Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trekkvogn?

Startet av ELDavid, tirsdag 15. august 2017, klokken 01:59

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på torsdag 15. juni 2017, klokken 13:40
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. juni 2017, klokken 08:22
0,6 x520 = 310

For egen del ville jeg nok heller tatt utgangspunkt i EPA eller WLTP testen enn NEDC...
Ønsker jo egentlig at NEDC graves ned på et mørkt sted, men foreløpig er det en tommelfingerregel for meg med ca halv NEDC under worst case forhold på vinter.
Prosenten må jo nødvendigvis bli lavere på EPA og WLTP.
Egentlig burde elbiler hatt oppgitt både sommer og vinterrekkevidde. Det er jo det vi entusiaster opererer med.

Trond Mjøs

Ein annan faktor som påverkar rekkevidde er jo om det er flatt, nedover eller oppoverbakke. Dersom ein klatrar frå havnivå til over 1000 moh vil rekkevidden verta drastisk redusert i høve til flat veg. Dette er ein faktor som eg trur ikkje alle er fullt ut inneforstått med. Dersom ein i tillegg har -20 grader C på denne turen så forverrar naturlegvis dette tilhøva enno meir. (Les: vinterferietur frå Oslo til Hardangervidda).

tuono

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. juni 2017, klokken 13:15
Sitat fra: tuono på torsdag 15. juni 2017, klokken 10:49
Her har dere den artikkelen. 25 mil uansett vær sier han. Ta det som en utfordring :)
https://www.motor.no/artikler/opel-ampera-e-reell-rekkevidde/
Rune Korsvold  i Motor kjenner jeg godt til. (han var også naboen min i mange år). Han har ikke noen spesiell kompetanse på elbil selv om han har vært motorjournalist i en mannsalder. Det bærer artiklene i Motor preg av....
De kommer seg nok etterhvert. Men foreløpig en ekstra klype med salt.

Jornalistene i Motor forholder jeg meg ikke noe særlig til. Hva Stein Pettersen i Opel Norge uttaler er nok mer verdt å merke seg.

knut.aulie

Sitat fra: tuono på torsdag 15. juni 2017, klokken 15:32
Hva Stein Pettersen i Opel Norge uttaler er nok mer verdt å merke seg.
Markedssjef og PR ansvarlig [emoji57]

Men han bør jo kunne holdes til rette med hva han sier, så enig i at han kan tillegges mer vekt.

tuono

Ja....ihvertfall ut i fra hva man normalt tillegger stillingen til en som er ansatt som PR- og markedssjef hos en bilimportør.

Egil Fonn

En faktor som har stor betydning om vinteren er småkjøring kontra langkjøring. Står bilen og nedkjøles brukes mye energi for å varme opp kupe og batteri. Ampera har aktiv batteri varming som kobler inn om batteriet er kaldt. Det store batteriet har mye masse som krever mye energi for oppvarming om det blir nedkjølt. På MB B electric  kan  batteri varme ikke slåes av og den suger masse strøm ved småkjøring i kulde. På Tesla kan batteri varme slåes av og det spares mye strøm ved småkjøring. Usikker på om batteri varme kan styres manuelt på Ampera?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Olemann


Merkelig at man orker disse spekulasjonene dag etter dag, samme på FB gruppen.  Som både jeg selv og andre har sagt tidligere, 50% NEDC er et ryddig estimat.  Men skal påta meg å klare kjøre den tom lenge før det, det holder med -20 grader, 23 i kupeen, slaps på veien og motorveifart og endel stigning.

Får jeg 25 mil på vinter er jeg fornøyd.  Får jeg 28 smiler jeg.  Får jeg 22 mil så er det ikke noe stort smil.

Så får vi vente på vinteren og erfaringer, men at noen ser for seg 35 mil er å be om vinterdepresjoner...

knut.aulie

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 16. juni 2017, klokken 18:22
Usikker på om batteri varme kan styres manuelt på Ampera?
Det er egen knapp for å skru av batterikondisjonering i app.

sylwester

Sitat fra: kammiz på tirsdag 13. juni 2017, klokken 08:21
http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/uebersicht/partials/reichweite/reichweitensimulator.html

Den har jeg lekt med og det laveste jeg har fått hittil er 167km (lav hastighet, -20 grader og varme på (doh!))
Det høyeste jeg fikker 565km (lav hastighet, +20 grader og varme av)
Så bilen klarer et sted mellom 16 og 57 mil i følge den.

Det gamle tirikset ved å halvere NEDC er sikkert ikke så galt heller.. Dvs. 25 mil. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Sitat fra: sylwester på fredag 16. juni 2017, klokken 23:03
Det høyeste jeg fikk er 565km (lav hastighet, +20 grader og varme av)
Så bilen klarer et sted mellom 16 og 57 mil i følge den.
Teslabjørn fikk 623 ...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA