Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mest mulig effektiv lading av i3

Startet av Jon Braathen, tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:10

« forrige - neste »

Jon Braathen

Ladet nettopp min i3 94Ah fra 0 til 100% på 11kw laderen hjemme, den trakk da 31,66kwh fra nettet og batteriet ble fylt opp med 29,3kwh kapasitet. Dvs 92,5% effektiv lading.
Det må jeg si er bra!
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Trond.m

#16
Det høres bra ut,og spesielt med tanke på at batteriets netto kapasitetet er oppgitt til 27,2 kwh  ;)

Jon Braathen

Sitat fra: TM på tirsdag 30. januar 2018, klokken 07:21
Det høres bra ut,og spesielt med tanke på at batteriets netto kapasitetet er oppgitt til 27,2 kwh  ;)

Den oppgitte kapasiteten er oppgitt lav fra bmw, det er sikkert for å ha en buffer ved batterigaranti ved 8 år..
Min i3 har mellom 29,0 og 30,0 tilgjengelig kapasitet, avhengig av temp og om siste ladinger var hurtig eller normal. Beste målinger er ved rundt 20 grader på sommeren.

Batterikapasitet leser du lett av I servicemenyen.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Kanon

Litt usikker på hva en leser av i servicemenyen. Har lest av helt opp til 20,4 på vår 60ah.
Siste halvåret har den ikke vært over 17.7. Nå for tiden er den på 17.2 ish.
Siden bilen brukes til samme kjøringen, helt fra den var ny i 2015, er det lett og sammenligne rekkevidden.
Den er uforandret, viss omstendigheten (fart,vær osv) er de samme.

marte3no

Laderen i i3 består så vidt jeg vet egentlig av 3 ladeenheter med maks effekt på 16A. Derfor er det mest effektive å lade på 16A, 32A eller 16A 3-fas (400V). Dette fordi laderene er mye mer effektive ved 100% belastning enn på f.eks. 50% belastning. Dette er nok årsaken til at Bowers som lader på 8A har såpass høyt forbruk...

SveinJ

I disse varme sommerdager ser jeg at batteriet bli varmt bare bilen står ute i solskinnet en hel dag. I går var temperaturen 30 grader, ved start og etter 8mil det samme.
Er hurtiglading "lurt" ved slik batteritemperatur og tar vanlig ladekladdlading, lenger tid?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Jon Braathen

30 grader er ikke så varmt for batteriet, det er ikke no problem, og hvis du hurtiglader vil kjøling slå inn ved behov.

Saktelading er nok også uforandret.

Det er verre å hurtiglade når batteriet er under 22grader varmt, da går det tregere,  ingerstid krever det derfor forvarming + litt aktiv kjøring for å få varmen opp til 22 før (DC) lading, da får man lett samme ladetid som på sommeren.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

SveinJ

Var innom Bilia Skien i dag og spurte bl.a. om hurtiglading ved høy sommervarme. Bilens styring regulere varmepumpen til å enten kjøle eller varme batteriet.
Kjørte rundt med 30graders batteri i sommer, på varmere dager. Temperaturen kom aldri over 30.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ansjosfilet

Slutt å være så nevrotiske da. Lad og vær glad og tut og kjør. Jeez
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA