Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AP 2.5 - noen som har konkret info?

Startet av FierceViking, torsdag 17. august 2017, klokken 19:24

« forrige - neste »

FierceViking

Hei!

I morges parkerte jeg ved Bjølsen (krysset Hortengata og Sandefjordgata) i Oslo.
Kom tilbake ved 1630-tida, og synet som møtte meg var en Kia Soul uten ladekabel....!

Jeg bruker å låse denne med en ganske stor hengelås i nederste delen av grillen, men her har de tydeligvis bare klippa ledningen og tatt med seg hele greia, for hengelås hang igjen urørt og ladelokket sto åpent.
Den utgaven av Charge Amps Spark jeg hadde har ingen elektronikk (tidlig utgave) i støpselet, alt sitter i "ladehodet".

Jeg kommer til å anmelde det (ikke at det hjelper en døyt...) men forsikringen min dekker ikke dette. Jeg vet det har vært tatt opp før dette med låsing av type 1-kabler, men er det noen som vet om Schuko-ladere som leverer 16A OG har mulighet for å låse handelen som holder kontakten på plass?
Sure penger er det uansett, men alle den tid overvekten av laderen til Oslo kommune er av den gamle typen, er jeg avhengig av å ha en slik lader, og den må levere 16A så jeg får fullt batteri før jeg skal hjem.

Og hvis noe får tilbud om eller kommer over en veldig billig type-1 Spark med orange ledning og svart støpsel, så si fra.... Har ei høne å plukke med den selgeren ;p
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

sylwester

Det der er utrolig leit. Jeg føler med deg.

Det er rart at noe som er fast inventar i bilen som faktisk sjekkes ved EU-kontroll ikke dekkes av tyveri. Spesielt når det er fysisk sikret i bilen.
Kanskje innboforsikringen din dekker det?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Navl1

Dessverre er du ikke den første som har blitt frastjålet ladekabel på Bjølsen. Bor her oppe, og har mistet tallet på hvor mange forvirra/forbannet elbileiere jeg har møtt på ladeplassene på Bjølsen.

Heldigvis kommer det flere og flere av de nye laderene i Oslo nå.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

knut.aulie

Sitat fra: FierceViking på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:04
Hei!

I morges parkerte jeg ved Bjølsen (krysset Hortengata og Sandefjordgata) i Oslo.
Kom tilbake ved 1630-tida, og synet som møtte meg var en Kia Soul uten ladekabel....!

Jeg bruker å låse denne med en ganske stor hengelås i nederste delen av grillen, men her har de tydeligvis bare klippa ledningen og tatt med seg hele greia, for hengelås hang igjen urørt og ladelokket sto åpent.
Den utgaven av Charge Amps Spark jeg hadde har ingen elektronikk (tidlig utgave) i støpselet, alt sitter i "ladehodet".

Jeg kommer til å anmelde det (ikke at det hjelper en døyt...) men forsikringen min dekker ikke dette. Jeg vet det har vært tatt opp før dette med låsing av type 1-kabler, men er det noen som vet om Schuko-ladere som leverer 16A OG har mulighet for å låse handelen som holder kontakten på plass?
Sure penger er det uansett, men alle den tid overvekten av laderen til Oslo kommune er av den gamle typen, er jeg avhengig av å ha en slik lader, og den må levere 16A så jeg får fullt batteri før jeg skal hjem.

Og hvis noe får tilbud om eller kommer over en veldig billig type-1 Spark med orange ledning og svart støpsel, så si fra.... Har ei høne å plukke med den selgeren ;p
Trist

Hvis du har helårs reiseforsikring så dekker den slike ting tror jeg. Det skal dekke alle reiser. Jeg hadde 1500 kr i egenandel på min.

Finnes hengelås med alarm som piper når noen rører den. Mulig det ikke ville hjelpe.....

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:51
Hvis du har helårs reiseforsikring så dekker den slike ting tror jeg. Det skal dekke alle reiser. Jeg hadde 1500 kr i egenandel på min.

Finnes hengelås med alarm som piper når noen rører den. Mulig det ikke ville hjelpe.....

Et annet tips er å parkere oppå ladekabelen. Da må man ha jekk for å stjele den. Finnes evt. "kabelholder" i stål som er beregnet for slik bruk, slik at man ikke står oppå selve kabelen men en bred stålplate som går rundt kabelen og inn under hjulet igjen.

Blir litt mer pes å sette på lading da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Toalmar

Ingen overvåkingskameraer i området?
Kan kanskje montere Dashcam i bilen som kan stå på også
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

pudderjagar

Er dette ein eldre Soul? Da er ein del Soul som låser type1 kontakten til bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

Sitat fra: Navl1 på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:42
Dessverre er du ikke den første som har blitt frastjålet ladekabel på Bjølsen. Bor her oppe, og har mistet tallet på hvor mange forvirra/forbannet elbileiere jeg har møtt på ladeplassene på Bjølsen.

Heldigvis kommer det flere og flere av de nye laderene i Oslo nå.

Kommer vel snart på Finn da. Bare følge med, ta med balltre og banke han helsløs slik at han slutter med dette. Politi hjelper jo ikke....

Ikke ta det bokstavelig men er lei at tyveri skal lønne seg i dette landet  >:(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:03Et annet tips er å parkere oppå ladekabelen. Da må man ha jekk for å stjele den. Finnes evt. "kabelholder" i stål som er beregnet for slik bruk, slik at man ikke står oppå selve kabelen men en bred stålplate som går rundt kabelen og inn under hjulet igjen.

Blir litt mer pes å sette på lading da.
Hjelper lite når de klipper kabelen.

Jeg tror dashcam er det som kan hjelpe mest mot slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Hadde vært fristende å gjøre kabelen strømførende.... på utsiden!

FierceViking

Jeg ser det er flere som anbefaler et dashcam.... Har dere evt noen forslag til typer som også kan ta opp dersom bilen står i ro og er av? Må jo ha et innebygd batteri eller noe da?

Og gjerne noen tips om kabler som kan låses :)
Mode 3-kabelen min har en liten løkke i lås-håndtaket som jeg bruker en mindre hengelås på. Da kan ikke hendelen trykkes ned, og man får ikke ut kabelen (uten å ødelegge både kabel og kontakten i bilen...).

Sendte en anmeldelse i går, så er det ihvertfall registrert hos politiet. Sendte også en skademelding til Storebrand, for når jeg begynte å lese litt nøyere på vilkårene står det faktisk at lader er dekket - uten forbehold. Så får vi se... Kjipt er det jo uansett.
Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 16. juni 2017, klokken 07:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:03Et annet tips er å parkere oppå ladekabelen. Da må man ha jekk for å stjele den. Finnes evt. "kabelholder" i stål som er beregnet for slik bruk, slik at man ikke står oppå selve kabelen men en bred stålplate som går rundt kabelen og inn under hjulet igjen.

Blir litt mer pes å sette på lading da.
Hjelper lite når de klipper kabelen.

Nja. En kabel som er klippet ved schukoen er lett å fikse så det blir god som ny. En kabel som er klippet en 1,5 meter fra type 1/2 støpselet blir neppe like lett å selge, litt kort lengde igjen ;)

Og en skjøt er heller ikke spesielt innbringende ved salg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. juni 2017, klokken 08:47Nja. En kabel som er klippet ved schukoen er lett å fikse så det blir god som ny. En kabel som er klippet en 1,5 meter fra type 1/2 støpselet blir neppe like lett å selge, litt kort lengde igjen ;)

Og en skjøt er heller ikke spesielt innbringende ved salg...
Sant nok, hvis man parkerer oppå kabelen. Jeg tenkte mer på de løsningene med stål-brakett som man parkerer oppå. Da har man ikke vekt på kabelen, og det er lett å dra den gjennom etter man har klippet av Schukoen.

Har man kabel med kladd, der man har låst fast kabelen mellom type 1/2 pluggen og kladden, så hjelper sikkert det også. Da må det bli skjøt om de klipper den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 16. juni 2017, klokken 10:27
Jeg tenkte mer på de løsningene med stål-brakett som man parkerer oppå. Da har man ikke vekt på kabelen, og det er lett å dra den gjennom etter man har klippet av Schukoen.

Ikke om stålbraketten er hengslet i ytterkant og foret med gummi på innsiden. Da vil den presse såpass hardt rundt kabelen at det vil være umulig å dra i den. Så en slik løsning ferdig for salg engang men husker jammen ikke hvor...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 16. juni 2017, klokken 07:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:03Et annet tips er å parkere oppå ladekabelen. Da må man ha jekk for å stjele den. Finnes evt. "kabelholder" i stål som er beregnet for slik bruk, slik at man ikke står oppå selve kabelen men en bred stålplate som går rundt kabelen og inn under hjulet igjen.

Blir litt mer pes å sette på lading da.
Hjelper lite når de klipper kabelen.

Jeg tror dashcam er det som kan hjelpe mest mot slikt.
Dersom må en klipper kabelen​ blir den vel litt devaluert?
Men det er jo ikke alle som er like klare i hodet når de stjeler...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA