Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innbyttepriser

Startet av fws, tirsdag 15. august 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

steam

Sitat fra: Diravi på torsdag 03. august 2017, klokken 18:11
Sitat fra: Apfelsaft på torsdag 03. august 2017, klokken 00:14
450 liter... Ikke 400. Dere sprer utdatert informasjon.

Kan ikke du heller spre oppdatert informasjon, hvis du har en kilde på det?  8)

Tesla oppgir selv 15 cubic feet, det er knapt 425 liter. Men det er frunk og trunk til sammen. Så å anta at selve bagasjerommet er +-400 liter er vel ikke å spre feilinformasjon.

Men hvis du har en mer oppdatert kilde enn Tesla selv så kan du jo henvise til den. ;-)

Når det gjelder poenget ditt om endret åpning så kan det se ut som om bakparten er marginalt forlenget for å få en mer skrånende (og derved større) åpning.

Tesla oppgir amerikanske liter. Det er forskjell på hvordan amerikanere og europeere måler bagasjeromsliter.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

hELgenen

Aldri i verden om fruen sin koffert får plass i den luken den - aldri i verden!
Og så skal resten av familien ha med sitt - glem det.
Denne bilen har for lite bagasjerom for at en familie kan dra f.eks opp til Gardermoen med kofferter
Er dere 2 så fikser dere det lett ved en koffert i bagasjerom og en der i baksetet, men en familie med barn - glem det!

Dette er Tesla sin pendlerbil, eller hverdagsbil for enkle turer til butikken, besøke venner osv, men noen familiebil
er og blir det aldri. Da må en opp på Model S eller X - enkelt og greit.

Amoss

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. august 2017, klokken 22:50
Denne bilen har for lite bagasjerom for at en familie kan dra f.eks opp til Gardermoen med kofferter
Er dere 2 så fikser dere det lett ved en koffert i bagasjerom og en der i baksetet, men en familie med barn - glem det!

EN koffert i bagasjerommet? :O  Du får unnskylde meg, men nå må jeg bare lure på hvor store kofferter din familie bruker...

Selv har jeg overhode ikke bekymret meg over størrelsen på bagasjerommet, men var litt skeptisk til åpningen. Kan bli litt problematisk å få inn en del parkas fra IKEA handelen, men det er vel strengt talt det eneste...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

daktari

Dette er jo en sedan, og jeg synes den virker like stor som andre i samme klasse A4, 3-serie, Mondeo,  Mazda 6 etc. Også 10-15 år gamle 5-serie o.l. Vil være like store.
Sedaner selger lite i Norge antagelig pga. våre behov for plass. Vær obs på forskjellige målemetoder og at noen stasjonsvogner måles opp til vinduet og andre ikke.

Apfelsaft

Sitat fra: Diravi på torsdag 03. august 2017, klokken 18:11
Kan ikke du heller spre oppdatert informasjon, hvis du har en kilde på det?  8)

Tesla oppgir selv 15 cubic feet, det er knapt 425 liter. Men det er frunk og trunk til sammen. Så å anta at selve bagasjerommet er +-400 liter er vel ikke å spre feilinformasjon.

Men hvis du har en mer oppdatert kilde enn Tesla selv så kan du jo henvise til den. ;-)

Når det gjelder poenget ditt om endret åpning så kan det se ut som om bakparten er marginalt forlenget for å få en mer skrånende (og derved større) åpning.
My bad, mente å skrive 425 liter. Kilden er Teslas offisielle post for spesifikasjoner. Det var tidligere oppgit 14 cf (400 L), men ble endret til 15 cf (425 L). Antok det var her 400 liter kom fra. Artikkelen er forresten lett søkbar.

Det er en bil tilsvarende 3 Serie BMW (faktisk litt større). Tror kofferten til fruen går fint i Model 3, men det er vel bare å prøve når de får demobilene på Tesla-senterene? Ikke ta tapet på forskudd.

Vil gjerne se denne enorme kofferten som ikke går inn i normale biler. Gjerne mål den.

Sitat fra: daktari på fredag 04. august 2017, klokken 01:35
Dette er jo en sedan, og jeg synes den virker like stor som andre i samme klasse A4, 3-serie, Mondeo,  Mazda 6 etc. Også 10-15 år gamle 5-serie o.l. Vil være like store.
Sedaner selger lite i Norge antagelig pga. våre behov for plass. Vær obs på forskjellige målemetoder og at noen stasjonsvogner måles opp til vinduet og andre ikke.
Den er som sagt større enn 3 Serie, ja. Både innvendig og utvendig. Unntaket er at 3 Serie har lavere gulv i baksetet som kanskje gir mer rom eller komfort. Vet ikke med A4, Mondeo og Mazda 6, men disse er vel rundt samme størrelse som 3 Serie (ihvertfall A4) - så "go figure".

Mazda 6 og Mondeo får du i liftback-utgave, så de vinner lett på dette punktet.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Diravi

Dette er Tesla sin pendlerbil, eller hverdagsbil for enkle turer til butikken, besøke venner osv, men noen familiebil
er og blir det aldri. Da må en opp på Model S eller X - enkelt og greit.

En standard amerikansk full size "spinner" med fire hjul har HxBxD ca 70x48x30. Det ser ut som om du greit får tre slike inn i bagasjerommet. Pluss et mindre kolli i rommet under gulvet og en carry-on i frunk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

vegard89

I min A4 sedan får jeg inn seks ølkasser baki, da har jeg fortsatt litt plass igjen. Føler alle nye biler ikke har kjangs til å matche det, greit at ting er flatt men dybden pleier å utebli. Vet ikke hvor mye plass min har men forstår det sånn at TMS har 900l, så hvis denne har under halvparten så er det ganske lite!

Brede

Sitat fra: vegard89 på fredag 04. august 2017, klokken 09:10
I min A4 sedan får jeg inn seks ølkasser baki, da har jeg fortsatt litt plass igjen. Føler alle nye biler ikke har kjangs til å matche det, greit at ting er flatt men dybden pleier å utebli. Vet ikke hvor mye plass min har men forstår det sånn at TMS har 900l, så hvis denne har under halvparten så er det ganske lite!

Siste generasjon A4 har 480l kapasitet.

vegard89

Okei, da er det jo ikke så forferdelig gale. Men den TM3 størrelsen er vel med frunken? Da er det ikke like bra som om alt hadde vært ett sted.

daktari

Sitat fra: Apfelsaft på fredag 04. august 2017, klokken 05:18
Mazda 6 og Mondeo får du i liftback-utgave, så de vinner lett på dette punktet.
Hvis tante hadde hatt pi** så hadde tante vært onkel...

Model 3 er en sedan. Ikke pickup, kombi/liftback-utgave/hatch, stasjonsvogn, minibuss, varebil, coupe eller cabrio. La oss sammenligne Apfel med Apfel når vi skal vurdere plass til nedfallsfrukten.

knut.aulie

Skulle ha vært en Soul (som beskyldes for å ha ekstremt lite bagasjerom )

Seks ølkasser [emoji1]

Rolf Gjerdsjø

På sedaner de siste årene er det først og fremst selve lukeåpningen og ikke rommet inni som er problemet. Det betyr at sedaner kan fungere i det daglige for familier så lenge det ikke er barnevognsbarn. Selv har jeg feriert med en (leid) Mercedes C-klasse en uke i Spania. Ikke noe problem, men man kan naturligvis ikke ta med seg "hele huset".

Men når det er sagt, jeg hadde selv endel reservasjoner med å ha en Model 3 som hovedbil (jeg har fremdeles barnevognsbarn), men som konebil til far vil den faktisk være innertier hos oss. ;)

Edit: Ellers er det som småbarnsfar ikke lengre ølkasser som utgjør måling av bagasjevolum... :laugh:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

GOS

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 04. august 2017, klokken 11:23
På sedaner de siste årene er det først og fremst selve lukeåpningen og ikke rommet inni som er problemet. Det betyr at sedaner kan fungere i det daglige for familier så lenge det ikke er barnevognsbarn. Selv har jeg feriert med en (leid) Mercedes C-klasse en uke i Spania. Ikke noe problem, men man kan naturligvis ikke ta med seg "hele huset".

Men når det er sagt, jeg hadde selv endel reservasjoner med å ha en Model 3 som hovedbil (jeg har fremdeles barnevognsbarn), men som konebil til far vil den faktisk være innertier hos oss. ;)

Edit: Ellers er det som småbarnsfar ikke lengre ølkasser som utgjør måling av bagasjevolum... :laugh:

En Sedan må vel fint kunne fungere cor småbarnsfamilier nå som den gjorde når våre var små for 25-30 år siden. Hadde da Mazda 626 sedan og en vanlig bagvogn hvor hjul og bag ble tatt av og så satt i bunn av den sammenlagte ramma til vogna. Pakket så oppe i selve bagen og kofferter ved siden av. Må vel gå nå også. Vil tro vognene er vel så lette å slå sammen nå som da.

Edit: Sedan ikke stasjonsvogn.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: GOS på fredag 04. august 2017, klokken 11:53
En Sedan må vel fint kunne fungere cor småbarnsfamilier nå som den gjorde når våre var små for 25-30 år siden. Hadde da Mazda 626 stasjonsvogn og en vanlig bagvogn hvor hjul og bag ble tatt av og så satt i bunn av den sammenlagte ramma til vogna. Pakket så oppe i selve bagen og kofferter ved siden av. Må vel gå nå også. Vil tro vognene er vel så lette å slå sammen nå som da.

Forskjellen på sedaner som Mazda 626 og dagens er lukeåpningen, og det er som nevnt denne som gjerne er den største utfordringen. Akkurat størrelse på barnevogner fra 80-tallet kontra i dag skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om, men det er på mange av dagens vogner endel mer demontering som må til før de går baki en bil hvilket igjen gjør sedaner unødvendig klønete.

Man kan godt si at barnefamilier bør klare seg med en sedan, men når det finnes alternativer så er valget veldig enkelt for mange. Jeg selv har tatt valget, og det har vært stasjonsvogner med mye plass (2013 Mazda 6, 2016 Ford Mondeo) som har vært bilene for oss siden barnevogner ble involvert. Det var aldri aktuelt å bestille noen av dem som sedan bare fordi mine foreldre fikk plass til oss ungene i en Mazda 626. ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

vegard89

Sitat fra: knut.aulie på fredag 04. august 2017, klokken 10:45
Skulle ha vært en Soul (som beskyldes for å ha ekstremt lite bagasjerom )

Seks ølkasser [emoji1]

Haha ok, jeg gir meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA