Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av Trekkoppbil, fredag 18. august 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Gamle tråder på forumet har antyda at i Norge er det vanlig at EVSEer har nettledninger på under 30 cm, mens det i Tyskland brukes nettledninger på 1,5m og man tillater opptil 2 meter der.
Kabelen mellom kladden og bilen skal være spenningslaus når bilen ikke lader. Det kan være betryggende om kabelen blir tatt av snøplogen. Derfor vil enkelte at EVSE er så nærme vegguttaket som 30 cm.
Når nettkabelen er under 30cm, kan det være vanskelig å finne vektavlastning, og det kan bli fysiske belastninger på støpsler, kontakter og kabler.

Ingeniøren

#1
Det er vel bare å avlaste den delen som går ut av kladden så har du halvert belastningen...

På den annen side synes jeg disse kladdene er dårlig konstruert, nesten uten noen øyer eller kroker. Selv har jeg lager en krok som jeg har montert på min for oppheng i gitter bak ladepunkt på jobb, men dette burde jeg ha sluppet å lage.

Nesten alle andre  "gidder" ikke eller får til noe tilsvarende, men bli møkkete av en kabel som ligger ned på et skittent gulv daglig gidder de  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Den gamle i3-kladden, Clipper Creek, har "nøkkelhull" på baksida. Jeg har skrudd to skruer i veggen, og trer bare kladden av og på de. I tillegg har den er (litt for kort) reim så den kan festes på stolper. Har i tillegg med en skjøteledning for bruk på vanskelige steder, så snøplogen kan uansett ta kabelen. Men på alle steder jeg parkerer og lader er kabelen det minste problemet om snøplogen skulle komme der. Da er jeg mer bekymra for meg selv, bilen eller huset.

fredag

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. juni 2017, klokken 06:45
Gamle tråder på forumet har antyda at i Norge er det vanlig at EVSEer har nettledninger på under 30 cm, mens det i Tyskland brukes nettledninger på 1,5m og man tillater opptil 2 meter der.
Kabelen mellom kladden og bilen skal være spenningslaus når bilen ikke lader. Det kan være betryggende om kabelen blir tatt av snøplogen. Derfor vil enkelte at EVSE er så nærme vegguttaket som 30 cm.
Når nettkabelen er under 30cm, kan det være vanskelig å finne vektavlastning, og det kan bli fysiske belastninger på støpsler, kontakter og kabler.

Standarden sier at det SKAL og MÅ være 30cm fra kontakt til kladden. Dette gjelder i hele EU, også Norge, med unntak av Tyskland.

For Type1 var dette valgfritt, slik at noen leverandører lagde kladd-frie kabler der reléet lå i pluggen.

Dessverre er standarden ikke fritt tilgjengelig på nett.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Iht IEC 61851-standarden så er det maks 30 cm, med unntak for Tyskland, som nevnt.

Det er dog litt uklart om de med lengre kabel bare kan brukes i Tyskland, eller produseres i Tyskland og selges til resten av EU/EØS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

I så fall kan vi ikke lenger lade e-Up vår lenger uten at vi kjøper en kabel fra eget firma.  :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

Har ikke målt, men på Ae sin kladd så er nettledningen vesentlig grovere og lengre enn på andre jeg har sett.


Rio

Kabelen mellom kontakt og kladd på i3 virker fryktelig tynn - nesten som lampettledning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på søndag 18. juni 2017, klokken 17:44
Kabelen mellom kontakt og kladd på i3 virker fryktelig tynn - nesten som lampettledning.

Den blir varm og men sikkert innafor for den har ikke smelta ila de 2 åra jeg har brukt min  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Sitat fra: fredag på lørdag 17. juni 2017, klokken 12:32
Standarden sier at det SKAL og MÅ være 30cm fra kontakt til kladden. Dette gjelder i hele EU, også Norge, med unntak av Tyskland.

For Type1 var dette valgfritt, slik at noen leverandører lagde kladd-frie kabler der reléet lå i pluggen.

Dessverre er standarden ikke fritt tilgjengelig på nett.
I hvilke sammenheng er man forplikta til å følge standarden?

Det er snodig hvis en og samme standard opererer med ulike lengder for ulike land.

Det er også interressant om det ikke er krav til lengder  for  Type 1.  Jeg kan ikke se noen paktiske forskjeller på Type 1 og Type 2 i denne sammenheng.

Det finnes sjølvbyggerløsninger for kladdfri EVSE som man kan finne ulike steder på nettet: https://www.elektrofahrzeug-umbau.de/tutorials/simple-evse-ladekabel/
Jeg kan se sikkerhetsgevinst ved lettvektsløsninger som kan unngå vektbelastning.
For få år sida dukka det opp en svensk fabrikant som blei populær med sin kladdfrie løsning. For noen måneder sida var det en selger i Norge som blei pipet ut på elbilforumet, da han selger en kladdfri løsning som ikke falt i god jord, og selgerens argument om fordelen med å slippe kladd, blei blankt avvist av medlemmene på forumet her.
Samtidig lurer jeg på om disse lettvektsløsningene har overspenningsvern og jordfeilbryter etc. Det gjelder de aller fleste  andre EVSEer også at jeg synes det er vanskelig å finne spec på hvilke beskyttelse de har, med unntak de som er synliggjort på DIN-skinne.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 19. juni 2017, klokken 05:39
I hvilke sammenheng er man forplikta til å følge standarden?

Det er snodig hvis en og samme standard opererer med ulike lengder for ulike land.
Den omtalte standarden er Europanorm. CE merket som produsenten setter er en bekreftelse på at normen er fulgt. Uten CE merke er produktet ulovlig å selge.

Normen har flere lokale unntak for ulike land noe som ikke er uvanlig.
Type 1 er en Japan/USA kontakt mens Type 2 er Europisk, her har det skjedd en såkalt harmonisering med tanke på signalisering som gjør det mulig med Type 2 til Type 1 kabler. Type 1 har ikke noen veggkontakt tilsvarende Type2 veggbokser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffel:
Men her er det jo snakk om lengden på kabel mellom Schuko og ladekladd. I IEC 61851 står det at den kan være maks 30 cm (uavhengig av om det er type 1 eller 2 på den andre enden), og så står det et unntak for Tyskland.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan unntak håndheves innenfor "CE"-verdenen - om det gjelder i landet der produktet blir godkjent (og kan selges i andre land), eller om det bare er lov å selge slike i Tyskland. Jeg har en følelse at det er det siste, og at mange kabler i Norge teknisk sett er ulovlige.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Jeg er ikke sikker, men noen stor grunn til bekymring er det vel ikke. Det er trolig vanskelig å praktisere et forbud mot Tyske ladekabler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatFor Type1 var dette valgfritt, slik at noen leverandører lagde kladd-frie kabler der reléet lå i pluggen.

Jeg har kjøpt standarden(2011), og har ikke funnet ut noe sted at det er valgfritt med  kladd.
Det er mer trolig at noen bare startet produksjon og salg av et produkt uten å sette seg inn i regelverket.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

fredag

Sitat fra: Griffel på mandag 19. juni 2017, klokken 12:52
Jeg er ikke sikker, men noen stor grunn til bekymring er det vel ikke. Det er trolig vanskelig å praktisere et forbud mot Tyske ladekabler.

Nei, det er ikke vanskelig. De er ulovlige utenfor Tyskland. Enkelt og greit.

Det er et problem for tyske produsenter at deres kabler ikke nødvendigvis kan selges utenfor Tyskland.

Egentlig er dette et filleproblem av større formell enn praktisk betydning, men det er vel en del tyskproduserte elbiler som skal fremstilles for EU-godkjenning etter hvert, og da er det et krav at ladekabel tas med til EU-godkjenningen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA