Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trekkvogn?

Startet av ELDavid, tirsdag 15. august 2017, klokken 01:59

« forrige - neste »

ELDavid


kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bno

Fin den siden der, la inn a, b, c hhv høy, -10, varme på =269, samme men a med middel = 256 Det virket litt merkelig. 25ish en vintersdag, ja absolutt
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Tom E.

Har testet ut at bilen greier over 400 km med normal kjøring i normal norsk temperatur ( en del forbikjøringer) i 80 km/h sonen på E 39 med mange ulike  høyder og klima på. Kjørte 388 km og hadde igjen 29 når jeg kom hjem. 9 til 13 grader og regnvær.

tuono

Lå ute en artikkel der en fra Opel Norge garanterte at den ikke kom under 280 km...
Har lett, men klarer ikke å finne den.

Olemann

Da tar de seg antagelig vann over hodet. Har eid flere elbiler og det er ikke noe problem å kjøre en bil på vinteren slik at under 50% av NEDC oppgitt rekkevidde oppnås. 
Er det minus 20, med varme på 22 grader, litt snøslaps i veibanen og i tillegg hastigheter på 80km/t +  så er jeg rimelig sikker på at Opel ikke leverer over 28 mil. Fraværet av varmepumpe gjør også sitt til.

MEN; får jeg 20 mil under slike forhold er jeg mer enn fornøyd, skal man unngå skuffelser er det bare å jekke ned forventningene :-)

TM

Nei, noen reell "garanti" kan ingen gi, og det finnes vel heller ingen leverandør som gir garantert maks bensinforbruk på en bensinbil (selv om jeg mener at noen har forsøkt det før). Å kommer under 50 % av NEDC rekkevidde om vinteren er normalt veldig lett, og lettere jo mindre batteriet er. Men med 60 kW skal det nok godt gjøres, men ved kjøring i Karasjok i minus 40 vel det helt sikkert bli kortere rekkevidde enn 280 km. I praktis vil nok alle ved landeveiskjøring oppnå lenger rekkevidde enn 50 % av NEDC om vinteren.

knut.aulie

Husk at NEDC er 520 km.
26 mil på vinter er nok greit å klare, men bare motorveifart i minus 15-20 vil nok være utfordrende.

turfsurf

Hm, med Tesla S85(D) måtte var jeg aldri i nærheten av 50% rekkevidde. På dårlig brøyta motorvei med takboks kom jeg vel ned i 30 mil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juni 2017, klokken 07:37
Hm, med Tesla S85(D) måtte var jeg aldri i nærheten av 50% rekkevidde. På dårlig brøyta motorvei med takboks kom jeg vel ned i 30 mil.
Det er vel ikke dumt å se på forholdet opp mot Tesla, med samme type HEVAC.
Hvilken prosent er den dårligste du hadde?

turfsurf

Var vel så vidt under 60%. Lå da i ca 120 på motorvei med kraftig snøfall og takboks mye av veien.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

0,6 x520 = 310
Det blir spennende å se min facit til vinteren [emoji1]
Er nok preget av at kortrekkevidde naturlig nok påvirkes kraftigere prosentvis pga mindre batteri.

tuono


knut.aulie

Sitat fra: tuono på torsdag 15. juni 2017, klokken 10:49
Her har dere den artikkelen. 25 mil uansett vær sier han. Ta det som en utfordring :)
https://www.motor.no/artikler/opel-ampera-e-reell-rekkevidde/
Rune Korsvold  i Motor kjenner jeg godt til. (han var også naboen min i mange år). Han har ikke noen spesiell kompetanse på elbil selv om han har vært motorjournalist i en mannsalder. Det bærer artiklene i Motor preg av....
De kommer seg nok etterhvert. Men foreløpig en ekstra klype med salt.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. juni 2017, klokken 08:22
0,6 x520 = 310

For egen del ville jeg nok heller tatt utgangspunkt i EPA eller WLTP testen enn NEDC...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA