Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billigste Type 1 -> Type 2 Ladekabel 32A?

Startet av Larry34, lørdag 12. august 2017, klokken 00:37

« forrige - neste »

Larry34

Hei
Undertegnede er nyregistrert på forumet og dette er første post.

Samboeren og jeg reiser til Algarvetraktene i starten av juli. Forhåpentligvis med Mod S, men jeg har noen spørsmål ang lademuligheter.

Frem til  Cullar skulle det være grei skuring. Etter dette er vi avhengig av div ladestasjoner.

Jeg har lest litt på forumet om langturer til Spania og bla lading ved Nissan forhandlere. Både at de sier nei, og at det er tilgjengelig for lading etter avtale. Er disse fremdeles tilgjengelige for lading om man ringer  og gjør en avtale?

Det er flere mulige ladestasjoner fra Mobi.E. Er det noen som har ladet ved Mobi.E og  hvordan fungerer i så fall betaling på disse? Er det mulig å bruke ladebrikken om det er registrert et betalingskort på den?

I et nødsfall, er det muligheter for å droppe inn på en bensinstasjon og lade fra et vanlig vegguttak hvis man tar en prat med betjeningen, (om de prater engelsk)?

Tar ellers i mot alle råd for langtur med takk.

Lars Inge

E_S

Jeg vet i hvert fall av erfaring at de fleste bensinstasjoner rundt omkring på kontinentet har minst ett rødt 16A-stikk ute, så worst case kan man lade litt på et slikt. Sjelden noe problem å få plugge inn om man spør litt pent og kanskje handler en matbit eller noe der. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Jejl

Vi har kjørt ned til Spania i 2015 og 2016, og skal igjen nå i juli. Min erfaring med ladestasjoner utenom Teslas superladere er at disse veldig ofte er blokkert av fossilbilister. Har f.eks vært i en spansk pareringskjeller med 6 Type2 ladestasjoner, og samtlige var opptatt av fossilbilister. Sa ifra til han som ville ha betaling for parkeringen at vi ikke ønsket å betale noe hvis vi ikke fikk ladet. Så flyttet han den ene av bilene som blokkerte ladestasjonen som var sin egen. Ladestasjonen virket ikke, og vi måtte kjøre videre. Chademo har vi prøvd 2 ganger. En gang virket, men fikk da bare maks 24kw. Og det var selfølgelig da en fossilbilist som først måtte flytte seg.

Tror jeg hadde satset på Teslas destinasjonsladere hvis jeg skulle kjørt utenom superladerne i Spania/Portugal.
Og ringt å avtalt på forhånd, slik at du er sikker på at du får ladet.

OlaM

Sitat fra: Jejl på fredag 09. juni 2017, klokken 17:45
Så flyttet han den ene av bilene som blokkerte ladestasjonen som var sin egen.

:laugh: :laugh:

Cirion

I Spania og Portugal kan du bruke denne siden:
https://www.electromaps.com/account/change_language/en_US/?redirect=/

Viktig å sette filter, for det er veldig mange ladestasjoner for sykler/mopeder.
De er som oftest helt utilgjengelig for biler. F.eks inni sykkelstativ osv.

Sett for eksempel:
Type of vehicle: Cars
Kind of plug: MENNEKES (Type 2)

Trykk så Search og du får opp kartet. Hvor du kan filtrere enda mer.

Jeg ville fjernet f.eks Unknown og Slow: -7kW. Da du egentlig vil lade med raskere stolper.

Ellers vil jeg si jeg har kun positiv erfaring med Renault. Spør pent, og du får alltid lade der.
Anbefaler å gjøre en avtale på forhånd om du kan. Stolpene deres er enten 22kW eller 43kW.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA