Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: S: IONIQ electric

Startet av Pepsipepsi, lørdag 12. august 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Initium

Sitat fra: petersv på torsdag 29. juni 2017, klokken 09:09
Så lenge den ikke har gått særlig over 80.000 får du jo ~80.000km garanti uansett hvilken du velger?

Ja, men det er ikke ALT som dekkes av garantien da. Etterhvert vil jo slitasje også bli en faktor, bilen er tung som bly og understellsdeler som SLITES ut, vil neppe dekkes av garantien.....

rsomby

Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Saberhagen

Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Dæven.. Den er jo billigere enn min 75D som har mindre utstyr.. Men den bilen i linken har jo AP1, og det tror jeg kommer til å gi en god del utslag på bruktbiler fremover.

rsomby

Sitat fra: Saberhagen på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:35
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Dæven.. Den er jo billigere enn min 75D som har mindre utstyr.. Men den bilen i linken har jo AP1, og det tror jeg kommer til å gi en god del utslag på bruktbiler fremover.

Er endel 75D i listen dems nå, her er en til 668K https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E21GF152311

Det ser ut som det er mange gode kjøp på bruktlisten her

SurSnasen

Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).

rsomby

Når de fra tesla er 50-100K billigere enn tilsvarende på finn.no så vil jeg kalle det torpedering...
Greit, endel biler på finn.no er urealistisk priset, men sånn vil det alltid være. En legger ut bilen til en pris en håper å få solgt til, så får en prøve seg heller gå ned på prisen senere eller diskutere pris med evt kjøpere.

For øvrig er jeg helt enig med deg i at en må regne med et større tap fremover på så dyre biler, spesielt når nybilprisene går ned og markedet flommer over av bruktbiler

Olemann


Tesla gjør nok som jeg pleier gjøre selv, legge ut bilen til hva jeg vil ha for den.  Ser ut som endel selgere på FINN enten er svært optimistiske eller synes det er interessant med pruterunder.  Er jo helt OK begge deler, men som sagt foretrekker jeg å selge bil når jeg averterer for salg og ikke invitere til lange runder pr epost/sms/tlf med pruting. 
Ser ut som Tesla vil selge og ikke prute, da må prisene være realistiske, men likevel ligger det såpass mye biler der nå at man skal ikke se bort fra at prisene blir enda hyggeligere (for kjøpere) i tiden som kommer.

Beamer Screamer

Sitat fra: StianSalG på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:02
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).

Jepp. Det er jo ingen grunn til at Tesla skulle ønske å torpedere bruktmarkedet og "gi bort" bilene til lavere enn markedspris. De legger nok ut bilene til det de mener er en realistisk pris.

750k etter ett år for en bil som kostet 900k ny er jo et helt greit verditap og på linje med andre millionbiler. Ingen grunn til at Tesla skal ha vesentlig annerledes verditap enn lignende biler etter min mening.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Kim Kim

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:46
Sitat fra: StianSalG på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:02
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.

Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).

Jepp. Det er jo ingen grunn til at Tesla skulle ønske å torpedere bruktmarkedet og "gi bort" bilene til lavere enn markedspris. De legger nok ut bilene til det de mener er en realistisk pris.

750k etter ett år for en bil som kostet 900k ny er jo et helt greit verditap og på linje med andre millionbiler. Ingen grunn til at Tesla skal ha vesentlig annerledes verditap enn lignende biler etter min mening.

Helt enig, også tatt i betraktning at de har AP1 og dermed kanskje er noe mer tungsolgte så synes jeg det ikke er så urimelig
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Olemann


Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.

Det betyr at en MS/X til 900.000.- i dag bør kunne påregne inntil 350.000.- i tap på 3 år, det koster å være kar....men det er jo intet nytt.  Kun nytt for de av oss som har sett USD/NOK stige som en feberkurve de siste få årene og regner med at det fortsetter.

Pepsipepsi

Jeg ser også Telsa har mange På 85 til salgs. Hvorfor så lite forskjell i pris i forhold til TMS 60 og TMS 85?

Olemann

Helt normalt.  Jo eldre og billigere en bil blir, jo mindre interesse er det for å (betale dyrt) for tillegg, enten motor, utstyr etc, dette som da den var ny var et must for kjøper.  Bruktkjøpere viser en interesse for slikt som avtar med prisfall og alder.  Unntak er at noen modeller blir tungsolgte uten bestemt utstyr.  Men, blir de gamle nok og billige nok så går det og greit.
Litt trist for de som plusset på 300k i utstyr og ser at biler med utsyr til kun 50k bare er 50k dyrere...men da får man heller kose seg med at gleden av det ustyret den tiden man hadde bilen var verdt de 100k ekstra tap.

Sitat fra: Pepsipepsi på torsdag 29. juni 2017, klokken 16:09
Jeg ser også Telsa har mange På 85 til salgs. Hvorfor så lite forskjell i pris i forhold til TMS 60 og TMS 85?

Lacaixxa

Min hypotese er at den holder seg godt i pris fordi det ble solgt relativt få 60 vs (p)85. Den dekker behovet for en del, og er den billigste måte å skaffe seg noenlunde rekkevidde i en vakker innpakning. Mener innstegsprisen var 450 kr uten sc vs 500 kr inkl. sc for S85
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Øyvind.h

Potensielle kjøpere øker eksponentielt etter hvert som prisene faller.

De som kjøpte skrapet S60 sommeren 2013 til 446.000,- kan sikkert selge nå 80.000km/4 år gammel for over 400k.
10-12.000,- i verditap per år. Null bom. Nesten gratis drivstoff. Kurant dekkpris om man er smart samt billig forsikring om man ikke er 19 og bor i sentrum :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eadie

Sitat fra: Olemann på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:47

Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.

Tja, Leaseplan og andre store selskaper som "kan" bil og har store flåter regner vel restverdi på leasede biler til å være mellom 50-60% av nyverdi etter 3 år.

40% verditap på 3 år på en nybil må man iallefall regne med. Jeg regner nærmere 50%


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA