Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VW ID 600 km

Startet av Louise, søndag 13. august 2017, klokken 18:23

« forrige - neste »

Louise

Bor i Bergen, og etterhvert har det dukket opp flere og flere områder med hurtigladere. Det virker til å være tre hovedleverandører : BKK, Fortum og Grønn kontakt. Iløpet av mine tre år som elbil eier, uten lademulighet hjemme, har jeg enda ikke brukt penger på lading (lader der jeg er når jeg trener, handler osv). Men ettersom andelen elbiler vokser raskt, og de ladeplassene som fortsatt er gratis ofte er i bruk, ser jeg nå behovet for å opprette kundeforhold hos de ulike ladeleverandørene. Antar mange her har erfaring med de ulike ladeløsningene (apper, sms, osv), ladernes stabilitet, priser, kundeservice osv. Noen dere vil anbefale, ikke anbefale ? Noe jeg bør være spesielt oppmerksom på? For øvrig er det jo flott med denne økningen av hurtigladere. Men synd at en må opprette kundeforhold "over alt". En enhetlig løsning hadde vært å foretrekke :)

Ecinnaj

Sitat fra: Louise på søndag 11. juni 2017, klokken 09:25
Bor i Bergen, og etterhvert har det dukket opp flere og flere områder med hurtigladere. Det virker til å være tre hovedleverandører : BKK, Fortum og Grønn kontakt. Iløpet av mine tre år som elbil eier, uten lademulighet hjemme, har jeg enda ikke brukt penger på lading (lader der jeg er når jeg trener, handler osv). Men ettersom andelen elbiler vokser raskt, og de ladeplassene som fortsatt er gratis ofte er i bruk, ser jeg nå behovet for å opprette kundeforhold hos de ulike ladeleverandørene. Antar mange her har erfaring med de ulike ladeløsningene (apper, sms, osv), ladernes stabilitet, priser, kundeservice osv. Noen dere vil anbefale, ikke anbefale ? Noe jeg bør være spesielt oppmerksom på? For øvrig er det jo flott med denne økningen av hurtigladere. Men synd at en må opprette kundeforhold "over alt". En enhetlig løsning hadde vært å foretrekke :)
Det er en enkel løsning på det.
Det er elbilforreningens ladebrikke så registerer du den på de ulike forhandlerne på nett  :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


eivhelle

Sentralt i Bergen er det vel først og fremst BKK som er representert. Mens Fortum og Grønn kontakt dekker områdene rundt. BKK har ulempen ved at de har en startkostnad ved hver lading som gjør at det er litt dyrere å bruke dem. Fordelen er de har en stor ladestasjon plassert sentralt.

Fortum og Grønn kontakt tar betalt pr. minutt uten noen startavgift og er derfor litt billigere å bruke. Grønn kontakt gir også rabatt til de som lader ofte.

Jeg bruker selv alle 3 avhengig av hva som passer best. Det koster ingenting å registrer seg som kunde. Hos BKK bruker du bilkraft appen, mens Fortum og Grønn kontakt har flere alternativer for betaling. Selv har jeg registrert brikke fra elbilforeningen hos begge, men du kan også bestille egen brikke fra hver leverandør.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Ecinnaj på søndag 11. juni 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Louise på søndag 11. juni 2017, klokken 09:25
Bor i Bergen, og etterhvert har det dukket opp flere og flere områder med hurtigladere. Det virker til å være tre hovedleverandører : BKK, Fortum og Grønn kontakt. Iløpet av mine tre år som elbil eier, uten lademulighet hjemme, har jeg enda ikke brukt penger på lading (lader der jeg er når jeg trener, handler osv). Men ettersom andelen elbiler vokser raskt, og de ladeplassene som fortsatt er gratis ofte er i bruk, ser jeg nå behovet for å opprette kundeforhold hos de ulike ladeleverandørene. Antar mange her har erfaring med de ulike ladeløsningene (apper, sms, osv), ladernes stabilitet, priser, kundeservice osv. Noen dere vil anbefale, ikke anbefale ? Noe jeg bør være spesielt oppmerksom på? For øvrig er det jo flott med denne økningen av hurtigladere. Men synd at en må opprette kundeforhold "over alt". En enhetlig løsning hadde vært å foretrekke :)
Det er en enkel løsning på det.
Det er elbilforreningens ladebrikke så registerer du den på de ulike forhandlerne på nett  :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Viktig å huske på at ladebrikken fra elbilforeningen forutsetter at du er medlem. Og medlemskap koster 450 kroner i året. Så den er ikke gratis.

Anbefaler uansett folk å være medlem, men det er greit å være klar over at brikken er en av medlemsfordelene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Roy e-Nordmann

Trenger ikke melde deg inn i elbilforeningen for å bruke ladebrikken. Jeg har ikke meldt meg inn, men registrert brikkenummeret som følger med bilen hos både grønn kontakt og Fortum. Lading med brikken fungerer utmerket. BKK sine ladere har jeg ikke prøvd enda hovedsakelig på grunn av startprisen på 10kr. Ellers tar vel alle leverandører 2,5kr/min på hurtiglading, og 0,60kr/kW eller 15 min.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

eivhelle

#5
Sitat fra: Roy e-Nordmann på søndag 11. juni 2017, klokken 12:40
Trenger ikke melde deg inn i elbilforeningen for å bruke ladebrikken. Jeg har ikke meldt meg inn, men registrert brikkenummeret som følger med bilen hos både grønn kontakt og Fortum. Lading med brikken fungerer utmerket. BKK sine ladere har jeg ikke prøvd enda hovedsakelig på grunn av startprisen på 10kr. Ellers tar vel alle leverandører 2,5kr/min på hurtiglading, og 0,60kr/kW eller 15 min.
Det står i vilkårene at det er en forutsetning at du er medlem, men de har sikkert ikke gjort noen tiltak for å hindre dem som ikke er medlemer i å bruke brikken.

Det er for øvrig forskjellig prising hos Fortum og Grønn kontakt for AC lading. Fortum tar 1 kr/min for 22KW punktene uavhengig av hvor mye effekt du bruker, 0.2 kr/min for 1x32A og 0.1kr/min for 1x16A der dette er tilgjengelig. Grønn kontakt differensierer avhengig av hvor mye effekt du bruker. Og Fortum har heller ikke rabatt for de som lader ofte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 11. juni 2017, klokken 12:48
Det er for øvrig forskjellig prising hos Fortum og Grønn kontakt for AC lading. Fortum tar 1 kr/min for 22KW punktene uavhengig av hvor mye effekt du bruker, 0.2 kr/min for 1x32A og 0.1kr/min for 1x16A der dette er tilgjengelig. Grønn kontakt differensierer avhengig av hvor mye effekt du bruker. Og Fortum har heller ikke rabatt for de som lader ofte.

Fortum har ikke faste priser på AC-lading, de varierer på de forskjellige lokasjonene. Jeg har 22kW ladestasjoner 700m unna, de koster 60 øre/min. En 7,4kW jeg bruker innimellom koster 15 øre/min og en 3,7kW jeg også bruker nå og da er gratis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

#7
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. juni 2017, klokken 13:57
Sitat fra: eivhelle på søndag 11. juni 2017, klokken 12:48
Det er for øvrig forskjellig prising hos Fortum og Grønn kontakt for AC lading. Fortum tar 1 kr/min for 22KW punktene uavhengig av hvor mye effekt du bruker, 0.2 kr/min for 1x32A og 0.1kr/min for 1x16A der dette er tilgjengelig. Grønn kontakt differensierer avhengig av hvor mye effekt du bruker. Og Fortum har heller ikke rabatt for de som lader ofte.

Fortum har ikke faste priser på AC-lading, de varierer på de forskjellige lokasjonene. Jeg har 22kW ladestasjoner 700m unna, de koster 60 øre/min. En 7,4kW jeg bruker innimellom koster 15 øre/min og en 3,7kW jeg også bruker nå og da er gratis.
Det er for så vidt riktig for de ladepunktene fortum drifter for andre. Der vil det være opp til hver enkelt å bestemme prisen. For eksempel er det gratis å lade på straume mens det koster enten 1kr eller 60 øre minuttet på IKEA i Åsane.

Ellers er regelen at Fortum tar 1kr/minutt. Hos grønn kontakt betaler du 0.6kr/kW pr. påbegynte 15 minutter, uavhengig av kapasiteten på ladepunktet. Og som regel bygges det bare 22kW AC punkter på de ladestedene de setter opp selv.

Uansett så er det mest aktuelt å bruke CCS når du kjører e-golf. AC lading vil ikke være lønnsomt med mindre man finner ladepunkter som koster maks 0.2 kr/minutt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 11. juni 2017, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. juni 2017, klokken 13:57
Sitat fra: eivhelle på søndag 11. juni 2017, klokken 12:48
Det er for øvrig forskjellig prising hos Fortum og Grønn kontakt for AC lading. Fortum tar 1 kr/min for 22KW punktene uavhengig av hvor mye effekt du bruker, 0.2 kr/min for 1x32A og 0.1kr/min for 1x16A der dette er tilgjengelig. Grønn kontakt differensierer avhengig av hvor mye effekt du bruker. Og Fortum har heller ikke rabatt for de som lader ofte.

Fortum har ikke faste priser på AC-lading, de varierer på de forskjellige lokasjonene. Jeg har 22kW ladestasjoner 700m unna, de koster 60 øre/min. En 7,4kW jeg bruker innimellom koster 15 øre/min og en 3,7kW jeg også bruker nå og da er gratis.
Det er for så vidt riktig for de ladepunktene fortum drifter for andre. Der vil det være opp til hver enkelt å bestemme prisen. For eksempel er det gratis å lade på straume mens det koster enten 1kr eller 60 øre minuttet på IKEA i Åsane.

Det stemmer nok, men så er nok også de AC-ladepunktene som Fortum drifter for andre i stort overtall i forhold til de de drifter selv. Ihvertfall på lavere hastigheter enn 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

ahh så det var DERFOR min ladebrikek som fulgte med bilen...elbilforeningen...sluttet å virke. Jeg har aldri vært mendlem, men vi var vel gratis medlem i ett år? Den fungerer ihvertfall ikke lenger og jeg regisrterte alt mulig første år jeg hadde bilen.

Da blir det å bestille ladebrikke fra leverandøren som hurtiglader på vei til kvamskogen nær Bergen:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA