Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innbyttepriser

Startet av fws, tirsdag 15. august 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

Apfelsaft

Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 10:22
Hvis tante hadde hatt pi** så hadde tante vært onkel...

Model 3 er en sedan. Ikke pickup, kombi/liftback-utgave/hatch, stasjonsvogn, minibuss, varebil, coupe eller cabrio. La oss sammenligne Apfel med Apfel når vi skal vurdere plass til nedfallsfrukten.
Og ellers går det fint?

Mazda 6 er også en sedan. Det er også Mondeo. Og de kommer med liftback.

En liftback sedan ser slik ut:



Liftback betyr ikke stasjonsvogn. Og det er ikke det samme som hatchback. Mkay?

Forøvrig er det 2017, tante har hva hun ønsker. Biologi spiller ingen rolle. Du er hva du føler. Føler du at du har pikk, så har du det.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

jkirkebo

Sitat fra: Apfelsaft på fredag 04. august 2017, klokken 17:46
Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 10:22
Hvis tante hadde hatt pi** så hadde tante vært onkel...

Model 3 er en sedan. Ikke pickup, kombi/liftback-utgave/hatch, stasjonsvogn, minibuss, varebil, coupe eller cabrio. La oss sammenligne Apfel med Apfel når vi skal vurdere plass til nedfallsfrukten.
Og ellers går det fint?

Mazda 6 er også en sedan. Det er også Mondeo. Og de kommer med liftback.

En liftback sedan ser slik ut:



Liftback betyr ikke stasjonsvogn. Og det er ikke det samme som hatchback. Mkay?

Stemmer, men bildet viser ikke en sedan heller men en kombi-kupé (ofte forkortet til kombi). På en sedan følger ikke bakruta med bakluka opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: vegard89 på fredag 04. august 2017, klokken 15:42
Sitat fra: knut.aulie på fredag 04. august 2017, klokken 10:45
Skulle ha vært en Soul (som beskyldes for å ha ekstremt lite bagasjerom )



Seks ølkasser [emoji1]

Haha ok, jeg gir meg.
[emoji177]

daktari

Ser du bruker den amerikanske definisjonen av sedan, de kaller også kombikupé (hatcback/liftback/5-dørs) for sedan. Men i Europa er det en kombikupé, og S, A5 og tidlige Saab også. Dagens Mondeo og Mazda 6 er kun sedan (4-dørs). Definisjonen er at bagasjerommet bak er fysisk adskilt fra kupéen, ikke som i S med en uttakbar plate.
Det er 2 poeng: 1) sammenlign egenskaper for like biler. 2) lag en egen tråd for "jeg skulle ønske Model 3 heller var en (fyll inn her)"...

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 23:27
Ser du bruker den amerikanske definisjonen av sedan, de kaller også kombikupé (hatcback/liftback/5-dørs) for sedan. Men i Europa er det en kombikupé, og S, A5 og tidlige Saab også. Dagens Mondeo og Mazda 6 er kun sedan (4-dørs). Definisjonen er at bagasjerommet bak er fysisk adskilt fra kupéen, ikke som i S med en uttakbar plate.
Det er 2 poeng: 1) sammenlign egenskaper for like biler. 2) lag en egen tråd for "jeg skulle ønske Model 3 heller var en (fyll inn her)"...

En liten korreksjon, dagens Mondeo leveres både som sedan og kombi.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 23:27
Ser du bruker den amerikanske definisjonen av sedan, de kaller også kombikupé (hatcback/liftback/5-dørs) for sedan. Men i Europa er det en kombikupé, og S, A5 og tidlige Saab også.

... og siden Tesla er ett amerikansk selskap så er det den amerikanske definisjonen Tesla bruker. F.eks. om Model S sedanen de selger...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

daktari

Ja, ser Mondeo fås som kombi også nå. Beklager feilen.

Apfelsaft

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. august 2017, klokken 18:08
Stemmer, men bildet viser ikke en sedan heller men en kombi-kupé (ofte forkortet til kombi). På en sedan følger ikke bakruta med bakluka opp.
Det er en sedan-utgave med liftback-konfigurasjon. Den er helt lik standard sedan-utgaven, bare at bakluka er liftback. Det er poenget og det er det som betyr noe i diskusjonen her.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Øyvind.h

Tror Ford kaller kombikupéen sin for 5-dørs.

Men ja - kombikupé er uendelig nye mer praktisk enn sedan.
Hadde Model S vært sedan hadde jeg opprinnelig aldri kjøpt fordi det ikke dekker mine behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Apfelsaft på torsdag 10. august 2017, klokken 02:27
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. august 2017, klokken 18:08
Stemmer, men bildet viser ikke en sedan heller men en kombi-kupé (ofte forkortet til kombi). På en sedan følger ikke bakruta med bakluka opp.
Det er en sedan-utgave med liftback-konfigurasjon. Den er helt lik standard sedan-utgaven, bare at bakluka er liftback. Det er poenget og det er det som betyr noe i diskusjonen her.
Du tviholder på den amerikanske definisjonen. Her i Europa er det anderledes. En sedan har 3 "bokser". Kombi, kombikupé, liftback, hatch, 5-dørs har 2 "bokser". På sedanen er den 3. boksen, bagasjerommet altså, fysisk adskilt fra kupéen. Jeg kan ikke se forskjell på sedan med liftback og kombikupé, men du kan sikkert avklare? Bildet er fra wikipedia, se avsnittet om "internasjonal terminologi".

Det som betyr noe her er å sammenligne plassforhold og praktikaliteten mot andre biler. Da må vi være såpass presise at vi snakker om samme biltype. Vi må bruke vokabularet vi har til rådighet for å differensiere og presisere. Hvis noen sier sedan men mener kombikupé så snakker vi ikke om det samme. De fleste i Norge bruker sedan om bil med 4 dører og adskilt bagasjerom fra kupéen. Til slutt kunne vi bare snakket om "bil" og sammenlignet Twizy mot Raptor...

Amoss

Sitat fra: daktari på torsdag 10. august 2017, klokken 10:43
På sedanen er den 3. boksen, bagasjerommet altså, fysisk adskilt fra kupéen.

Og når man så har nedfallbare bakseter, er bagasjerommet da fysisk adskilt fra kupèen? Eller er det om hattehylla er uttagbar som utgjør forskjellen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. august 2017, klokken 10:48
Og når man så har nedfallbare bakseter, er bagasjerommet da fysisk adskilt fra kupèen? Eller er det om hattehylla er uttagbar som utgjør forskjellen?

I forhold til disse definisjonene regnes det fremdeles som fysisk adskilt, selv om man kan legge ned setene. Nedfellbare seterygger endrer ikke selve karrosseriformen. Dette er egentlig veldig enkelt, i Europa er det sånn at dersom selve baruta blir med bagasjelokket opp er den 5-dørs kombi, blir ruta ikke med opp er det 4-dørs sedan.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 10. august 2017, klokken 11:01
Nedfellbare seterygger endrer ikke selve karrosseriformen.

Karroseriformen på Model 3 og Model S er så å si helt like. Eneste forskjellen mellom dem er at hattehyllen på model 3 er fast, og at - som du er inne på - bakruta ikke er med bakluka når den åpnes.

Hvorfor man blander inn europeisk definisjon når man diskuterer amerikanske biler er for meg fortsatt ukjent. Merk at Tesla - som vi jo diskuterer - kaller både Model S og Model 3 for sedaner.

I "gamle dager" var det enkelt, da hadde man sedaner og stasjonsvogner. Stasjonsvognene var gjerne litt lenger og med bakdør, ingen hattehylle og ett tak som gikk rett bak til bakluka som var mer eller mindre loddrett. Baksetene i en sedan kunne ikke legges ned. Dette var da helt klart to vidt forskjellige karosseri typer.

Siden den gang har det skjedd mye. Vi har fått "stasjonsvogner" som er akkurat like lange som sedanene - ja, sogar enda mindre (men da kalles de jo ikke stasjonsvogn lengre), og vi har fått mange andre "mellomting" med en rekke mer eller mindre overlappende navn, og nye typer (SUV) som har mer eller mindre overtatt markedet til stasjonsvognene men markerer seg mer på ha mer høyde enn lengde i forhold til "sedanene". Ja, også har man sedaner som ikke har noe fysisk skille inn til bagasjerommet når setene legges ned og "rumper" som har samme form som liftback/kombikupe/whatever.

Etter min mening har begrep som "sedan" vs. "kombi"/"kombikupe" etc. mer eller mindre mistet sin betydning. Å oppgi om bilen er 4- eller 5- dørers er mer relevant. Men så ser jeg folk som blånekter på at Model S har noe mer enn 4-dører, så da er vi kanskje like langt ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Nå er vi langt inne i semantikk-verden. Men i Europa (hvor vi befinner oss ;)) er det forskjell på sedan og kombi. Men jeg er enig med deg i en ting, det er smartere å understreke hva man mener ved å kalle dem 5-dørs kombi og 4-dørs sedan.

Men det er altså bakluka som i dagens designspråk avgjør spørsmålet, ikke hvorvidt bakseteryggen kan felles ned eller ikke. Det er i min mening veldig nyttig å kunne skille disse to fra hverandre, da det er ganske stor praktisk forskjell på dem når de skal fylles med alskens skrammel baki.

At folk blånekter på at Model S er 5-dørs endrer ikke på det faktum at den faktisk ER det heldigvis. Så kan folk blånekte alt de vil!  :laugh:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

daktari

Helt enig med Rolf og Amoss. Hvis vi følger amerikansk logikk så bør vi (for å skille bilene fordi de har markant forskjellige fraktegenskaper) si:
sedan (Model 3)
sedan med liftback/hatchback/5-dørs etc (Model S)

Da foreslår jeg at vi, for å spare oss for unødige tastetrykk og misforståelser, stryker sedan fra siste type bil og kaller den kun det som karakteriserer bagasjerommet. Slik:
sedan (Model 3)
sedan med liftback/hatcback/kombi/5-dørs etc (Model S)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA