Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Ampera-e / Bolt

Startet av AW, mandag 14. august 2017, klokken 08:35

« forrige - neste »

AW

Jeg er lei av uforutsette utgifter på arbeidsbilen, en V70 2001 modell som har gått 230000km og bruker en drøy liter på mila, og har begynt å kikke etter brukt elbil til rundt 200000kr. Til den prisen ser jeg at jeg kan få med det meste av utstyr inkl varmepumpe på en 2015 modell E-Golf med under 50k på telleren. Jeg pendler 50km t/r hver dag uten lademulighet på jobb, og legger jeg til 10km så kommer jeg til byen og har skoler og butikker innen rekkevidde. Bomutgifter er ca 16kr t/r jobb. Golfen er den elbilen jeg syns ser best ut ved siden av B klasse. Sistnevnte hadde vært å foretrekke hvis den hadde hatt mulighet for hurtiglading. E-golf har vel mulighet for hurtiglading? Er det ellers noen ting jeg  må passe på er med i en brukt?

Jeg vurderer Soul også, men jeg blir aldri helt venn med designet. Er det nevneverdig stor forskjell på reel rekkevidde på disse?

Ellers er ikke prisspranget stort opp til for eksempel en Ionic i standardutgave. Rekkevidden på den er betydelig bedre, og jeg kan ikke se at jeg er avhengig av varmepumpen her på vestlandet hvor normalvinter er 0-10 grader. Kanskje får vi en uke hvor temperaturen synker til max-10, annet enn når bilen skal selges igjen og da vil nok den være et pluss. På en brukt er jo det største verditapet tatt, men rekkevidden på en Golf vil jo fort gjøre den gammel og prisene vil kanskje rase? På den annen side så rekner jeg med at dette er en bil jeg kan ha lenge.

Kia Soul EV 2015 Exclusive

geear

Jeg har '15 e-Golf uten VP selv og har ingen bekymringer verken for bruktpris eller i bruk her på sørvestlandet. Kunne godt hatt mer rekkevidde, men da er det ikke de få kilometrene fra eller til i -10 som betyr noe, ettersom det ikke er noe daglig skille for oss som toucher rundt der. Dessuten, ligger en så tett oppunder å kjøre batteriet skåltomt hver dag så er det ikke sikkert det heller er så bra i lengden.
Når det gjelder bruktpris så er elbiler fortsatt attraktivt, og for mange spesielt som bil nr. 2, og der er Golf og de fleste andre av dagens elbiler bankers, og det er mange flere som vil ha bil nedover i prisklassene enn som vil kjøpe nye biler. Til lokal småkjøring vil 190km e-Golf fungere helt topp i mange år til. Enn så lenge så renner det ikke akkurat inn med alternativer heller.

e-Golf har hurtiglading ja, iallfall om du kjøper norsksolgt bil. Det er ikke standard i alle land. Har sett noen lurerier på Finn. Og da er det spesielt de i nedre prissjiktet som er importbiler. Hauger av hvite. De kan f.eks. også være uten DAB+, som har vært standard på norske biler siden dag 1 (såvidt jeg har fått med meg).

Når det gjelder prisforskjell til Ioniq så er alt relativt. Du må ut med ca. 300 lapper for en Ioniq med god utstyrspakke og vinterhjul, eventuelt i tillegg til mange måneders ventetid om du ikke vil ha en brukt (der er det også mye rart på Finn..). Hvis du ikke syns 50% opp i pris er et stort prissprang, så kan du jo vurdere nye e-Golf 300km også. Tjue lapper til..

Når du skriver 50km t/r mener du da totalt 50km eller 100km hver dag? Hvis sistnevnte så er det mange elbiler, inkludert 190km e-Golf, som kan bli slitsomme i lengden på sure og kalde dager.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AW

Jeg har 23 km en vei til jobb. Skule og butikker ligger langs veien, og ved å legge til 15km til så rekker jeg en tur innom Haugesund på vei hjem. Normal daglig kjørelengde er 50 km så 190km skulle absolutt dekke behovet, selv 100km på vinteren. Vi har tre barn og en S max som familiebil så det blir aldri aktuelt å bruke el bilen som familiebil på langtur uansett. For min del handler dette om å spare penger i tillegg til å få en nyere driftsikker bil med mye utstyr. Miljø er selvsagt også et pluss, men ikke avgjørende. Volvoen har jeg ikke lån på, og jeg tipper den kan være verdt rundt 30000kr. Jeg har lagt ut 35000kr i reparasjoner og service på 3,5 år og det er ingen grunn til å tro at dette stopper nå. Selv med lån på en el bil så kommer jeg frem til at jeg vil spare penger hvis jeg bytter til en el bil.

Jeg har kjørt en del med Kia Soul og det er absolutt en ok bil, men jeg brukte lang tid på å venne meg til menyene og det "klumpete" designet innvendig faller ikke helt i smak. Golfen ser langt bedre ut og det eneste negative jeg kan se er at jeg må forholde meg til Møller.

B-klasse er jo en større bil, og kanskje mer praktisk, men denne har jo ikke hurtiglader. Sannsynligvis får jeg ikke brukt for det, men det kan jo være greit å ha i noen situasjoner.

Hvor langt kommer du vinterstid med temperatur på 0 til -10?

Hvor mye har dekk å si for rekkevidde? De originale felgene ser ganske triste ut og jeg kunne godt tenkt meg noe annet.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Autowinder

Varmepumpe er det ikke behov for nå om dagen, men som tidligere eier av e-Up! uten dette, var det absolutt noe jeg ønsket meg etter kort tid, pga forvarming av batteri og restvarme som hjelper på forbruket.

I dag kjørte jeg til jobb uten forvarming og 17,5° ute. Forbruk etter 24 km var 11kWh/100km. I slutten av mars med utetemperatur på 4°, klarte jeg etter forvarming av kupé og batteri å komme ned i 11,2kWh/100km, men uten forvarming og samme temperatur dagen etter var forbruket 14,1kWh/100km. Dette er et merforbruk på over 25%.

Selvsagt vil dette variere noe pga av trafikksituasjon og føre, men det sier litt om fordelen ved varmepumpe og forvarming av batteriet.
Mange kjøper elbil med tanke på å bruke den som bil nr 2, mens man ender opp med at den brukes som bil nr 1, pga besparelsene og "korte" daglige kjørelengder. Vurder om du er tilfreds med eller kan klare deg med ned mot 50-60% av batteriets reelle makskapasitet i den kaldeste årstiden :-)

TM3 LR AWD «Amore Odiata»

geear

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:26
Varmepumpe er det ikke behov for nå om dagen, men som tidligere eier av e-Up! uten dette, var det absolutt noe jeg ønsket meg etter kort tid, pga forvarming av batteri og restvarme som hjelper på forbruket.
Mulig du sammenligner e-Up uten VP med et annet merke MED VP? VW har meg bekjent ikke forvarming av batteri selv om de har VP? Altså kun forvarming av kupé, og det har man både med og uten VP.

Men ikke misforstå, hadde jeg fått valget om å bytte min i en identisk bil med VP for et par-tre lapper ekstra nå så hadde jeg gjort det, men de første var ikke tilgjengelige med VP, og i bruk betyr det lite for meg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AW

Brukt så er ikke prisforskjellen stor så jeg kjøper ikke uten.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

geear

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47
Jeg har 23 km en vei til jobb. Skule og butikker ligger langs veien, og ved å legge til 15km til så rekker jeg en tur innom Haugesund på vei hjem. Normal daglig kjørelengde er 50 km så 190km skulle absolutt dekke behovet, selv 100km på vinteren.
Da kan du nesten vrake og velge i hva du vil av brukte elbiler på markedet nå, men husk at du ofte har redusert komfort siste 10-20km om du ofte må opp mot maksrekkevidde i kulden, så greit å ha litt å gå på.

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47Vi har tre barn og en S max som familiebil så det blir aldri aktuelt å bruke el bilen som familiebil på langtur uansett.
Vi har en 7-seters X5 i tillegg til e-Golfen, og sa vel sånn ca. det samme som deg. Det har endt med at e-Golfen går ca. dobbelt så mye som X5en, og den har også vært på noen langturer den siste tiden. Det er noe med både følelsen av å kjøre gratis og miljøvennlig når man først har muligheten - og vet hvor kurrant bilen også er. Vi bruker den også mye mer enn vi trodde lokalt til søndagsbesøk og annet selv med alle fem på tur.

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47For min del handler dette om å spare penger i tillegg til å få en nyere driftsikker bil med mye utstyr. Miljø er selvsagt også et pluss, men ikke avgjørende. Volvoen har jeg ikke lån på, og jeg tipper den kan være verdt rundt 30000kr. Jeg har lagt ut 35000kr i reparasjoner og service på 3,5 år og det er ingen grunn til å tro at dette stopper nå. Selv med lån på en el bil så kommer jeg frem til at jeg vil spare penger hvis jeg bytter til en el bil.
VW er ikke feilfrie, og Møller er et helvete i forhold til hva jeg er vant med f.eks. med BMW (og faktisk også Volvo, selv om jeg kun har hatt én Volvo, og det var en XC90 utenfor garanti), men ut fra hva jeg hører om mange andre merkeforhandlere så høres det ikke ut som at gresset er så forferdelig mye grønnere på andre siden.

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47Jeg har kjørt en del med Kia Soul og det er absolutt en ok bil, men jeg brukte lang tid på å venne meg til menyene og det "klumpete" designet innvendig faller ikke helt i smak. Golfen ser langt bedre ut og det eneste negative jeg kan se er at jeg må forholde meg til Møller.
Jeg syns Leaf, Soul, Ioniq, Ampera-e, i3, trillingene og kassebilene ser drit ut. B-klasse utelukkes av manglende hurtiglading (og selv om den ser ut som en ordinær bil i likhet med A-e så er det et bilformat jeg ikke liker). e-Up er for simpel. i3 og e-Up har også ulempen at de kun er 4-seter, og det funker dårlig for oss som har tre barn. e-Golf var for meg den med færrest ulemper, selv om Møller kanskje er den største enkeltulempen...  :o

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47B-klasse er jo en større bil, og kanskje mer praktisk, men denne har jo ikke hurtiglader. Sannsynligvis får jeg ikke brukt for det, men det kan jo være greit å ha i noen situasjoner.
Har du hurtiglademuligheter så KAN du kjøre langtur selv om du i utgangspunktet ikke ønsker det. Har du ikke så er det helt håpløst å kjøre lenger enn 20-ish mil. I tillegg har du mulighet til "nødlading" lokalt.

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47Hvor langt kommer du vinterstid med temperatur på 0 til -10?
Jeg har ikke godt nok erfaringsgrunnlag til å svare egentlig. Vi kjører ikke lange strekk vinterstid, mye småkjøring og lading hver dag. I tillegg har vi piggdekk på uoriginale felger som er betydelig mer åpne.

Sitat fra: AW på tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:47Hvor mye har dekk å si for rekkevidde? De originale felgene ser ganske triste ut og jeg kunne godt tenkt meg noe annet.
De er effektive aerodynamisk. i3 kjører også lignende design. Eller syklister i tempo eller banesykling, der har man som regel helt tette bakhjul. Jeg syns originalfelgene var fæle i starten, men har fått litt sansen for de og kunne tenkt meg de både sommer og vinter nå. Liker funksjonelt design, spesielt akkurat når det passer meg. Hilsen produktdesigner. ;D
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AW

Fem i en Golf høres forferdelig trangt ut, hvor store unger har du?, Takk for gode svar og tips, og det er greit å se at jeg ikke er helt på viddene når Golf fremstår som det beste alternativet for min del. Det dukker opp noen bra alternativ på finn, men det er alltid noe som mangler av utstyr. Ringte på denne i går https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97701912, men det manglet vinterhjul og det var ikke mulig å prute. Det står også en fin en på Bø, men den er uten varmepumpe. Jeg vil tro at det etter hevert som den nye E-Golfen og Ampera ruller ut til kundene så vil det bli mye å velge i på bruktmarkedet.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Luftventil

Sitat fra: AW på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:10
Fem i en Golf høres forferdelig trangt ut, hvor store unger har du?, Takk for gode svar og tips, og det er greit å se at jeg ikke er helt på viddene når Golf fremstår som det beste alternativet for min del. Det dukker opp noen bra alternativ på finn, men det er alltid noe som mangler av utstyr. Ringte på denne i går https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97701912, men det manglet vinterhjul og det var ikke mulig å prute. Det står også en fin en på Bø, men den er uten varmepumpe. Jeg vil tro at det etter hevert som den nye E-Golfen og Ampera ruller ut til kundene så vil det bli mye å velge i på bruktmarkedet.

Uten varmepumpe er egentlig ikke noe problem om man kjører så kort som du. Vår Golf har ikke varmepumpe, men den går aldri kortere enn 10 mil uansett årstid.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

geear

Sitat fra: AW på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:10
Fem i en Golf høres forferdelig trangt ut, hvor store unger har du?, Takk for gode svar og tips, og det er greit å se at jeg ikke er helt på viddene når Golf fremstår som det beste alternativet for min del. Det dukker opp noen bra alternativ på finn, men det er alltid noe som mangler av utstyr. Ringte på denne i går https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97701912, men det manglet vinterhjul og det var ikke mulig å prute. Det står også en fin en på Bø, men den er uten varmepumpe. Jeg vil tro at det etter hevert som den nye E-Golfen og Ampera ruller ut til kundene så vil det bli mye å velge i på bruktmarkedet.
Ungene er 1, 6 og 9. Minste sitter i bakovervendt stol på den ene siden, mellomste i forovervendt sete (med 3-punktsbelte) på andre siden, og så sitter han på ni i midten, som regel uten pute. Det blir en utfordring om man må ha pute/sete i midten også, da blir det trangt med både pute og belter. Skal også være sagt at vi noen ganger ikke har festet setene med isofix når vi er alle fem, da går det an å trekke de lenger ut på kanten. Isofix drar setene veldig langt inn.

Det virker som det er høy etterspørsel etter noske e-Golfer på bruktmarkedet, mange vil inn på elbilmarkedet og alternativene er ikke så mange om man har noen kriterier, f.eks. Zoe utelukkes for mange på grunn av lading. Jeg syns det virker som prisene har steget igjen nå etter at Møller kvittet seg med de 500 "gamle" Golfene de dumpet ut før den nye kom. De som ligger lavt i pris er som regel importbiler. Mange mangler DAB+ og hurtiglading.

Den du linket til var kjekk, men mye av utstyret de lister opp er standard. Syns vel også at den bør noe ned i pris hvis den mangler vinterhjul - noe som i og for seg er litt snålt på en norsk bil.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AW

Møller virker å prise bilene høyere enn andre. Jeg ser flere uten varmepumpe, med stoffseter og ca 50k på telleren ligger opp mot 230000. Bilen jeg linket til fra Bø gikk samme dag, og den hadde det meste av utstyr bortsett fra varmepump til 199000kr. Angrer litt på at jeg ikke ringte på den. Jeg har en unge på 3mnd, de to andre er 6 og 8 så et er ikke så veldig lenge til vi slipper den ene puten. I s-maxen har vi en bakoverlent stol og to bilseter. Det er ikke mange biler som har plass til dette oppsettet med isofix.

Jeg foretrekker å kjøpe fra forhandler, men med fortsatt nybilgaranti så bør det gå greit å kjøpe privat også vil jeg tro. Der er det nok noen tusen å spare.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

geear

Med brukthandel får du som regel ikke i pose og sekk både pris og utstyr. Jeg kjøpte en som hadde nesten alt jeg ville ha - med unntak av regnsensor (og dermed også autolys). Det regnet jeg med at skulle være en kurrant sak å ettermontere, så jeg gikk for den og ettermonterte med originaldeler for under en tusenlapp, og har nå akkurat det jeg ville ha. ;)

Siden du linket til bil med skinn tidligere her, så må jeg si at denne her må være et kurrant kjøp (kanskje til og med et veldig godt kjøp):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98136974

Det står ikke i annonsen at den har keyless, men bildene viser at den har keyless, så det eneste jeg kan se at den mangler er park assist (automatisk parkering, men har allikevel parkeringssensorer). Veldig godt utstyrt, og for egen del så syns jeg park assist er helt ubrukelig dilldall. Liker dippedutter, men syns det krever mindre energi å bare kjøre og parkere enn å surre med automatisk parkering.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AW

Jeg har lagret den annonsen, og det eneste minuset der er fargen. Jeg har bestemt meg for å selge Volvoen før jeg kjøper så det drøyer nok noen uker.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

GOLF-raider

Hvis det mangler fire (vinter)hjul på Golfen; så ligger det
flere sett til salgs på Finn.no. Du må legge inn søkeord: Astana
(navnet på original eGolf-felg). De fleste sliter med å selge
disse Astana-hjulene da noen vil ha penere felger på kjerra si.
Jeg mener at det er stort prutningsmonn på disse felgene.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98121776

Jeg feks. ville ha et reservehjul til eGolfen min. Jeg hadde et
ubrukt reservehjul (205/55R16) fra før på en ubrukelig stålfelg.
Et dekkfirma på Sluppen /Trhm. solgte meg en ny lettmetallfelg
& ferdig omlagt for kr. 900,- alt innkludert. Good deal!
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

AW

Sitat fra: gr på torsdag 15. juni 2017, klokken 12:40
Sitat fra: AW på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:10
Den du linket til var kjekk, men mye av utstyret de lister opp er standard. Syns vel også at den bør noe ned i pris hvis den mangler vinterhjul - noe som i og for seg er litt snålt på en norsk bil.

Denne ligger ute enda, og de har satt ned prisen. Men hvilket utstyr er det som eventuelt mangler? Denne har vel det meste så vidt jeg kan se.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA