Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkeringssensorer foran og bak

Startet av N00b, mandag 14. august 2017, klokken 20:13

« forrige - neste »

N00b

Når bilen lader og viser 100% så bruker den ubeskrivelig lang tid på siste %.  Betyr det at bilen lader batteriene helt opp til de virkelige 100% og 4.2 volt?

Jeg observerte i går tapering der bilen ladet med 17.3kw mellom 88-90% og 10.2kw mellom 97 og 98%. 

bjaolsen

Siste % bruker lang tid da bms utfører balansering av cellespenninger... Har jeg blitt fortalt
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elekTrond

Kjenner ikke Zoe i detalj, men stemmer nok det bjarnt sier om balansering. I bulk-fasen bøtter den på med maksimal, konstant strømstyrke. Når batteriet når en gitt cellespenning eller prosentsats, går laderen over i neste fase hvor den går etter en konstant-volt. Dette konseptet kalles CC-CV - eller Constant-Current - Constant-Voltage.

Hører det godt på den viftekjølte laderen til elsykkelen min. Etter 3-4 timer blir den stille, før den starter og stopper vifta en par-tre ganger til den er fornøyd. Den skal få gå en halvtime eller så etter ... var det siste gang den blir stille? Noe sånt.


Eksempel #1 - power-topics.blogspot.no/2016/05/constant-voltage-constant-current.html


Thursday, May 26, 2016
Constant Voltage, Constant Current Battery Charging

When the discharged battery (at 15V) is connected to the power supply, the battery will start to charge at the pre-set constant current level. The current will remain constant until the voltage rises to 28V. At this point the power supply will transition to constant voltage mode and the current will decay to zero when the battery is fully charged.


Eksempel #2 - batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries


BU-409: Charging Lithium-ion
Charge stages of lithium-ion
Figure 1: Charge stages of lithium-ion. Li-ion is fully charged when the current drops to a set level. In lieu of trickle charge, some chargers apply a topping charge when the voltage drops.
Courtesy of Cadex



Kilder:
'13 Mjau

gasgaraget

Laddaren rampar ner de sista 20-25 minuterna från 7kW i detta fallet. 77% vid start.
Så balanseringen tar inte så lång tid.

Jonas
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

Måkemannen

Sitat fra: gasgaraget på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:34
Laddaren rampar ner de sista 20-25 minuterna från 7kW i detta fallet. 77% vid start.
Så balanseringen tar inte så lång tid.

Jonas
Hvor får du tak i den kurven? Canze?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


gasgaraget

Jag loggar förbrukad energi på laddboxen med separat elmätare.
Då får man även lite bättre kontroll på laddeffektiviteten på olika laddeffekter.

Jonas
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

bjaolsen

 8) - du må gjerne også ta ut en graf/data med cos phi
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

gasgaraget

   :) Tyvärr loggar jag endast aktiv effekt, reaktiv finns endast på huvudmätaren som jag inte loggar.

Jonas
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

gasgaraget

#8
Laddning från 5-100% på 11kW. (liten mätglitch runt midnatt) Laddningen rampar ner lite tidigare på högre effekt. Total laddenergi 46.5kWh.
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA