Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av GeirHM, torsdag 10. august 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

GeirHM

Hei elbrødre og søstre! Vi skal på en liten ferie i vår 85D ned til Krakow/Zakopane i Polen. Vi reiser nedover m Kielferja via Berlin og vi har kontroll på lading tilogmed oppholdet i fjellandsbyen Zakopane. Spørsmålet er for hjemreisen. Den går enten gjennom Polen for å ta en ferge tilbake til Sverige, eller også blir det en tur via Tsjekkia og Praha og hjem via en av fergene i Nord i Danmark. Spørsmålene er altså disse:

1. Nord i Polen retning Gdansk må turen gå helt uten tilgang til SCene og jeg måtte eventuelt finne meg noen stoppesteder på veien opp. Hvilke er de beste ladekartene for Polen og hvordan er det egentlig med lading på denne turen? Har noen prøvd? Er det noen steder jeg bør bli medlem av før jeg reiser?

2. Sørover inn i Tsjekkia til Brno og Praha har jeg 470 km til deneneste SCen som foreløpig er operativ der. Hvilke alternativer finnes på denne ruta? Hva er det beste ladekartet for Tsjekkia? Medlemskap ladeselskaper?

3. Er det slik at jeg bør ha noe form for merke på bilen i Tyskland for utslippsfrie biler og hvor får jeg dette?

Takker for alle svar og kommentarer!

smokey

Vedr 3.  Skal også gjennom Tyskland i sommer, og bestilte oblat via Dekra Sverige for å være på den sikre siden. http://www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler  Billig forsikring tilfelle kontroll. (Kan sikkert ordnes hos Dekra Kiel også om ønskelig.)
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

fredag

Fortum har Chademo-lader i Gdansk. Tror norsk Fortum-kort virker der, men ikke Elbilforeningens ladebrikke. Sjekk emd Fortum for sikkerhets skyld.

Fortum-laderen i Szczecin er i ustand.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Sitat fra: fredag på onsdag 07. juni 2017, klokken 14:51
Fortum har Chademo-lader i Gdansk. Tror norsk Fortum-kort virker der, men ikke Elbilforeningens ladebrikke. Sjekk emd Fortum for sikkerhets skyld.

Fortum-laderen i Szczecin er i ustand.

Takk for tips! Men du mener Fortums brikke ikke sant? Jeg har i det minste aldri mottatt noe kort fra dem.

Den viktigste laderen for oss blir egentlig den i Lodz som er halvveis til Gdansk fra Katowice SC. Helt hva jeg bruker som betalingsmiddel der er jeg usikker på.

Ellers takk for tilbakeldinger om miljøoblatet. Skal prøve å bestille det via den ordningen til seks euro og virker ikke det prøver jeg å få det til av ferga i Kiel.

nagela

Hvis du med Lader i Lodz mener Chademo laderen som ABB har satt opp utenfor fabrikken sin rett utenfor Lodz er denne gratis å bruke. Trenger ingenting for å aktivere, bare å kople til.
Men noen ganger står det en iMiew som ABB har som firmabil tilkoplet (og full-ladet), du kan da spørre i vakta rett ved siden av eller kople den bort selv.  ( Sjekk først i display på lader at den virkelig er klar med ladingen. 
Og siden dette er eneste hurtiglader i området er den faktisk brukt en hel del. Aldri stått i kø. men har måtte vente 30-40 min på at andre skal få ladet ferdig.
Er også en 22Kw type2 uttak på laderen som kan brukes samtidig som Chademo laderen.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

fredag

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 06. juni 2017, klokken 16:42
2. Sørover inn i Tsjekkia til Brno og Praha har jeg 470 km til deneneste SCen som foreløpig er operativ der. Hvilke alternativer finnes på denne ruta? Hva er det beste ladekartet for Tsjekkia? Medlemskap ladeselskaper?

Gratis 22kW type2 ladekontakt på kjøpesenteret i Černý Most i Praha:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15680.msg470645.html#msg470645

Ellers, sjekk ut ladekartet til LEMnet kanskje, men vær skeptisk. Mye gammel / unøyaktig info:

http://lemnet.org/map/?hl=cs
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GeirHM

Sitat fra: nagela på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:25
Hvis du med Lader i Lodz mener Chademo laderen som ABB har satt opp utenfor fabrikken sin rett utenfor Lodz er denne gratis å bruke. Trenger ingenting for å aktivere, bare å kople til.
Men noen ganger står det en iMiew som ABB har som firmabil tilkoplet (og full-ladet), du kan da spørre i vakta rett ved siden av eller kople den bort selv.  ( Sjekk først i display på lader at den virkelig er klar med ladingen. 
Og siden dette er eneste hurtiglader i området er den faktisk brukt en hel del. Aldri stått i kø. men har måtte vente 30-40 min på at andre skal få ladet ferdig.
Er også en 22Kw type2 uttak på laderen som kan brukes samtidig som Chademo laderen.

Tusen takk for oppdatering! Vi fant det som ser ut som et fantastisk overnattingssted der så da blir det denne fra ABB. Generøst tilbud vil jeg si! (Så får vi bare håpe at ABB ikke er et kullkraftverk).

Takk også for tips om ladekart og muligheter i Tsjekkia, fredag. For oss blir det klart at dette blir en rundtur hovedsaklig i Polen. Vi reiser ned med Kielferga, via Berlin og inn i det sydvestlige Polen og drar hjem via ferga i Świnoujście til Trelleborg. Slik det ser ut blir det ett besøk på en Chademo-stasjon (ABB i Lodz), noen få ladinger i forbindelse med hotellopphold men ellers blir det SCer.

rovervest

Akkurat ankommet Gdynia med ferge fra Sverige, måtte teste lading på Lotus bensin stasjon her. Selskapet som driver chademo lade stasjonen heter Energa, og de har tydeligvis sammarbeid med Fortum. Lading fungerer supert med Fortum sin brikke. Ca 90 A og 150km/t
Regner med fortum brikken virker på alle Energa ladere, selv om dette ikke akkurat står beskrevet noe sted.

rovervest

Funker som bare det med fortum brikke i Sopot også, aleja Grunwaldzka 472A, 80-309 Gdańsk, Polen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA