Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av ulvinne, mandag 21. august 2017, klokken 11:00

« forrige - neste »

ulvinne

Hei.
Vi har idag kjøpr vår første elbil en nissan leaf. :)
Når vi underskrev kontrakten så fikk vi tilbud om en serviceavtale på 3 år til 9300 kr hos birger n haug som er forhandler. Er dette et bra tilbud for service?

Ecinnaj

Aner ikke jeg men ligger ikke service normalt på rundt 1500 kr?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


arthur

Vi betaler over 3000 i året for service på en Mitsubishi Miev, reneste Highway robbery spør du meg! Hva gjør de egentlig på en slik service utover å telle hjul og stemple i boka?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Flere og flere verksteder tilbyr nå "service" til hyggeligere priser enn det.

Servicen er det egentlig du som gir ved å levere fra deg bilen slik at merkeverkstedet kan lese av ditt kjøremønster. Selvfølgelig tar de en kjapp test, og smører bremser, men det kunne de gjort gratis for umaken din.

Aller best er å stelle med bilen selv. Gir deg godfølelse, og bedre økonomi.

Husk elbiler er så godt som vedlikeholdsfrie, og klarer du å smøre bremser ( Meget lett på Nissan ) og bytte pollenfilter er du i mål.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AW

Tar du service selv så ryker vel garantien.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Jejl


Sele

Dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom feil og manglende service så ryker garantien.

kodalse

Sitat fra: Sele på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:41
Dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom feil og manglende service så ryker garantien.
Det er nok riktig.
Det vil da si for Leaf sine to(!) hoved servicepunkt må bilfirma vise årsakssammenheng ved:

1 Manglende smurte bremser (annethvert år)
2 Manglende bytte av luftfilter (hvert år)

De øvrige punktene er smøring av dørhengsler om de knirker, sjekk av lufttrykk, spylerveske osv.
Hvis firmaet ikke kan positivt bevise sammenhengen vil de slite med denne sammenhengen.

Loggfører man når man går over bremser og bytter luftfilter stiller man nok ganske sterkt.
Ting som problemer med lading, ladekabel, sentrale elektriske komponenter er altså ikke omfattet av service og kan heller ikke falle inn under årsakssammenheng.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1068/1069

Ved forbrukerkjøp har den profesjonelle part bevisbyrden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Service trenger ikke å utføres av merkeverksted men må være utført av et autorisert verksted. Gjør du dette selv så vil du stille dårlig i en garantisak. En komponent som ikke krever service vil normalt bli dekket.

http://www.tv2.no/a/9071929/

Carl Anton Stenling

Man gjør også en batteridiagnose ved service. Selv om dette nok har liten betydning så vil jeg ikke utelukke at Nissan kan avvise batterireklamasjon pga. manglende årlig diagnose. Teoretisk sett kan det kanskje oppstå enkelte batteriproblemer som løses enklere hvis de oppdages tidlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AW

#10
Sitat fra: Sele på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:11
Service trenger ikke å utføres av merkeverksted men må være utført av et autorisert verksted. Gjør du dette selv så vil du stille dårlig i en garantisak. En komponent som ikke krever service vil normalt bli dekket.

http://www.tv2.no/a/9071929/

Samt når blen skal selges.

En annen ting er oppdateringer og feilretting som ofte blir gjort under service uten at kunden nødvendigvis får vite om det.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

kodalse

Selv er jeg nok for "atypisk" i forhold til de fleste her når det gjelder bilholdet.
Jeg selger ikke bilene mine de blir brukt opp slik at høggern blir neste på lista.
Vedlikehold tar jeg selv, bortsett fra i garantiperioden hvor bilene blir satt inn på service på godkjent verksted.
Det kan tenkes jeg må fravike prinsippet med årene, eller som nå når jeg har biler som virker uslitelige.
Leafen kan beholdes til batterikapasitet nærmer seg 50%, hvilket ser ut til å ta mer enn 20 år (snitt på 2,4% reduksjon i soh pr år) med dagens reduksjon, altså 15 år igjen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arthur

Sitat fra: kodalse på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:03
Sitat fra: Sele på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:41
Dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom feil og manglende service så ryker garantien.


En viktig, og riktig, presisering, og dette gjelder ikke bare for biler, men generelt.

Kjenner ikke den aktuelle bilen spesielt, men bytter selv pollenfilteret på våre tre biler, og det hele tar under fem minutter, og filterne kan man kjøpe på nettet.

Hvis man spør et verksted hva det koster å bytte et pollenfilter vil de trolig svare rundt 1000 kroner, men spør du hvilken rabatt de tilbyr ved service uten bytte av et slikt filter svarer de at det er prisen av et filter som kan være 150/300 kroner. Dette er reelle tall jeg selv har fått oppgitt av Mitsubishi!

Sjekket også pris på service hos Snap Drive, og prisen var akkurat den samme som hos Mitsubishi.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 20. juni 2017, klokken 22:15
Man gjør også en batteridiagnose ved service. Selv om dette nok har liten betydning så vil jeg ikke utelukke at Nissan kan avvise batterireklamasjon pga. manglende årlig diagnose. Teoretisk sett kan det kanskje oppstå enkelte batteriproblemer som løses enklere hvis de oppdages tidlig.

I følge Mitsubishi gjøres dette kun etter fem år!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Du og bilen selv utfører batteridiagnose hver gang bilen kjøres.

Den viser det til og med på displayet om det er noe som trenger nærmere tilsyn. F.eks underspenning, eller overtemperatur på en celle.

Måling av kapasitet gjør du ved å måle energi tilført i forbindelse med en full opplading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA