Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruk hjelm

Startet av cra, fredag 14. september 2007, klokken 10:52

« forrige - neste »

cra

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=162000

Jeg har sett LiPo batterier (til R/C-utstyr) eksplodere, så akkurat det ksynes jeg virket skummelt, men det finnes kanskje trygge og utrygge varianter av disse?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Du kan gå ut fra at Volvo har resurser, evne og vilje til å lage denne bilen minst like sikker som en bil med bensintank. Li-ion batterier i bil er beskyttet av et batteri management system (BMS), sikkerhets ventiler o.a, slik at flere barrierer må svikte før det blir fare.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Joda, jeg føler meg trygg på Volvo; de har så vidt jeg vet alltid hat sikkerhet i førersetet. Min "bekymring" var tuftet på det jeg har sett skje når slike batterier får seg en kakk, og på R/C-batterier så står det også at man skal ikke bruke dem hvis de er skadet, og man må holde øye m ed dem under lading.

Med tanke på kreftene i et bilkrasj vil jeg tro det er gode sjanser for å skade batteriet, men som du sier, dette er noek noe av det Volvo jobber med. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Er ikke bekymret for at Volvo går på en sikkerhetsfelle. Allerede nå finnes sikre Litium batterier. Se: http://www.valence.com/technology/safety_video.html

Det jeg finner underlig er at Volvo går ut nå med bilen, mens de skal vente til 2010 med produksjon. Foreldrene mine er på nippen til å kjøpe en C30, men med utsikter til å kunne kjøpe en avgiftsfri C30 om 3 år blir nok dette kjøpet utsatt til Elversjonen kommer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Det er typisk Svensk å skryte av prototyper. Husker Saab skrytet av at de var først med prototype med "direktetenning" på 90-tallet, Nissan og Toyota var da i patentkrig etter at de begge begynte med en coil pr sylinder. Forøvrig hadde også T-Forden også en coil pr sylinder.......

Hybridbilene er forøvrig ikke avgiftsfrie. Men noe reduksjon får de, noen som vet hvor mye?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på fredag 07. september 2007, klokken 23:57

Hybridbilene er forøvrig ikke avgiftsfrie. Men noe reduksjon får de, noen som vet hvor mye?

Mente å ha hørt at seriehybrider er avgiftsfrie, mens paralellhybrider har full pakke på bil og fossilmotor.

Forskjellen ligger i om fossilmotoren er koblet til drivhjul ,slik som på Prius, eller ikke, slik som på GM Volt. På denne hørtes det ut som om det var snakk om en seriehybrid. Får i alle fall håpe det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RunarBT

Du har ikkje link til info på at seriehybrider er avgiftsfrie?

Det er positivt ihvertfall! Venter på VentureOne(flytheroad.com) i 2009, denne kjem i både batteri og serie hybrid. Om begge er avgiftsfrie så blir det ihvertfall seriehybrid kjøp her.:-D

ilmarw

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2007, klokken 00:18
Forskjellen ligger i om fossilmotoren er koblet til drivhjul ,slik som på Prius, eller ikke, slik som på GM Volt. På denne hørtes det ut som om det var snakk om en seriehybrid. Får i alle fall håpe det.

Ifølge bildeteksten til artikkelen i første post er det en seriehybrid.
Polestar i bestilling

Griffel

#8
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2007, klokken 00:18
Mente å ha hørt at seriehybrider er avgiftsfrie, mens paralellhybrider har full pakke på bil og fossilmotor.

Jeg tror vell ikke helt på dette med at seriehybrider er helt avgiftsfrie, men det er mulig at de kommer gunstig ut avgiftsmessig. Det er nemlig ikke hk avgift på elektromotoren, Priusen betaler bare hk avgift for bensin framdrifts motoren, og siden fossilmotoren i en seriehybrid ikke er en framdrifts motor er det antagelig ikke hk avgift på den heller. Dessuten er det noe lettelse i vektavgiften slik at minst vektøkningen  for batterier etc. blir trukket ifra, jeg har hørt både 25% og 10% vekt lettelse og er ikke sikker. CO2 avgiften blir svært lav.

Nå endrer avgiftsreglene seg en gang i året så de blir nok endret flere ganger før Volvo kommer på markedet med sin hybrid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


elektrolux

Da var det bekreftet at dette er en seriehybrid.

Spenningen nå er om Volvo klarer å levere disse bilene før regjeringen endrer reglene, og innfører avgifter også på seriehybrider. :-\

Denne løsningen er så bra at alt for mange vil begynne å kjøre miljøvennlig, og dermed står staten uten inntekter.

Kan hende vi i stedet for å mobbe SUV kjørere, bør lovprise dem. Uten miljøsvina, ville ikke vi vært tilgodesett med avgiftsfrihet på elbilene våre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Her er en oppklaring når det gjelder avgifter på hybridbiler:

1.1.2000:
Nytt fritak for effektavgiften knyttet til den elektriske motoren på motorvogner som benytter stempeldrevet forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler). Vekten av elektromotor og batteripakke skal også trekkes fra ved fastsettelse av bilens egenvekt.

1.1.2007 ble dette endret:
www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20010319-0268.html#3-1
Sier følgende:
For motorvogner som benytter stempeldreven forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler) til framdrift, inngår ikke effekten knyttet til den elektriske motoren i effektavgiftsgrunnlaget. Videre skal det gjøres et fradrag på 10 pst. i vektavgiftsgrunnlaget.

Her står det ikke noe spesielt for seriehybrid, ergo er nok dette bare løse rykter!!!

Avgiften på Volvoen blir som følger:
Vektavgift (hvis 1500kg):    52 588
Effektavgift av 100Hk:        11 858
CO2 avgift:                        ?
MVA  (ukjent tollverdi)          ?

CO2-avgift blir her ett morsomt spørsmål, da CO2 utslippet beregnes  ut i fra en kjøresyklus på 11km, men denne Volvoen kan jo kjøre den på bare batteri!! = 0g/km i CO2-utslipp!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Sitat fra: Lynet på søndag 09. september 2007, klokken 20:31
Sier følgende:
For motorvogner som benytter stempeldreven forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler) til framdrift,

Ja det er jo dette lille ordet: «benytter til framdrift» Bensin motoren er jo en generator motor og ikke en framdriftsmotor og det er vell ikke hk avgift på generatormotorer.

Generator motoren er vell forøvrig mye mindre enn 100hk. Den skal jo bare dekke gjennomsnittlig effektforbruk som er adskillig lavere enn toppytelsen på elmotorene.

Men som sagt reglene er sikkert endret innen den tid, men denne Volvoen kommer nok uansett svert gunstig ut.

Siden den kan lades fra lysnett og har kjørelengde på 100km på batteri burde den etter min mening egentlig kunne gå som elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Det er nok noen som prøver å vri definisjoner her....

Vær klar over at Prius har serie-paralell system, det er ikke helt enkelt å forstå, men jeg skal prøve å forklare kort:
Det er umulig for bensinmotoren å drive bilen uten at to elektromotorer er med å samarbeider med bensinmotoren via et planetdrev.

Derfor blir Prius mer lik seriehybrid enn paralellhybrid.

Det sto på linken i første inlegg at motoren er på 100Hk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Sitat fra: Lynet på mandag 10. september 2007, klokken 09:55
Det er umulig for bensinmotoren å drive bilen uten at to elektromotorer er med å samarbeider med bensinmotoren via et planetdrev.

Derfor blir Prius mer lik seriehybrid enn paralellhybrid.

Det er allikevel ikke tvil om at om at Prius motoren samarbeider om framdrift. Til forskjell fra et diesel eller bensinaggregat.

Sitat fra: Lynet på mandag 10. september 2007, klokken 09:55
Det sto på linken i første inlegg at motoren er på 100Hk.

Det står jo faktisk det, men hva skal de med det dersom hensikten bare er å holde batteriene oppladet? De snakker jo om en batteripakke som kan lades på 3 timer fra en "vanlig stikkontakt" å vare 100km.

En 30 hk motor ville kunne starte når 70% av batteriet er brukt, og ville levere mer enn 150% av gjennomsnittlig forbruk, og dermed lade opp batteriene mens bilen kjører. Nå skal de jo ikke levere denne bilen før 2015 så ....


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA