Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ferger i Møre og Romsdal

Startet av ThomasAa, fredag 18. august 2017, klokken 19:53

« forrige - neste »

ThomasAa

Hei.
Jeg vurderer modell X 75D som firmabil. Men er veldig usikker med tanke på lading hjemme! Jeg har 16A kurs i garasjen. Noe mer jeg må vite om strømmen i garasjen? Hvs bilen blir parkert hjemme Ca 20:00 på kvelden. Hvor mye strøm vil klare å lade til morgen etter Ca 07:00

Er helt grønn på dette så andre tips mottas med takk også. Er det andre ting jeg må tenke på før jeg eventuelt bestiller en slik Tesla?

Ser frem mot kreative svar.

Nasatech

mecanica vergara

11 timer x 230v x 16A = 40,48kW. Holder i masse hvis du ikke har et spesielt kjøremønster.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

ThomasAa

Takk for raske svar! Et spørsmål til. Noen fortalte meg at man må sjekke med forsikringsselskapet man har da lading hjemme uten veggmontert lader til Elbil kan være brannfarlig og at man da kan få en forsikrkngssmell hvis det skulle begynne å brenne? Har noen andre her inne hørt noe om dette.

Med 75D er det noen som har erfaring hva rekkevidden vil Ca være på en god vinterdag?

Rico

Sitat fra: ThomasAa på lørdag 17. juni 2017, klokken 21:47
Takk for raske svar! Et spørsmål til. Noen fortalte meg at man må sjekke med forsikringsselskapet man har da lading hjemme uten veggmontert lader til Elbil kan være brannfarlig og at man da kan få en forsikrkngssmell hvis det skulle begynne å brenne? Har noen andre her inne hørt noe om dette.

Med 75D er det noen som har erfaring hva rekkevidden vil Ca være på en god vinterdag?

Det er vel påbudt med fastmontert ladestasjon nå.

Rekkevidde er veldig avhengig av mange faktorer. Jeg kom lett 17 mil og snaue 1000 høydemeter i vinter. Hadde vel kanskje 10 mil igjen da. Småkjøring hjemme bruker mye strøm så da kommer du sjeldent over 20 mil.

ThomasAa

Aha, hva er kostnaden for ennladdstasjon hjemme om noen vet det. Det er vel snart ladestasjoner på hvert hjørne så trenger kanskje ikke bekymre meg for det :)

Rico

Sitat fra: ThomasAa på lørdag 17. juni 2017, klokken 21:55
Aha, hva er kostnaden for ennladdstasjon hjemme om noen vet det. Det er vel snart ladestasjoner på hvert hjørne så trenger kanskje ikke bekymre meg for det :)

Hadde jeg kjøpt ny i dag hadde jeg kjøpt denne:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner/11-ladestasjoner/14-ecolite

Prisgunstig og fleksibel. Type 2 kabel skal også nå følge med nye biler.

nofuelno

Om du ønsker å lade raskere enn 10A, anbefales en veggboks med type 2 uttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

ThomasAa

Noen som har erfaring på hva det koster ferdig montert inkludert elektriker arbeid og alt. Bare så jeg har noe å gå etter. For regner med at det må hentes strøm fra sikringsskap selv om jeg har 16A i dag fra skaper til garasjen?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

archie_n

Sitat fra: ThomasAa på søndag 18. juni 2017, klokken 05:42
Noen som har erfaring på hva det koster ferdig montert inkludert elektriker arbeid og alt. Bare så jeg har noe å gå etter. For regner med at det må hentes strøm fra sikringsskap selv om jeg har 16A i dag fra skaper til garasjen?
Vår installasjon gjennom Sønnico kom på NOK 11 480,- inkl. mva. og omfattet:
- Etablering av 40 A kurssikring i boligens eksisterende sikringsskap
- Installasjon av nytt jordfeilvern type B / DC-vern
- Fremlegg av ny PFSP 3×6 mm kabel, fra sikringsskap til garasje
- Installasjon av TWC levert av kunde, i garasje
- Installasjon av minusmåler i garasjen (levert av Sønnico)
- Lovpålagt samsvar og dokumentasjon

Nasatech

Sitat fra: archie_n på søndag 18. juni 2017, klokken 10:33

Hva er en minusmåler? 40A var stort. Har du 230 eller 400V?

daktari

Twc er Tesla wall charger til ca 5000,- inkl. Mva. Den er elegant og en av de rimeligste på markedet.

Det er ikke påbudt å bruke ladeboks. Hvis du har en kontakt ute allerede kan du bruke den. Vær obs på gamle skjøter/koblinger på kursen, da disse er utsatt for varmgang på full guffe.

Hvis du derimot vil ha raskere lading eller skal ha nytt opplegg, må det gjøres skikkelig som beskrevet over.

Hvor langt skal du kjøre daglig? Regn snittforbruk vinter på 2,5 kWh/mil. Er det hurtiglading i nærheten av der du bor? Du får mye hurtiglading for 15000,-...

jkirkebo

Sitat fra: Nasatech på søndag 18. juni 2017, klokken 12:59
Sitat fra: archie_n på søndag 18. juni 2017, klokken 10:33

Hva er en minusmåler? 40A var stort. Har du 230 eller 400V?

Minusmåler er nok et annet uttrykk for seriemåler, dvs. en liten måler for kun én kurs.
Han har nok 230V siden det er lagt PFSP 3x6/6. 400V 3-fase krever 4x6/6.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo link=topic=33978.msg584653

Minusmåler er nok et annet uttrykk for seriemåler, dvs. en liten måler for kun én kurs.
Han har nok 230V siden det er lagt PFSP 3x6/6. 400V 3-fase krever 4x6/6.

Takk for info :) Har en Tesla Wall Connector hjemme, men har ikke koblet den opp ennå. Skal ha den ute i hagen. Noen som vet om et fint stativ til disse? Er ikke noe vegg der den skal stå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA