Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye kart og navigasjon

Startet av Nickelilltroll, søndag 13. august 2017, klokken 21:26

« forrige - neste »

Nickelilltroll

:o

Minst sagt förvirrande, står en sak i dörren på bilen med tal, fick bilen levererad med 2.3 -2.4, och appen stod det 0.2 bar på rekomenderat mer än leveringsdagen. Nu säger appen faktiskt 2.7-3.0 rekomenderat, idag alltså. För att klargöra så står det små tal under det faktiska dekktrykk har nu, med skriften "rekomenderat".

För det första så varierar lasten i alla bilar, därav olika tal, som den tabellen i dörren som verkar ok. Det bilen blir levererad med anser jag som bagatell. Opel är nybörjare på modellen. Men att appen förändrar sig?

Idag kör jag med 2.6-2.8(fram-bak), oftast med 1 förare och lätt last....utan att bilen är mer ustö eller mister grepp vid accerlation.

Fint att köra med ett bra högt trykk utan att påverka slitage eller säkerhet.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

knut.aulie

Jeg har 3.0 bar (280 kpa) i alle dekk nå som et forsøk. Merker ingen forskjell i praksis.

Interessant å høre hva andre bruker

Nickelilltroll

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. juni 2017, klokken 12:55
Jeg har 3.0 bar (280 kpa) i alle dekk nå som et forsøk. Merker ingen forskjell i praksis.

Bar till kPa är direkt omräknat med att flytta decimalen, så dina 3 bar är samma som 300kPa.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

knut.aulie

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 11. juni 2017, klokken 12:59

Bar till kPa är direkt omräknat med att flytta decimalen, så dina 3 bar är samma som 300kPa.
Ikke ifølge min omregningskalkulator, og det var en dekkforhandler som brukte sin nøyaktige måler og la inn 3 bar og tpms viser 280 kpa ?

Nickelilltroll

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. juni 2017, klokken 13:01
Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 11. juni 2017, klokken 12:59

Ikke ifølge min omregningskalkulator, og det var en dekkforhandler som brukte sin nøyaktige måler og la inn 3 bar og tpms viser 280 kpa ?

Jag kan absolut ha fel, har bara googlat och läst på wiki, detta internet är farligt att lägga sin tillit på förstår jag ;D
TMS P85 -14, svart.

knut.aulie

Det er jo ikke mye galt, så greit som en tommelfingerregel

Arha

Jeg tror nok at Nickelilltroll har rett her.   Sjekket et par nettsider som sier dette.
https://no.wikipedia.org/wiki/Pascal_(enhet)
https://www.omregner.info/enheter.php?type=trykk
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

knut.aulie

Ok, jeg gir meg.  [emoji854]

Gnilre

Dekktrykket varierer med temperaturen. Husker vi lærte denne formelen på gymnaset : p*V=n*R*T, om jeg nå husker riktig flere 10-år etter. I alle fall er trykk og temperatur (målt i Kelvin) proporsjonale. Jeg merker betydelig forskjell i trykket på kalde og varme dager.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

bno

Vi er to normalt og har satt dekk-trykket til foran/bak 2,7/3.0 Bar altså i posisjon for dekkbelastning  komfort. Ref. h-boka. Videre i instrumentpanelet for dekkbelastning valgt alternativ "lav"
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Radar70

Jeg blir ikke helt klok på dekktrykk. I appen står det anbefalt 220 kPa foran og 255 kPa bak. Jeg har nå 264 foran og 268 bak. Dekktrykk: god. Vil denne endre seg til "veldig god" hvis jeg senker til anbefalt, eller hva er greia? Jeg ser de fleste kjører med 280 foran og bak! Og hva burde man sette dekkbelastningen på i instrument panel?
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA