Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere til LTE?

Startet av kjetilho, søndag 20. august 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

kjetilho

No har eg brukt timesvis på å lese gamle trådar, men er framleis usikker.  Vi har eit hus i Sverige, og ifylgje Wikipedia har så godt som alle svenske hus TN-C-S-system (C-S tyder visst at ein har felles jord/nøytral inn til huset, men separat jord/nøytral i det interne ledningsnettet).

Spørsmålet mitt er om TN alltid er å rekne som 400V?  Der går visst ei trefase-ledning bort til garasjen, så om vi får bytta sikringsskap der borte kan vi få lada med tre fulle 230V-faser à 16A, altså 11 kW?  (Har berre standardladar, X90D.)

(forøvrig kudos til Øggen for denne lettfattelege tabellen  :+1:)

Rolf Gjerdsjø

TN-nett i trefase er 400V, men 230V i enfase. Teslaen kan såvidt jeg kan forstå ta imot 400V, så du trenger ikke å styre med trafoer for å få ned spenningen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Christopher Neumann Ruud

Svaret er: Ja

Sitat fra: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nettI et TN-system er linjespenningen 400V.

Setter du inn en Tesla Wall Connector så kan den konfigureres til å lade med 230V 1-fase eller 400v 3-fase fra den kablingen du har.

kjetilho

Takk for klare svar!  Hurra, då vert det snøgglading - eg trudde eg måtte avfinne meg med 4 kW-varianten.

o.b.lix

Sitat fra: kjetilho på tirsdag 20. juni 2017, klokken 01:34
så godt som alle svenske hus TN-C-S-system

Det er vel slik at mesteparten av Europa har TN, kun Norge som er sær?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. juni 2017, klokken 14:02
Det er vel slik at mesteparten av Europa har TN, kun Norge som er sær?

Det stemmer, vi har en stor andel av såkalte IT-nett. Imidlertid blir det bygget ut TN i Norge også nå (og dette har pågått i noen år), og det er en del i Norge som nå er over på 400V. Akkurat hvor stor andel av husstander vet jeg dog ikke.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 20. juni 2017, klokken 21:10
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. juni 2017, klokken 14:02
Det er vel slik at mesteparten av Europa har TN, kun Norge som er sær?

Det stemmer, vi har en stor andel av såkalte IT-nett. Imidlertid blir det bygget ut TN i Norge også nå (og dette har pågått i noen år), og det er en del i Norge som nå er over på 400V. Akkurat hvor stor andel av husstander vet jeg dog ikke.

Det ligger på ca. 20% etter hva jeg har hørt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 20. juni 2017, klokken 09:28
Svaret er: Ja

Sitat fra: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nettI et TN-system er linjespenningen 400V.

Setter du inn en Tesla Wall Connector så kan den konfigureres til å lade med 230V 1-fase eller 400v 3-fase fra den kablingen du har.
Eller denne løsningen: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA