Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innbyttepriser

Startet av fws, tirsdag 15. august 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

Øyvind.h

Uansett hva man velger å kalle det forskjellen på sedan og kombikupé stor.
Har du hund? Glem sedan. Skal du frakte noe av litt størrelse? Glem sedan.
Vil du ha best mulig bagasjekapasitet? Glem sedan.

Jeg ville ikke kjøpt Model S om det var sedan, fordi sedan er så upraktisk.

Ikke uten grunn sedan tradisjonelt selger svært dårlig i Norge. Kombikupé er mer som stasjonsvogn med veldig skrå bakluke. Dvs litt mindre bagasjeplass enn stasjonsvogn, men mye mer praktisk enn sedan.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. august 2017, klokken 13:05
Uansett hva man velger å kalle det forskjellen på sedan og kombikupé stor.
Har du hund? Glem sedan. Skal du frakte noe av litt størrelse? Glem sedan.
Vil du ha best mulig bagasjekapasitet? Glem sedan.

Enda godt at Model S er en sedan da, i følge produsenten ;)  Men i alle de tilfelle du nevnte går det nok helt greit med en 5-døres amerikansk sedan...


Altså - Jeg så jo at Tesla omtalte Model S som sedan, og så sa de at Model 3 kom til å bli en sedan. Tok det derfor for gitt at Model 3 også ville bli en slik liftback 5-dørers sedan som Model S. Ble svært skuffet da jeg så at det ble en 4-døreres sedan, og da kom "alle" og sa "Jammen, Elon hadde jo sagt at det skulle bli en sedan, og alle vet jo at sedaner kommer uten liftback!". Joda joda, de har helt sikkert rett etter europeisk norm, men i det minste ikke etter Teslas norm, enten det er en norm i statene ellers eller ei.

Derfor tror jeg ikke det er lurt å legge noen føringer på hva Tesla mener når de omtaler biler som "sedan". Ignorer sedan begrepet og tell antall dører (der også "liftback"/"hatch" etc regnes som dører).

For deres egen del må dere få kalle bilene akkurat hva dere vil, men kan være greit å ha i bakhodet at det nødvendigvis ikke behøver å være det samme som Tesla kaller det, og derved heller ikke nødvendigvis en oppfatting dere kan forvente at er universelt akseptert når man diskuterer Teslas biler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#77
Glad jeg bor i Norge og forholder meg til norske definisjoner om både subsidier og karosseriform :)

Så slipper jeg misforståelser når utenlandske produsenter lager egne definisjoner som avviiker fra de norske. Husker Saab ville kalle stasjonsvogn for Estate. Og Audi den for avant.

Men hva man velger å kalle karosseriet endrer som du påpeker ingen ting.
Det viktigste er hvordan det fungerer i praksis. Og det oppsummerte jeg i forrige post :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

Cnet etter kort prøvekjøring:

"And then there's the trunk. Here I was concerned because the rear glass does not swivel upward, this is a sedan not a hatchback, and from looking at the earlier concepts it sure seemed like you'd be left with a narrow opening back there. But, the trunk, though shallow, opens up high and gets well out of the way. There's actually a very large trunk opening and a plenty-deep trunk.

Two bags of golf clubs should be no problem. I bet you could even manage four."

Diravi

Sitat fra: Diravi på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:51
Jeg tok et skjermbilde av snittet av Model 3 fra presentasjonen fredag; det er kanskje det nærmeste vi kommer inntil noen går løs med målebåndet. Det er relativt lett på dette bildet å se hvor bakseteryggen, hattehyllen og bagasjeromsgulvet begynner, og det fremgår vel sånn ca hvor bakluken starter også.

Det kan se ut som om forkant av bagasjeromsgulvet er på høyde med framkant av felgen. Hvis dette er 19"hjul så dekker felgen de fremste 48 cm av bagasjerommet; den delen av gulvet som er bak felgen er noe kortere. Så et sted rundt 90 cm lengde på gulvet virker ikke usannsynlig. Ut fra høyden på lukeåpningen og den synlige terskelen inn til bagasjerommet kan vi anslå høyden i selve rommet til knapt 50 cm (litt høyere bakerst).

Dersom vi legger til grunn en gjennomsnittlig lengde i bagasjerommet (seteryggen og luken skråner) på 80 cm og at bredde er ca lik bredde lukeåpning, ender vi på om lag 420 liter - det er 14,8 cubic feet. Tesla oppgir nå 15 cu.ft. for både frunk og trunk til sammen, men her har jeg regnet som om man fylte volumet med vann og alt lot seg utnytte. Sjefsdesigneren har påpekt at en cabin baggage går akkurat i frunken, IATA-mål på slike er 55x35x20 cm, altså knapt 40 liter eller 1,36 cu.ft.

Summa summarum tror jeg på et bagasjerom med ca 80 cm utnyttbar lengde (litt mer langs gulvet), vel meteren bredde og knapt 50 cm høyde, altså vel 400 liter totalt.

Nå har Model 3 Owners Club tatt alle målene i denne videoen (fra ca 9:26), så her kommer fasiten på gjetningene. https://electrek.co/2017/10/27/tesla-model-3-first-hour-long-in-depth-look-electric-vehicle/

Bagasjerommet er 105 cm langt langs gulvet, men da har de målt helt nede ved seteryggen i forkant, og midt på i bakkant (bagasjerommet buer mot støtfangeren; kortere på hver ytterside). Så realistisk sett noe kortere hvis man skal tenke lengde i hele bagasjerommets bredde.

Bredden bak hjulhusene er ca 115 cm og mellom hjulhusene 96 cm.

Innvendig høyde er 46 cm, men det er målt opp mot underside av den tverrbjelken som går under hattehyllen. Denne bjelken er helt i forkant, inn mot seteryggen, og bak denne er høyden 3-4 cm høyere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ludwig_holberg

#80
Ser ut til å bli veldig god bagasjeplass. Matcher en medium+ stasjonsvogn, vil jeg si, mtp at man også har litt ekstra plass i frunken. Hvis vi snakker kr. 450.000 - 500.000 for AWD, Premium interiør og long range, så er jo dette bortimot en uslåelig bil i det norske markedet. Det gjelder enten man sammenligner med andre fossile biler, eller med andre elektriske biler (alle andre elbiler i samme prisklasse og under har verken AWD, Teslas ladenettverk, eller AP HW 2.5). Liten drawback om hengerfeste ikke kommer (noe det neppe gjør, siden salget går gulle godt uten), men satan dette ser bra ut.  :+1:

Taffelman

https://electrek.co/2017/07/31/tesla-model-3-vs-bmw-3-series/

SitatThe Model 3 is still $35,000 in order to get roughly the same options as a BMW 330i with $43,950 MSRP.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA