Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Selvkjørende biler

Startet av Jon Braathen, torsdag 10. august 2017, klokken 11:41

« forrige - neste »

Jon Braathen

Jeg kom over denne siden vedr effektiv lading av Zoe: http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/
Der kommer det fram at chameleon laderen er lite effektiv ved lading under 11/22kw og har tap på 29% ved 230V/10A.

Har noen tilsvarende data for BMW i3, dvs hvilke effekter som gir minst ladetap?

Ved hurtiglading er det for 94Ah modellen lurt å stoppe på ca 90% SOC pga fallende ladehastighet.  men hjemme betaler man jo ikke for minuttpris men for antall kwh, og da kan det være lurt å vite om det er mest effektivt å lade med kladden på 10A, 16A (1-fas), 7,4kw (1-fas) eller 11kw (3-fas) for de som har mulighet til det..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jon Braathen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 06. juni 2017, klokken 15:33
Står litt her: http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3
Stod vel ingenting om det jeg spurte om på den siden.. Kun hvor lang tid ladingen tar stod det der..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Bowers

Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Bilen er kun ladet fra samme ladestasjon (Ladespesialisten) fra første dag og ladestasjon og måler står på dedikert kurs.
Måler er kontrollert uten avvik.
Ca 95% av ladingen er gjort på 8A mens resten er gjort på 16/32A.

Pallesnekkern

Sitat fra: Bowers på fredag 09. juni 2017, klokken 18:53
Jeg kan bidra med et datapunkt iallefall:

2017 mod i3 94ah FC
Km stand: 3900
Målt totalforbruk fra dag 1: 1261 kWh
Snitt: 3,22 kWh pr mil fra stikkontakt.

Er dette mye småkjøring med bruk av klimatisering i kaldt vær eller er det kjøring nå på våren?  Hvis det er det siste, så er tap i laderen skyhøyt.

Jeg har et snittforbruk på sommerhalvåret på ca 1,4 og ca 1,8 på vinteren. Klimatisering kommer i tillegg. Men at årsnittet er mye over 2.0 kWh/per mil tviler jeg på.

Bowers

Dette er målt fra bilen var ny i starten av Januar. I Januar/Februar brukte jeg forvarming endel av dagene, men ikke alle. Snittet er altså utifra bruk både på vinter og vår/sommer.
Kjøringen er 70-80% småkjøring og en og annen lengre tur innimellom.

Jeg har forholdt meg kun til forbruk fra sikringsskap til vei, ikke til forbruksmåleren i bilen (som kan være like unøyaktig som forbruksmåleren i en bensin-bil).

De få jeg har snakket med som har målt helt reelt forbruk (fra stikkontakt til vei) har blitt overrasket over at det faktiske forbruket er såpass mye høyere enn det bilen typisk viser selv ;)

Hvis noen flere har mulighet til å sjekke reelt forbruk over tid med måler på dedikert kurs i sikringsskapet (ikke i ladeboksen da tap i kabel ikke vil regnes med) så hadde det vært artig å sett resultatene...

Pallesnekkern

Jeg føler at forbruksmåleren i i3 er rimelig bra. Ved pen kjøring vil forbruk x antall kilometer gi et svar rimelig nær netto batterikapasitet.

Ved hurtiglading (DC) vil noe gå tapt som varme i batteriet, men også her ser antall kW inn til å stemme rimelig bra med hvor mye batteriet lader.  Tapet er ihvertfall ikke i størrelsesorden av hva du beskriver.

Jeg tror at synderen er AC/DC konverteren i bilen. Den er trolig optimert for ladehastigheter på 7,4 eller 11 kW, og er lite effektiv ved lav ladehastighet. Mener jeg har lest noe om dette fra BMW engang, men kan ikke finne det igjen.

Holder du rundt ladekladden til en laptop, merker du fort at det forsvinner mange % i en AC/DC konverter.

Bowers

Er det ingen andre på forumet som har målt reelt forbruk fra strømmåler i sikringsskapet til vei på i3'en?

Jeg ligger fremdeles på rett i underkant av 3 kw/mil ved lading på 8A fra type 2 ladeboks. (Ladespesialisten)
Forbruksmåleren i bilen ligger stabilt på 1,5 - 1,8 kw/mil så resten av forbruket er trolig tap i AC/DC converteren, kabler osv.

Pallesnekkern

Da har jeg gjort første ladetest med en clas ohlson strømmåler koblet til stikkontakten jeg lader fra.
Brukte bilens servicemeny for å finne ladenivå og max batterikapasitet.

Batteri ved lading start : 23,9
Max batteri kapasitet    : 29,7

Fylte på 5,8 kWt med 2300W med medfølgende 10A ladekabel.
Målt strømforbruk ble 7,04 kWt

Nå er det vanskelig å konkludere med at dette er riktig måte å måle på, men det gir ihvertfall en indikasjon.
Ca 20% tap er egentlig helt greit og kan tyde på at AC/DC konverteren ikke er ineffektiv på lave ladehastigheter.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA