Vi er nok ikke så uenige, men du er muligens litt sintere enn meg ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA