Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S75: Hvor mange har avbestilt for å få luft?

Startet av Litespeed, lørdag 12. august 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

Litespeed

Hei! Jeg skal kjøpe brukt i3 med det minste batteriet, det med 18,8 kWh netto,  da det er det fornuften og budsjettet tillater. Hvordan kan man sjekke restkapasiteten på batteriet på en bruktbil? Og hva er normal "slitasje?" Post gjerne kmstand og restkapasitet på din i3.

Vind

Hei

Du kan sjekke det ved å klikke inn i Service menyen med "trippteller" knappen.  I utganspunktet er det svært lite problemer med redusert kapasitet på i3batteriet.  Som på andre "nyere" elbiler er det svært god batteristyring som gir lang levetid.  Du har jo fortsatt noen år med garanti også.

Se vedlagte artikkel som omhandler dette godt i forhold til levetid http://www.bmwblog.com/2017/04/24/bmw-i3-long-term-battery-capacity-report-better-expected/

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Har med min 14-modell som har gått 55.000km ingen merkbar endring i kapasiteten. Har ca 15 mil rekkevidde nå på sommeren. Har riktignok ikke sjekket de eksakte tallene som Vind nevner, men sett i forhold til da jeg kjøpte den er det altså ingen merkbar endring her.
Samt etter at vi kjøpte bilen har den "opplevde rekkevidden" blitt bedre med softwareoppdateringene, virker det som. Men det er mulig bare innbilning.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Eh, det er vel ikke bare å "klikke inn på servicemenyen"  ;)

Her er link til "how to" for den som ikke vet:
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Litespeed

Takk for svar.  :) Da virker det som om det ikke er noe problem å kjøpe en som har gått et stykke.

Ingeniøren

Sitat fra: Litespeed på fredag 09. juni 2017, klokken 20:05
Takk for svar.  :) Da virker det som om det ikke er noe problem å kjøpe en som har gått et stykke.

Det skal gå bra. Litt rart dog at det ikke har kommet noe ala Leaf Spy for å relativt enkelt sjekke restkapasitet. Tyder vel på at det ikke er noe problem på BMW slik det har vært på Leaf.

Ellers kan du lese litt her: https://www.tu.no/artikler/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte/275712
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

model3citizen

Nettokapasitet på vår 2015 60Ah er fortsatt 19,6kWh etter 19mnd og 62500km.

Ser ut til å stemme bra med virkeligheten da jeg nå, som forrige vår, begynner å treffe akkurat samme referansepunktet som i fjor.

Dette er: 44km på E6 sydover fra Oslo på 25% benyttet kapasitet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

bobakka

Min erfaring med iMiev er at dette er komplisert og man kan ikke nødvendigvis  stole på tallene man henter ut og opplever av rekkevidde.

iMiev sier som ny at batteriet er tomt ved ca. 3,6V, men erfaring fra flere er at denne senker seg hver 12 mnd. Reelt sett er batteriet tomt ved 2,8V hvor bilen stopper. Man vil derfor oppleve at rekkevidden kan øke hver 12 mnd selv om kapasiteten reduseres. Noen som vet hvordan dette er på i3?

iMiev har også en kWh (eller Ah) verdi som er tilgjengelig på servise. Selv opplevde jeg at min gikk fra 39,6 Ah til 44Ah på en service. 44 Ah er det samme som en ny bil skal ha. Det er jo bare tull at batterikapasiteten øker, så dette har med hvordan bilen måler kapasitet. Kan denne verdien for i3 stoles på?

Er det noen som har kjørt en i3 94Ah helt tom og funnet ut hvor mange km "ligger tilgjengelig" etter at bilen rapporterer 0km og 0% SoC?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Olemann

Blir spennende å se diskusjonene som kommer den dagen elbilene er blitt 5-8 år og ulike batteri-garantisaker havner i domstolene.
Garantiene jeg kjenner gir kun en garantert restprosent av opprinnelig kapasitet i kWt.  Dermed kan produsenten lett oppnå dette ved f.eks. å via SW å senke grensespenningen før bilen kutter, og dermed oppnå tilstrekkelig antall kWt, men på bekostning av gjenværende levetid.  Men, er bilen f.eks. 7 år og all garanti bortfaller om 1 år så er jo ikke det forhandlers problem...

Egil Fonn

Sitat fra: Olemann på lørdag 10. juni 2017, klokken 15:14
Blir spennende å se diskusjonene som kommer den dagen elbilene er blitt 5-8 år og ulike batteri-garantisaker havner i domstolene.
Garantiene jeg kjenner gir kun en garantert restprosent av opprinnelig kapasitet i kWt.  Dermed kan produsenten lett oppnå dette ved f.eks. å via SW å senke grensespenningen før bilen kutter, og dermed oppnå tilstrekkelig antall kWt, men på bekostning av gjenværende levetid.  Men, er bilen f.eks. 7 år og all garanti bortfaller om 1 år så er jo ikke det forhandlers problem...

Tenker seriøse produsenter og forhandlere tenker mange år fram og satser på fornøyde kunder som igjen anbefaler produktet videre til venner og bekjente. Et dårlig rykte er vanskelig å bli kvitt..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Beckern

Sitat fra: Olemann på lørdag 10. juni 2017, klokken 15:14
Blir spennende å se diskusjonene som kommer den dagen elbilene er blitt 5-8 år og ulike batteri-garantisaker havner i domstolene.
Garantiene jeg kjenner gir kun en garantert restprosent av opprinnelig kapasitet i kWt.  Dermed kan produsenten lett oppnå dette ved f.eks. å via SW å senke grensespenningen før bilen kutter, og dermed oppnå tilstrekkelig antall kWt, men på bekostning av gjenværende levetid.  Men, er bilen f.eks. 7 år og all garanti bortfaller om 1 år så er jo ikke det forhandlers problem...

Tror det blir svært få slike saker med mindre produksjonsfeil kommer til syne etter 6-9 år.

Beckern

Sitat fra: Litespeed på fredag 09. juni 2017, klokken 13:46
Hei! Jeg skal kjøpe brukt i3 med det minste batteriet, det med 18,8 kWh netto,  da det er det fornuften og budsjettet tillater. Hvordan kan man sjekke restkapasiteten på batteriet på en bruktbil? Og hva er normal "slitasje?" Post gjerne kmstand og restkapasitet på din i3.

Som du ser over kan du hente opp kapasitet i service meny men den kan du ikke stole på. Dvs fint hvis den viser 19kWh, men selv ganske nye batterier kan de falle ned på 17 tallet midlertidig.
Grunnen er at BMW ikke balanserer batteriet helt ved hver topplading. Har man kjørt hardt, ladet hurtig osv så oppstår litt større ubalanse enn hva bilen tar på en lading. Når ladingen så kuttes når en celle har nådd max spenning så "ser" den en lavere kapasitet da snitt spenning over alle cellene ligger en god del under max.
Dette endrer seg ved gjentatte langsomladinger og pent forbruk. Spenningsnivåene jevner seg ut og kapasiteten stinger.

Toalmar

Så det vil si at det kan lønne deg å lade sakte


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA