Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil elbilsalget i Norge stupe?

Startet av Karl-Wilhelm, torsdag 17. august 2017, klokken 17:54

« forrige - neste »

Karl-Wilhelm

Hei!

Byttet "hjelpebatteri" på bilen og gjorde en sjekk på væskenivå i tankene, den ene er bak og kan bare nåes ved å ta av dekselet over motorrommet akter. Alle nivåer var ok, men det var mye oppkaking av smuss og skit overalt under, samt noe rust.

Det står ikke noe i manual om vasking av motorrom annet enn "ikke gjør det", mulig jeg har oversett noe. Det gikk helt fint å spyle forsiktig rundt med haveslange, bilen har ikke gitt noen feilmeldinger eller oppført seg rart etter dette. Gitt Japan sitt nedbørsnivå forventer jeg faktisk at Mitsubishi ikke tar noen kjangser med fuktsikring av elektronikk, dog ville jeg aldri trykkspylt motorrommet på denne.

Vil dog bemerke noen få ting når det gjelder rust,

  • Rust på vakuum og bremserør
  • Rust på ramme som holder motor, lader og inverter
  • Rust på vingeskruer for motorrom deksel
Børst/Rens området på utsatte steder, og bruk for eksempel et hulromsfett for å forsegle/beskytte overflatene, tørk bort overflødig.
Vingeskruene som holder dekselet kan også begynne å sitte over tid, og det er ikke lett å komme til med CRC fra undersiden, smør disse også.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

elekTrond

Takker for informativt innlegg og bilder.  :+1: Det er en 2012 du har? Gnikket du vekk det oransje, og deretter satte metallet inn med fett? Tok du etter-bilder?

Håper ikke min er like like ætt'ete (æsjete) under huven. "Heldigvis" var vingeskruene rusta fast allerede da jeg overtok min for ett år siden. Ute av syne, ute av sinn.  ::)
'13 Mjau

Karl-Wilhelm

#2
Bare hyggelig!

Tok en kjapp runde med stålbørste før jeg la på fett.
(Brukte halv hard "Fluid film", hullromsfett som erstatter/supplerer eldre voksbehandling, typisk for veteranbiler)

Glemte selvfølgelig å fotografere etterpå... men står ikke på å skru av deksel igjen ^^

Slangeklemmer som er på vakuumrør bør byttes til rustfrie/syrefaste.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

65lars

Nyttig informasjon, Karl-Wilhelm.  Takk!
Er på vei til å gjennomgå bilen her også.
Trilling, bestilt KIA

jakure

Nyttig innlegg. Tok en titt i vår C-Zero i går. Den var ikke angrepet slik som Karl-Wilhelm sin - ennå. Men ser jo at det samme vil skje også i vår. Penslet derfor på rusthindrende middel, i tillegg til å spraye på Lanolin antirust for å være "føre-var". Har nylig hatt bilen på lanolin antirustbehandling, men ser at oljen ikke har blitt sprayet godt nok på de stedene som det her nevnes. Neste gang jeg skal ha bilen til behandlet skal jeg selv skru opp motordekselet slik at de får sprayet litt fra den siden også.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

65lars

Hei jakure,

Du sier: Penslet derfor på rusthindrende middel, i tillegg til å spraye på Lanolin antirust for å være "føre-var".

Hvilket "Rusthindrende middel" brukte du? 
Det er jo ørten tusen valg, der ute, og man lurer på om hva, om noe, virker suverent best!?
Takker for svar!
:)
Trilling, bestilt KIA

jakure

Jeg bruker Brunox - fra Torshov Bilrekvisita. Veldig fornøyd med den
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

65lars

Takk.
Jeg forsøker å gjøre "service" på bilen, langt bedre enn den servicen forhandler "forlanger."
Til kr. 5K - eller nær det.
:)
Trilling, bestilt KIA

jakure

Sitat fra: 65lars på onsdag 19. juli 2017, klokken 17:03
Takk.
Jeg forsøker å gjøre "service" på bilen, langt bedre enn den servicen forhandler "forlanger."
Til kr. 5K - eller nær det.
:)
"Kr. 5k"?! Det var voldsomt.
Det går helt sikkert bra å gjøre det selv. Har hatt bil i over 30 år, og har aldri hatt én av dem på service (før i år, da jeg har gått på en smell å kjøpt meg en helt ny bil og må gjøre det pga. garanti). Jeg har gjort vedlikeholdet selv og de har ruslet og gått. Ser for meg at servicen på disse trillingene er meget enkel.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

elekTrond

Jeg har valgt å spare 9K på 4. og 5. års servicen og putter de inn på kontoen for den dagen møkk treffer takvifta ...
'13 Mjau

65lars

Takk til dere begge over der.
Ja, jeg har også gjort service selv på 5-6 biler samt 7 tunge motorsykler, og finner "policien" til forhandler rett og slett uforskammet.  ("Garantien går ut" dersom du ikke tar bilen inn på service innen 12 månerder, sier de...) Osv - selv om bilen kun har gått 5 km på det året.
What kind of BS is that?
Går ut i fra at deres "marked" er en eldre dame på 86, som aldri har tatt på en skrutrekker, eller noe slikt... - og blir lett skremt av denne fremgangsmåten fra forhandler...  :)

Jeg kjører (hittil)  stort sett kun lokalt, og har under 5K km på bilen, etter rundt 18 måneder.
:)
:+1:
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA