Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innbyttepriser

Startet av fws, tirsdag 15. august 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Skvulp på mandag 26. juni 2017, klokken 11:46
Nødløsning kan vel være skiboks?
Spiser sikkert en del rekkevidde, hadde vært greit å vite hvor mye, noen som vet dette?
5-15 prosent avhengig av type boks og ikke minst fart...

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Skvulp på mandag 26. juni 2017, klokken 11:46
Nødløsning kan vel være skiboks?
Spiser sikkert en del rekkevidde, hadde vært greit å vite hvor mye, noen som vet dette?

Ca 5-15% eller deromkring, som Skvulp sier over:
Sitat fra: Bjørn Nyland tester Whispbar


HCO

#32
Sitat fra: Skvulp på mandag 26. juni 2017, klokken 11:46
Nødløsning kan vel være skiboks?
Eller Thule Backup:
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Skvulp

Ikke så ille reduksjon da!
Da har jeg en løsning til samboeren som er skeptisk. :+1:
Skiboks og Thule backup samtidig kan bli et artig syn ;D
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

HCO

2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Måkemannen

Sitat fra: Skvulp på mandag 26. juni 2017, klokken 11:46
Nødløsning kan vel være skiboks?
Spiser sikkert en del rekkevidde, hadde vært greit å vite hvor mye, noen som vet dette?
Henger.. ? Spiser vel enda mer rekkevidde, men nok av plass.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Diravi

Bloomberg har målt bagasjeromsåpningen:

"I brought a tape measure with me, and the opening measured 18.5 inches tall and 42 inches at its widest."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-31/driving-tesla-s-model-3-changes-everything

Altså 47 cm høyde på åpningen og 106,5 cm bredde.

Det bør holde til å laste inn store kofferter - de er typisk 46-48 cm på høykant. Selve rommet bør være litt høyere enn åpningen fordi det ut fra Motortrend-bildene ser ut til å være en innlastingsterskel på ca 10 cm.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2018/exclusive-tesla-model-3-first-drive-review/#tesla-model-3-trunk-space

Bildet viser også at bredden mellom hjulhusene ser ut til å være omtrent den samme som bredden på åpningen. Med andre ord peker det mot at bagasjerommet er over meteren bredt. Dermed ser det ut til at man kan laste 3-4 store kofferter, samt en mindre bag i rommet under gulvet, og en cabin-size trillekoffert i frunk. Rommet bør også være rikelig stort for barnevogner og lignende.

Ifølge Bloomberg-artikkelen har både Mercedes C-klasse og BMW 3-serie mindre bagasjerom enn Model 3.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Erl_end

Sitat fra: Diravi på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:20

Altså 47 cm høyde på åpningen og 106,5 cm bredde.



Da er det kun dybden vi skulle hatt mål på, hvis ikke noe har klart og finne ut av det.. :)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Diravi

#39
Jeg tok et skjermbilde av snittet av Model 3 fra presentasjonen fredag; det er kanskje det nærmeste vi kommer inntil noen går løs med målebåndet. Det er relativt lett på dette bildet å se hvor bakseteryggen, hattehyllen og bagasjeromsgulvet begynner, og det fremgår vel sånn ca hvor bakluken starter også.

Det kan se ut som om forkant av bagasjeromsgulvet er på høyde med framkant av felgen. Hvis dette er 19"hjul så dekker felgen de fremste 48 cm av bagasjerommet; den delen av gulvet som er bak felgen er noe kortere. Så et sted rundt 90 cm lengde på gulvet virker ikke usannsynlig. Ut fra høyden på lukeåpningen og den synlige terskelen inn til bagasjerommet kan vi anslå høyden i selve rommet til knapt 50 cm (litt høyere bakerst).

Dersom vi legger til grunn en gjennomsnittlig lengde i bagasjerommet (seteryggen og luken skråner) på 80 cm og at bredde er ca lik bredde lukeåpning, ender vi på om lag 420 liter - det er 14,8 cubic feet. Tesla oppgir nå 15 cu.ft. for både frunk og trunk til sammen, men her har jeg regnet som om man fylte volumet med vann og alt lot seg utnytte. Sjefsdesigneren har påpekt at en cabin baggage går akkurat i frunken, IATA-mål på slike er 55x35x20 cm, altså knapt 40 liter eller 1,36 cu.ft.

Summa summarum tror jeg på et bagasjerom med ca 80 cm utnyttbar lengde (litt mer langs gulvet), vel meteren bredde og knapt 50 cm høyde, altså vel 400 liter totalt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Stilig Diravi.
Car&Driver har nettopp testet BMW 330i. Et bilde, men de har noen metoder og fine tabeller. Blir spennende å se når de første "in depth reviews" kommer fra motorpressen.
http://www.caranddriver.com/reviews/2017-bmw-3-series-in-depth-model-review-2017-bmw-3-series-cargo-space-and-storage-review-car-and-driver-page-7
Flere bilder i galleriet deres.


Diravi

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:32
Stilig Diravi.
Car&Driver har nettopp testet BMW 330i. Et bilde, men de har noen metoder og fine tabeller. Blir spennende å se når de første "in depth reviews" kommer fra motorpressen.
http://www.caranddriver.com/reviews/2017-bmw-3-series-in-depth-model-review-2017-bmw-3-series-cargo-space-and-storage-review-car-and-driver-page-7
Flere bilder i galleriet deres.



Interessant artikkel! Og hos Car and Driver oppgis BMW 3-serie til 17 cu.ft, mens den er 14 hos Bloomberg. Illustrerer alt rotet med målemetoder. Uansett laster C&D den med fem carry-ons. Det vil TM3 greie også, sannsynligvis har den plass til seks.

Ble mye nerding dette, men poenget er bare at utover det med manglende fleksibilitet pga at det er en sedan, så skal ikke folk være så bekymret for selve bagasjeromsvolumet. Det ser ut til å være minst på nivå med andre biler i samme klasse.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

[quote author=Diravi link=topic=33918.msg596570#msg596570  men poenget er bare at utover det med manglende fleksibilitet pga at det er en sedan, så skal ikke folk være så bekymret for selve bagasjeromsvolumet. Det ser ut til å være minst på nivå med andre biler i samme klasse.
[/quote]
Enig, og åpningen så bra ut også på bildene til MT.

Husker jeg fikk en Emmaljunga sportsvogn i gamle Lexus IS200en min - men da måtte hjulene av. Og det var begrenset med plass forøvrig. Vi klarte også å dra på helgetur 4 mann med ski inni og 5 med ski på taket med den. Men enklere med stasjonsvogn...

Apfelsaft

#43
450 liter 425 liter... Ikke 400. Dere sprer utdatert informasjon.
EDIT: Skrev feil, oppdatert bagasjeromsplass er 425 liter.

Listen nederst er mye mindre. Ser ut som de har flyttet kanten lenger ut også (se på vinkelen på siden. Rundt pakningen ser det også ut som de har forbedret åpningen. Det er utvilsomt større åpning, uten at vi har nøyaktig tall på hvor mye...

Produksjonsutgaven:






Prototypen fra ifjor:



Her ser du hvor mye mindre åpningen blir med så stor list. Ser som sagt ut som de har skråstilt åpningen mer.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Diravi

#44
Sitat fra: Apfelsaft på torsdag 03. august 2017, klokken 00:14
450 liter... Ikke 400. Dere sprer utdatert informasjon.

Kan ikke du heller spre oppdatert informasjon, hvis du har en kilde på det?  8)

Tesla oppgir selv 15 cubic feet, det er knapt 425 liter. Men det er frunk og trunk til sammen. Så å anta at selve bagasjerommet er +-400 liter er vel ikke å spre feilinformasjon.

Men hvis du har en mer oppdatert kilde enn Tesla selv så kan du jo henvise til den. ;-)

Når det gjelder poenget ditt om endret åpning så kan det se ut som om bakparten er marginalt forlenget for å få en mer skrånende (og derved større) åpning.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA