Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dyrere med brukt Tesla model x enn med ny?

Startet av Sportswagoneer, mandag 14. august 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

cra

Det største hinderet for FSD pr i dag tror jeg er (det manglende) lovverket. Det er ei ganske stor mark som må pløyes der før det i dete heletatt blir aktuelt å la biler kjøre helt selv. Teknologien tror jeg kan komme på plass relativt raskt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjornb

#16
Lovverket kommer det også, Tyskland har nylig vedtatt prøveordning:
http://www.reuters.com/article/us-germany-autos-self-driving-idUSKBN1881HY

SitatThe legislation requires that a black box record the journey underway, logging whether the human driver or the car's self-piloting system was in charge at all moments of the ride. This will be crucial for apportioning blame in accidents.

The driver will bear responsibility for accidents that take place under his or her watch, under the legislation, but if the self-driving system is in charge and a system failure is to blame, the manufacturer will be responsible.

(Audi kommer med ny A8 med L3 autonomi ved saktegående køkjøring på motorvei til høsten).
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

AttackOfTheMac

#17
Dersom Tesla ikke klarer å levere FSD(Level 5)  med AP2 HW tror jeg det blir en haug med søksmål.
De har jo aldri sagt noe annet, og til og med snakket om å kunne leie ut bilen sin til andre i selvkjørende modus.

Når det blir mulig er en helt annen sak :p

Vi er nå på Level 2:

Level 2 ("hands off"): The automated system takes full control of the vehicle (accelerating, braking, and steering). The driver must monitor the driving and be prepared to immediately intervene at any time if the automated system fails to respond properly. The shorthand "hands off" is not meant to be taken literally. In fact, contact between hand and wheel is often mandatory during SAE 2 driving, to confirm that the driver is ready to intervene.

Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.

Level 4 ("mind off"): As level 3, but no driver attention is ever required for safety, i.e. the driver may safely go to sleep or leave the driver's seat. Self driving is supported only in limited areas (geofenced) or under special circumstances, like traffic jams. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, i.e. park the car, if the driver does not retake control.

Level 5 ("wheel optional"): No human intervention is required. An example would be a robotic taxi.

Cookie Monster

#18
Tesla har skrevet "hvis det blir godkjent" Så de kan bare si at sorry ble ikke godkjent men bilen kunne ha gjort det  ;D


Selv tror jeg 99% sikkert det ikke det blir godkjent for full selvkjøring slik dagens Ap 2 hardware er. Er ikke radar bakover så vil ikke kunne se utrykningskjøretøy eller andre biler som kommer i fart bakfra. Mangler også redundans på kritiske systemer.

Level 5 er 100% sikkert bare å glemme siden bilen da skal kunne takle vanskelig vær/snø forhold. Noe vi vet de ikke gjør siden litt snø på fronten slår radar også på AP2/facelift ut med en gang.

Er nok bare å jekke ned forventingene kraftig å heller bli positiv overrasket får de til mer enn level 3 uten å oppgradere hw.
Tesla la fram som at AP1 var Level 3 men er i realiteten bare level 2. AP2 kommer til å gå opp til level 3. Kanskje delvis mot 4 på enkelte strekninger. Tesla lover stort sett for mye.
2015 P85D

bjornb

Enig med dere ovenfor. Selv om Elon sier Level 5 muntlig så vil det aldri fungere her hos oss med snø/vinterforhold etc.
De har tatt litt forbehold på det også på nettsiden faktisk, dvs at de i praksis sier Level 4..
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

SitatFullverdige selvkjørende egenskaper
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør.

Sitat fra: Cookie MonsterEr ikke radar bakover så vil ikke kunne se utrykningskjøretøy eller andre biler som kommer i fart bakfra.
Bilen har jo kameraer som ser bakover (ryggekamera + de to i forskjermene), de kan jo se hva som skjer bak?

Level 3 og noe Level 4 (f.eks på motorvei) burde være mulig tenker jeg.
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

HKS

Jeg er enig med Cookie Monster.

Jeg er også 99% sikker på at AP2 aldri vil bli sertifisert for full level 5, Tesla har tatt høyde for dette i sine disclaimers. En radar og ingen LiDAR er alt for dårlig. Jeg kan kjøpe Tesla sin argumentasjon om at de ikke trenger LiDAR, men burde iallefall hatt radar bakover, eller helst på hvert hjørne av bilen.

Hardware mangler også redundans, og mangler også ASIL-D sertifisering, noe som kommer på neste generasjon Drive PX (Xavier) fra Nvidia. Fikk bekreftet fra flere i Nvidia at de "satt kaffen i halsen" når Tesla annonserte AP2. De er klare på at Drive PX 2 ikke er laget med tanke på level 5.

Jeg har også tro på AP2 kan levere level 3 og level 4 (kanskje kun på enkelte strekninger, og ikke i alt slags føre.
).
Tesla Model S 90D

OlaM

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke er noe som helst snakk om kommunikasjon med andre kjøretøy. Det skal liksom kun sanse sine omgivelser på mottatt visuell informasjon, akkurat som et menneske (uten hørsel). Datamaskiner kan da fint kommunisere i det elektromagnetiske spektrum og Illustrert Vitenskap hadde masse slike fantasikonsepter med kommuniserende biler for 20-30 år siden, spesielt husker jeg køen som kan starte og stoppe samtidig. En ambulanse kan sende ut et radiosignal som når mye lengre enn sirenen, et trafikklys kan sende ut nedtelling til rødt lys slik at bilene tilpasser farten osv osv. Mulighetene er gigantiske sammenlignet med de innadvendte, passivt sansende algoritmene som sikkert ikke klarer å se forskjell på hundevalper og fritert kylling.



cra

Sitat fra: OlaM på onsdag 14. juni 2017, klokken 21:53
Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke er noe som helst snakk om kommunikasjon med andre kjøretøy.

Har tenkt på det samme, ja. Å kommunisere med dem rundt seg er jo en no-brainer!

De kyllingstykkene så forresten skikkelig gode ut! Bra det ikke er så lenge til lunsj!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ChrML

#23
Sitat fra: daktari på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:15
Jeg vet ikke helt. Jeg ville tenkt at evnen til å gjenkjenne veibanen og styre korrekt i denne, inkl redusere og øke fart etter kurvenes beskaffenhet, er uavhengig av evnen til å problemløse når objekter dukker opp i den veibanen. Begge kreves for FSD, første kreves for autopilot. Ergo må bilen klare å kjøre seg selv trygt og komfortabelt før vi kommer videre. At de skal utvikle dette 2 ganger fra bunn... Nja.

Logisk nok, men ikke helt. Enhanced AP er et forsøk på å implementere funksjonene i MobileEye som i praksis implementerer:
- Algoritme for å følge vegmerking
- Adaptive cruisekontrol
- Skiltgjenkjenning
- Automatisk filskift
- Nødbrems basert på radar

Enhanced AP bruker ikke machine learning i veldig stor grad, med unntak av evt noen konkrete gjenkjenningsalgoritmer. Med andre ord er dette mest if-then-else logikk i tradisjonell forstand.



FSD er en helt egen kodebase som utelukkende baserer seg på machine learning. Machine learning fungerer i hovedsak på samme måte som mennesker, dvs læring ved prøving og feiling (basert på simuleringer og millioner av akkumulerte kilometer). Feedback loop og enkle "guards"/sikkerhetsnett er antakeligvis programmert i if-then-else forstand.

Alle avgjørelser baseres på neural network som på forhånd er trent opp av Tesla sin serverpark. Dvs FSD kan fint kjøre på en grusvei uten veimerking, eller håndtere en situasjon/vei den aldri har sett før. Det er helt umulig med EAP.

FSD er trolig på et helt annet nivå enn EAP, men krever også mye mer verifisering før release. Revisjoner/forbedringer er også utfordringer ift regresjonstesting (ie hvordan forhindre regresjon i maskinlærte algoritmer?). Tviler på at dette rulles ut før enda 1 år til.

Mye av grunnen til at enkle funksjoner som automatiske vindusviskere er utsatt kan være pga at den også kan løses med FSD kodebasen. Det som implementeres i EAP må trolig implementeres på nytt i FSD.

fonberg

Litt OT, men: Min AP1-bil har 17.14.23. Finnes det nyere versjon(er) for denne, eller er det kun for AP2-biler?
Noen som har link til versjonshistorikk for S-programvareversjoner?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

o.b.lix

Sitat fra: fonberg på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:38
Litt OT, men: Min AP1-bil har 17.14.23.

17.16.35 er for AP1. 17.17.17 er kun for AP2. Den nye 17.22.46 ser ut til å være for både AP1 og AP2 (men ikke AP0, dvs uten autopilot).

Mer info her https://ev-fw.com/track-reports.php
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Ikke stol på ev-fw, utvalget som melder inn er for lite. Har lånebil uten AP registrert høsten 2013 og installerte 17.22.46 på den i morges. Forøvrig sa release notes bare "kontinuerlige forbedringer"."

OlaM

Sitat fra: ChrML på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:27
Mye av grunnen til at enkle funksjoner som automatiske vindusviskere er utsatt kan være pga at den også kan løses med FSD kodebasen.

// note to team:
// husk å fjerne dette når FSD rulles ut
// i mellomtiden duger det
while (regnSensor.getState == sensorState.ISRAINING) {
         wipers.wipe();
}

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

AttackOfTheMac

Sitat fra: HKS på onsdag 14. juni 2017, klokken 21:37

Hardware mangler også redundans, og mangler også ASIL-D sertifisering, noe som kommer på neste generasjon Drive PX (Xavier) fra Nvidia. Fikk bekreftet fra flere i Nvidia at de "satt kaffen i halsen" når Tesla annonserte AP2. De er klare på at Drive PX 2 ikke er laget med tanke på level 5.

Ang HW sa Elon nylig dette:

Sitat
The sensor hardware and compute power required for at least level 4 to level 5 autonomy has been in every Tesla produced since October of last year, approximately. So it's a matter of upgrading the software, and we can reach level 5. And if it does seem that we need to upgrade the compute power, it's designed to be easy to upgrade, basically access it through the glove box and plug in a more powerful computer, so we don't think it will be, but if it is, that's pretty easy to do. So the important thing to appreciate is that the sensor hardware and wiring harness is necessary for full autonomy, which is essentially having the eight cameras, the radar, and ultrasonics, that's in place, so with each passing release, the car's autonomy level will improve.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA