Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: S: IONIQ electric

Startet av Pepsipepsi, lørdag 12. august 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Sitat fra: eadie på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:47

Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.

Tja, Leaseplan og andre store selskaper som "kan" bil og har store flåter regner vel restverdi på leasede biler til å være mellom 50-60% av nyverdi etter 3 år.

40% verditap på 3 år på en nybil må man iallefall regne med. Jeg regner nærmere 50%

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå skal vi ikke ta helt av hva gjelder verditap heller da... På leasingkontrakter er det ganske vanlig å betale 45% av bilens kjøpspris over de 3 årene man disponerer bilen. Men dette inkluderer jo renter og ikke bare verditap. Så verditapet over de 3 årene ligger vel mellom 35-40%, avhengig av hvilken rente som brukes.

50% tap over 3 år er mye - da skal det være snakk om en ukurant bil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Kito76

Hei,
Jeg har nylig kjøpt en TMS 85P, reg des 13, men er en 14 modell til rett under kr 500.000,-. Kjørt 55.000 km og har det meste av utstyr, utenom soltak, 7 seter og autopilot. Garanti til 2021. Lurer fælt om det var et godt kjøp og er fornøyd då langt. Gidder ikke å tenke på verditap og synes helt ny Tesla blir for dyrt med alt utstyr. Savner autopilot og det er vel ikke mulig å programmere i etterkant. Venter på at appen skal fungere og meldte meg inn hos Tesla på mandag. Tar vel litt tid?

Initium

er du fornøyd, var det vel et godt kjøp, for deg. Det er det viktigste.

En bekjent kjøpte akkurat en Skoda Octavia 1,2 bensin, regner med han blir fornøyd også ;D

Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler,  og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt. Men har som sagt kun sett på de helt rimeligste...

Initium

hm - det ser ut som om Tesla tar bort vinterhjulene på ALLE bruktbilene sine ?
Noen som vet hvorfor ? Hvor havner hjulene ? På et lager ? I metallskrot-containeren ?

Virker litt teit å kjøpe en bruktbil til over 400 000kr og så måtte tråle Finn.no for et ekstra felgsett...

Kito76

Kjøpte privat og fikk med meg nesten helt nye 21" sommer og vinterdekk på felg. Koster jo en del ekstra og at det ikke følger med ved kjøp hos Tesla er litt rart. Blir da ikke sp billig allikevel. Garanti får jeg jo uansett og enda lengre enn ved kjøp hos Tesla, ettersom forrige eier har kjøpt utvidet garanti.
Nå har jeg kjøpt bruktbilen og kan ikke angre. Noen er fornøyd med Skoda, mens andre tar risiko på Tesla. Håper bare at jeg ikke opplever alt for mye feil.. må si at det ikke alltid er sunt å lese forum  :)

RonnyØ

Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:02
hm - det ser ut som om Tesla tar bort vinterhjulene på ALLE bruktbilene sine ?
Noen som vet hvorfor ? Hvor havner hjulene ? På et lager ? I metallskrot-containeren ?

Virker litt teit å kjøpe en bruktbil til over 400 000kr og så måtte tråle Finn.no for et ekstra felgsett...
Innbyttebilene leveres inn til Tesla uten vinterhjul
Husqvarna Automower 320

Øyvind.h

De som bor på Østlandet og trenger vinterhjul bør ta en titt hos dekksjekk. De har testvinneren Conti viking contact 6 på PH turbin 2 til 17.000,- (husker ikke i farten). Billig, knallgode dekk og felger (ikke lette, men solide!).
Naturligvis med sensorer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

spirrevipp

Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 08:18
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler,  og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt.

Stemmer nok det med Finn.no priser ja. Selv ville jeg forventet minst 20-30k lavere pris ved kjøp privat kontra brukt fra Tesla på sammenlignbare biler. Begynner vel å bli en del her inne nå som har ledd høyt av prisingen på Finn.no og kjøpt ny bil isteden...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Epleskreller

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:33
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler,  og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt.

Stemmer nok det med Finn.no priser ja. Selv ville jeg forventet minst 20-30k lavere pris ved kjøp privat kontra brukt fra Tesla på sammenlignbare biler. Begynner vel å bli en del her inne nå som har ledd høyt av prisingen på Finn.no og kjøpt ny bil isteden...

Sånn har det vært helt siden august/september 2013. Da kunne jeg solgt min nye S85 nesten 100k over nybilpris siden folk ville ha bil "i går". Jeg ventet to år og 50k km og solgte den 30.000 under nybilpris. Neste tre bilene hadde jeg kort og tjente på alle (pga prisstigning hos Tesla).. På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden  har folk "klaget" på finn-prisene..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

spirrevipp

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 01. juli 2017, klokken 13:39
På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden  har folk "klaget" på finn-prisene..

Ingen tvil om at mange som var tidlig ute med å kjøpe Tesla har hatt billig bilhold i mange år, men den tiden er nok forbi ja. Vil vel si at det er mer riktig å si at mange Tesla selgere på Finn.no tror på julenissen, påskeharen og det som måtte være fremfor at folk "klager" på prisene...  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Olemann

Interessant med en som har eid/brukt 5 biler, antatt ulike årganger, lurer derfor på om du kunne svare på dette.
Endringer/forbedringer mht:

1. Støy inne i bilen ved kjøring
2. Opplevd kvalitet på sammenskruing, skrangling, knirking, lekkasjer, og generell finish
3. Andre endringer (bortsett fra utstyr)

Gjerne angi årsmodell.

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 01. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:33

Sånn har det vært helt siden august/september 2013. Da kunne jeg solgt min nye S85 nesten 100k over nybilpris siden folk ville ha bil "i går". Jeg ventet to år og 50k km og solgte den 30.000 under nybilpris. Neste tre bilene hadde jeg kort og tjente på alle (pga prisstigning hos Tesla).. På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden  har folk "klaget" på finn-prisene..

Cookie Monster

Kommer en god del nytt på Model S/X om kort tid. Derfor de dumper ut biler nå ;)
2015 P85D

Cookie Monster

Og det var noe av nyhetene ute :) Nye 75D har nå samme tid til 100 som P85.
https://electrek.co/2017/07/01/tesla-new-performance-enhancements-model-s-model-x/

Gjelder kun nye biler.

SitatWithout going into details, a Tesla spokesperson confirmed to Electrek that they are rolling out new software and hardware improvements that are enabling those performance enhancements.
2015 P85D

zairup

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. juli 2017, klokken 17:08
Og det var noe av nyhetene ute :) Nye 75D har nå samme tid til 100 som P85.
https://electrek.co/2017/07/01/tesla-new-performance-enhancements-model-s-model-x/

Gjelder kun nye biler.

SitatWithout going into details, a Tesla spokesperson confirmed to Electrek that they are rolling out new software and hardware improvements that are enabling those performance enhancements.
Hmmm... Håper bare min kommer med det, den er på vei til Europa. Kjipt å motta en bil og vite at det allerede er en nyere modell ute :/

Sent fra min MIX via Tapatalk

knut.aulie

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. juli 2017, klokken 17:08
Gjelder kun nye biler.
Kan det være at de nå har 21700 i stedet for 18650 til tross for at dette er avvist ?

Synes et sekund forbedring fra 0-100 er veldig mye til å bare være software.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA