Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading bil til bil

Startet av krister461, tirsdag 15. august 2017, klokken 17:40

« forrige - neste »

krister461

Jeg har to scenarier der jeg kunne tenke meg å benytte Powerwall:

1. I huset har vi stabil strømforsyning, men de få gangene strømmen går så mister vi også vannet da vi har vann fra borehull. Derfor hadde det vært praktisk med Powerwall som nødstrøm når strømmen går. På sikt vil vi nok også koble den til solcellepaneltak, og kanskje bidra til bedre strømstyring dersom det kommer variabel døgnpriser.

2. På hytten har vi så liten inntaksikring at den slår seg ut når vi har på mye ovner, forbrenningstoalett og komfyr. Dette gjør også lading av bil litt knotete. Tanken med Powerwall her er at den kan bidra til å ta av peakene slik at sikringen ikke går like lett.

Så, vil Powerwall fungere i begge scenariene over? Er det noen automatikk i Powerwall som lar deg lade den når det er lite belastning for så å benytte den når det er mye belastning?

Setter pris på alle svar. :)

Thor anders

Følger denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

o.b.lix

Sitat fra: krister461 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 22:07
Så, vil Powerwall fungere i begge scenariene over? Er det noen automatikk i Powerwall som lar deg lade den når det er lite belastning for så å benytte den når det er mye belastning?

Det er vel hele poenget med powerwall så det burde være tilstede ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Burger

For scenario 1 sjekk hva som skjer når strømmen ryker. Plusskundene her i Trøndelag har følere på 230 volten inn i huset og så kutter alt når strømmen inn til huset går, også det fra batteribank.

Dette er for å sikre elektrikerne fra at det ikke er strøm når de har koblet av nettet for arbeide.

Det burde finnes smartere løsninger der man kunne kjørt på lokal strøm, men har ikke sett det. Burde også sjekke ut hvor mye strøm powerwall kan fore ut. Da jeg så powerwall v1 så blei jeg ikke imponert over at den kun kunne gi 2kw ut. Aner ikke hva v2 vil gi.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på torsdag 15. juni 2017, klokken 21:13
For scenario 1 sjekk hva som skjer når strømmen ryker. Plusskundene her i Trøndelag har følere på 230 volten inn i huset og så kutter alt når strømmen inn til huset går, også det fra batteribank.

Dette er for å sikre elektrikerne fra at det ikke er strøm når de har koblet av nettet for arbeide.

Det burde finnes smartere løsninger der man kunne kjørt på lokal strøm, men har ikke sett det.

Ikke noe problem det, må ha styring av kontaktor i sikringsskap som legger ut tilførsel fra nettet. Det er ganske vanlig i USA der man har nødgenerator. Kalles "transfer switch" eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: krister461 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 22:07
2. På hytten har vi så liten inntaksikring at den slår seg ut når vi har på mye ovner, forbrenningstoalett og komfyr. Dette gjør også lading av bil litt knotete. Tanken med Powerwall her er at den kan bidra til å ta av peakene slik at sikringen ikke går like lett.
Send dette spørsmålet til Tesla for lenge siden og fikk følgende svar i dag:
"Powerwall is a solar energy storage system and currently only compatible when in combination with solar energy. It is designed to store excess solar energy produced during the day for consumption in the evening. Unfortunately it is not compatible with your requirements."

Synes det virker rart. På nettsidene har man jo tre forskjellige valg når man bestiller powerwall:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA